söndag 17 juni 2012

Hos Lottie..

Den första helgen i juni var det trädgårdsdagar i Skåne och då for jag o sambo ner för att titta lite. Den första vi åkte till var Lottie. Hon var med i Trädgårdstoppen och kom trea vad jag hörde, en stor o fin trädgård. Hennes trädgård kan man beskriva med att det är en trädgård med många rum, konstinstallationer och mycket att den är grön och frodigt. Gården ligger på den platta skånelandet och har åkrar o ängar runtomkring. Hon har byggt upp trädgården med många häckar och skydd för att få bättre lä, sammantaget så är det en en trädgård man älskar att gå o upptäcka saker i.. det göms mycket vackert och oväntat här o där.. nu blir det många bilder.. ♥




 Trädgården började med en förgård som ni ser i öppningen.. den syntes från den lilla grusvägen och så gick man in  genom dörren och så kom man in i Lotties lilla (stora) gömda trädgård..






Snirklande stigar med små skyltar här o var för att man inte ska irra bort sig och för att det är lite kul att döpa de små platserna hon har skapat..


Små glömda sittplatser som ingen suttit vid på länge men som är vackra att titta på..


Häckar här o där o däremellan så dyker det upp vackra blickfång som den här dammen, kolla siktdjupet med häcken och den lilla öppningen.. alliumbollarna som sticker upp lite varstans.. så vackert!


Här sitter jag på en soffa och blickar över den häftiga dammen.. helt otroligt läckert och längst bort bakom ser ni trappen som leder till utsiktsplatsen.. där satt Peter Englander i TV o tittade ut över nejden..

Lars satt där en god stund och bara njöt av utsikten han också, häftigt ställe minsann!



Mycket konstverk på de mjuka stigarna runtomkring som denna "totempålen" av keramik. Det stod vackra skålar på bord, gigantiskt stora i keramik. Jag skulle vara rädd att det skulle gå sönder, blev nervös när det stod så fina saker utplacerade det var nästan som en konstutställning också.


Denna björk var riktigt häftig.. Röda blad!? Har jag aldrig sett förut eller hört talas om heller.



 Tyckte fasaden med vildvinet var så himla vackert..

Men nåt av det snyggaste var nog hennes portalgång.. helt gigantiskt lång, nu kommer jag inte i brådrasket på vad det var som växte men jag tror det var blåregn. Rätta mig gärna om jag har fel.. för jag är osäker.


Det var flera växthus, både där hon sålde keramik o andra saker ett var det bara cafestolar i och så kunde man ju köpa fika. Vi satt där en stund när det kom en regnskur och söta Lottie satt där också och pratade glatt med alla, hon var riktigt mysig och trevlig.

Här ser ni exempel på fiffiga vindskydd med titthål.. *smile*..


Ja det fanns mycket att titta på i denna trädgård när det gällde former och installationer.. inte så himla mycket blommor som blommade men väl en grönskande och frodig trädgård som är mycket spännande.. o tänk så vilsamt det är när det inte är för mycket färg.. tycker den var ljuvlig och vilsam.


Med denna bild sätter jag punkt för Lotties trädgård.. ja vad passar bättre i ett land än ett litet bord för lemonaden en varm sommardag när man rensar i sina land..

Ha det..!!
Moa

12 kommentarer:

  1. Så trevligt du lotsar runt oss i Lotties trädgård. Jag och maken var också där under trädgårdsrundan. Mycket att titta på... Min favoritplats var rummet med den långsmala dammen och utsikten - verkligen rofyllt. Den rödbladiga björken är ju så snygg!

    Kram

    SvaraRadera
  2. Hej, ja där skulle man varit o njutit personligt
    men nu fick jag ändå en liten inblick i "Lottis-
    trädgård", tack vare dig, både där,och dina bilder var super vacker/fina.
    Undrar om hon fixar o rensar allt själv i den stora trädgården.
    Må väl/Eva

    SvaraRadera
  3. Vilken underbar trädgård du visar. Och dina vackra bilder är förföriska. Den trädgården skulle jag verkligen vilja besöka. Förstår att ni njöööt!
    Önskar dig också en riktigt skön Midsommar!
    Kram/Randi

    SvaraRadera
  4. En helt ljuvlig trädgård, har besökt den flera gånger...
    Kramiz//kullervilla

    SvaraRadera
  5. Åh vad fint, nästan magiskt. kram

    SvaraRadera
  6. Jättefint, häftigt med vattenränna.

    SvaraRadera
  7. Ett portabelt bord, med plats för lemonad (eller något liknande) skulle inte vara så dumt!

    Ha det gott!
    /Ruben

    SvaraRadera
  8. Vilken fin trädgård du besökt.

    Tack för kommentaren hos mig:).
    Det är en smällspirea 'Summerwine'. Det finns en annan snygg mörkbladig också som heter 'Diabolo'.
    Lycka till.
    Kram Maria

    SvaraRadera
  9. Den raka dammen kommer jag ihåg från tv, så roligt och få se denna trädgård live. Och väggen med vildvin, man kan ju tänka sig hur vackert det blir när den flammar i rött.
    Jättefina bilder du tagit.
    Kramar
    AnnaMaria

    SvaraRadera
  10. Hej Moa!
    Underbar trädgård du besökt! Njuter, inspireras av trevliga idéer och suckar... så vacker blir aldrig min trädgård... men så jobbar jag med annat än trädgård till vardags :))
    Ha det gott/bea

    SvaraRadera
  11. Med din utförliga beskrivning och de fina bilderna känns det som att jag också varit i den underbara trädgården. På riktigt! Men det har jag ju inte. Men att ha varit där i fantasin är inte fy skam... ;)

    Önskar dig en härlig midsommarhelg!
    Kram Tamara

    SvaraRadera