onsdag 24 mars 2010

Fåglarna har kvittrat..

Så det står härliga till här idag. När jag kom hem från jobbet var det en ljuvlig dag.. solen sken och det var + 8 och nästan ingen vind. Alla traktens fåglar kvittrade på samma gång så jag och Albin gick en lite längre promenad, ibland är allt livet bra härligt. 

Såg mina första krokus i en trädgård.. där solen gassat på solsidan länge nu var det fullt av knallgula krokusar och snödroppar, jisses de sista vinterbacillerna sprang nog iväg när jag såg all vårprakt. 

När jag kom hem letade jag efter vårtecken i min trädgård.. några snödroppar har kommit upp men inga krokusar än.. men de finns där jag vet.. *smile*

 
Och jag ser mina pallkragar nu.. de har varit helt begravda under meterdjup snö men nu tittar de upp i min "Cottage garden" som jag döpt den lilla avdelningen till. Ska se om jag kan få till en liten portal där man går in och hänga en träskylt där det stor Cottage garden på, detta kortet är från maj -09. Som ni ser är det en liten plats men solig och bra. 


Så här fint växte det förra säsongen då kragarna var nya i år ska jag försöka få till något material som kan täcka gräsmattan så man slipper klippa runt pallarna. Nytt för i år också är att mina sådder i min Cottage garden ska dokumenteras i "Moas Flora" och så finns jag och massa andra som samlingställe hos Tyra med bloggen Köksträdgården som dragit igång detta roliga projekt. 

Moas Flora, min blogg det också men som var tänkt som bara ett ställe där jag dokumenterade vilka växter jag har i min trädgård, både med bild, text och vilken växtplats de har hos mig, kan ju användas som litet kartotek för hur mina växter ser ut, skönt att ha det samlat på ett ställe. Ett digert arbete som inte på något sätt är klart men en ny säsong kommer och då väcks lusten förhoppningsvis igen. Så ni är hjärtligt välkomna dit och följa mina vedermödor.. en del visas säkert här också.


Det har varit lite dåligt med Trädgårdstipsinlägg nu på ett tag, men detta får bli ett sådant. Ett tips om att starta en liten köksträdgård eller Cottage garden. Att det inte behöver vara så stort och mycket för att kallas köksträdgård blev jag påmind om när vi besökte Ulla Mohlins trädgård i Skåne. Hennes trädgård är ju fantastisk på alla sätt.. alla olika rum och den härliga gönskan är svår att beskriva... bör ses *ler*.  En vanlig normalstor trädgårdstomt som döljer så mycket innanför ett gammalt träplank och massa träd.

Ett av hennes uteplatser var i direkt anslutning till huset, en mur har murats upp för att skydda och avskilja trädgården närmast köksingången som vetter mot gatan där också köksträdgården ligger.

Nedan ser ni hur hög den är och att det ligger pannor som skydd på muren.. en jättegammal dörr och ett vackert gallerfönster höjer  muren så den blir helt fantastisk.. 


På andra sidan är en fyrkantig liten plats.. större än min men inte så himla mycket. Gatan är utanför och det var nog det endaste stället där man såg in till trädgården. Lite eftersatt men de nya ägarna har planer på att återställa den lilla köksträdgården som låg i direkt anslutning till köket.

I muren fanns en vacker kran och skål inmurad, vatten porlade så fint. In till grannen har man satt upp ett plank så man har en mysig liten hörna att sitta vid. Blåregn och jag tror det är pipranka.. rätta mig gärna om jag har fel, ramar in och mjukar upp plank och mur.




Här ser ni delar av mitt resesällskap.. sorry tjejer, men ni ser så fina ut där så jag ville visa er.. Lotta och Camilla. Men om vi koncentrerar oss på bakgrunden där så ser ni muren i lite mer helhet.. stolen nedanför Lotta ser ni också på bilden ovanför. Så känslan av hur litet/stort det är kanske ni får? Och där jag står är vid den lilla rundeln med Kronärtskocka som var framför det lilla miniväxthuset. 

Ja det var mysigt där.. örter, lite olika grönsaker blandat med blommor ett äkta litet "Cottage Garden" precis som jag vill  ha det.

Japp det var allt för denna gång.. ha en mysig onsdagskväll.. 

11 kommentarer:

  1. Mysigt med liten Cottage garden!
    Jag kallar mitt lilla miniträdgårdsland och lådan med örter för köksträdgård med örtagård, fint värre, men det bjuder jag på! ;)

    SvaraRadera
  2. Det kommer att bli jätte bra med en portal. Mysigt!!.Vilket härligt ställe ni hade varit på. Kram

    SvaraRadera
  3. I dag var det verkligen fart på fåglarna! Fast har du verkligen snöfritt, här på landet ligger snön än.. Vilken läcker mur, jag samlar på intryck för att någongång förverkliga i vår trädgård. Gallerfönstret var ursnyggt! Jag gillar murar med tegelpannor på toppen dessutom. Ha det gott! Kicki

    SvaraRadera
  4. Hos mig är snön så gott som borta & idag kan vi få upp till 2 siffrigt =). å härlig trädgård ni har besökt, gillar verkligen muren så läcker.

    SvaraRadera
  5. Hallojsan vännen!

    Blir alltid så glad och inspirerad när jag kikar in på din blogg och får se alla dina fina bilder.
    Nu vill jag också ha odlingslådor, maken jublar:=D!!

    Ska ta mig en tur i trädgården och kolla in vad den har för ngt att bjuda på idag. Har du snöklockor hos dig?

    Inomhus har vi värsta byggarbetsplats. Renoveringen blev större än vad vi räknat med, vattenläcka, SUPERKUL eller inte!!

    Sköt om dig och ha en underbar dag.
    Kram från mig till dig♥............

    SvaraRadera
  6. Vilket härligt inlägg! Du har så rätt: Inte ens i detta fall betyder storleken speciellt mycket.
    Din lilla köksträdgård ser alldeles suberb ut!
    Och visst kvittrar birdisarna så man blir halvdöv av allt tjatter och kvitter!/Anja

    SvaraRadera
  7. HAr ju ingen köksträdg, men ngt som jag kallar örtagård. Kanske fundera på att göra den ngt mer för ngn liten grönsak i pallkrage Jag har en o i den blir det mest sallat i olika skepnader, men just nu har den blivit "barnkammare" för en massa plantor som jag tror INTE har överlevt denna vintern
    Din lilla vrå såg härlig ut..
    Kram Ninne

    SvaraRadera
  8. Så mysigt med en cottage garden. Jag odlar enligt "kvadratodling" och då får man ut mycket mer på en liten yta.
    Jag håller med dig - Ulla Mohlins trädgård är helt underbar!
    Kram Randi

    SvaraRadera
  9. Härligt inlägg Moa! Jag förbereder också en köksträdgård med odlingslådor, det ska bli så roligt!

    SvaraRadera
  10. Så lockande bilder. Vill bara vara ute nu och njuta (läs jobba i trädgården). Hoppas så på hyfsat väder i helgen. Kram!

    SvaraRadera
  11. Monica, jag måste ha focuserat enbart på gräsmattan på förstabilden, för löv borde jag begripit att du inte har nu. Den andra bilden förstog jag var fjolårets :D I natt hoar ugglan, också ett vårtecken!

    SvaraRadera