fredag 5 juni 2009

Blooming friday - V 23




I år är min nya kärlek, irisar och färgen ljus ljus lila.. Tänk varje år så hittar man nya favoriter i blommornas värld, och färger.. Iriskärleken började så smått förra året när jag var i Skåne och åkte runt på den trevliga trädgårdsrundan.. suck i år kunde jag inte följa med.. pga Student och 50-årskalas hos syster yster..




I alla fall så köpte jag några irisar och bytte till mig då förra sommaren, bl a denna som kommer från Krister.. kom över den på växtbytardag hos Lindalunda en härlig somrig dag förra året. Sen köpte jag via tradera en silveriris.. en brokbladig variant som inte visat några blommor än och en vit, samt en blå och i år har samlingen utökats med en rödrosa variant.. Ja ni ser med kärleken förökar sig allt.. *fniss*..


Nu ska jag jobba några timmar sen springa ut och hänga lite blommor på systersonen, tur jag jobbar på samma skola så det blir inte så hektiskt.. och så senare blir det kombinerad student- och 50-års fest..

Vi hörs.. kram...




15 kommentarer:

  1. Älskar också irisar, fantastisk form och fantastiska färger.

    SvaraRadera
  2. Så vacker den är...
    Det var inte illa med två sådana högtider på en o samma dag...ska det va så ska det va...Synd att det inte kunde vara lite värme kvar till idag...men misstänker att festen i sig håller temperaturen på en behaglig nivå.
    Är verkligen fest i luften och redan före 08 kunde jag höra tjoande ungdomar som åkte runt på sina traktorsflak...hoppas och önskar all dessa en härlig dag och att det fortsätter i samma glada stämma...
    Själv börjar jag jobba kl 13 och gör min sista helg före semestern...inte illa...Nästa vecka vid den här tiden jobbar jag de sista timmarna - sedan ledigt!

    Kram från Malin

    SvaraRadera
  3. Ja, irisarnas tid är nu. Vackert!/Anja

    SvaraRadera
  4. Iris har jag inga ännu, trivs de med fuktiga rötter tro? Visst är det skoj när man kan göra växtbyten, synd jag inte har några såna kontakter i min region.

    SvaraRadera
  5. Underbart vackert Moa! Det är bara att njuta.
    mvh Tyra

    SvaraRadera
  6. Så fin den var, 'Kristers' iris! Det är ju så med kärlekarna att man vill ju bara ha fler och fler. men visst är det roligt!
    Ha det så kul på festen!
    Katarina

    SvaraRadera
  7. Hejsan! Hoppas du får en härlig kväll med glada männinskor. Jag hade min kväll igår med student och Bruce Springsteen. Är lite trött idag. Ha det gott/Eva

    SvaraRadera
  8. Fint med Irisar. Visar min på TB. Ha de gott. Anita

    SvaraRadera
  9. Vackra är de dina Irisar. Jag har en sort men vet inte vad den heter. Den luktar i varje fall väldigt gott. Lite violdoft tycker jag.

    SvaraRadera
  10. Irisar är så vackra.
    Trevlig helg, kram.

    SvaraRadera
  11. Härligt med irisar. Dina är så fina.
    Just nu går jag och väntar på att mina skall slå ut. Dessa stora amerikanska hybrider....vulgära men läckra...
    Trevlig helg
    Birgitta

    SvaraRadera
  12. Sååå fint med irisar! /Jenny

    SvaraRadera
  13. Trevlig blogg, tack för titten!

    SvaraRadera
  14. Mmmm du så vackra dom är..riktiga konstverk..jag har mycket Irisar vid mitt sommarhus..egentligen bara Irisar och Prästkragar för jag har bara naturtomt där..jag odlar så det räcker här hemma..du det stämmer.. man snöar gärna in på nåt ordentligt varje år..jag går loss på Fresior iår..har fler krukor i växthuset..

    SvaraRadera
  15. Det är verkligen en vacker växt,Irisen...Själv öyckas jag inte med dem. Det blir bara blad ....Må så gott
    Tjingeling
    Monica

    SvaraRadera