söndag 30 januari 2011

Fyrkantiga Afrikanska blommor igen.. och glöm inte tävligen!

Känns som jag haft en liten bloggpaus nu, har virkat och vilat huvudet från bloggande och all sömnad, riktigt skönt och välbehövligt ibland.

Men jag får lite dåligt samvete.. får så många fina kommentarer och så har jag inte riktigt orkat med allt... men jag kommer igen var så säkra och då får ni ett litet besök.


För ett par veckor sedan visade jag ett mönster på sexkantiga virkade blommor.. så söta men så fick jag nys om att man kan göra dem fyrkantiga så det blir lättare att sy ihop och snyggare enligt mig då.. alla har ju inte samma smak o tur är väl det.  Och nu har jag som sagt virkat ett gäng som snart ska sys ihop till ett litet babytäcke till "Lillprinsen Arvid" han godkände färgerna förut ikväll när han var på besök.


Fyrkantig AFRIKANSK BLOMMA
Varv 1: Virka 7 lm, slut ihop till en ring.
Varv 2:  (1:a st = 2 lm), 2 st + 1 lm x 8 totalt runt lm ringen. smygmaskor till lm, byt garn.
Varv 3: Virka om varje lm, 2 st, 1 lm, 2 st x8
Varv 4: Virka om varje lm, 7 stolpar x 8, byt färg.
Varv 5: Virka en fm i varje st, samt mellan varje blomblad en st med nertag mellan två grupper om två
st på 3e varvet. Byt färg.
Varv 6: 1 stolpe i varje fm, förutom mitt på varje kronblad där man virkar: 1 st + 1 lm + 1 st, vilket bildar hörnen på den åttakantiga blomman.
Varv 7: Smygmaskor till udd (lm i udden från föregående varv), 1 fm om udd, i femte maskan på föregående varv virkas: 3 dubbel st, 3 lm, 3 dubbelstolpar, hoppa till nästa lm-udd (=en hörn), 1 fm, 1 fm maska i varje stolpe på föregående varv tills nästa lm - udd. På detta sätt virkar man runt så man får fyra hörn.



Nu är det snart slut på denna söndag och en ny arbetsvecka börjar.. tänk så fort helgerna går, hinner knappt blinka så har lördag och söndag tagit slut. Idag har det i alla fall varit en solig och vacker dag och jag var ute på en härlig promenad på dagen sedan har alla barnen varit här för lillgossen *flin* fyllde 23 i veckan och det måste ju firas med alla i familjen.

Önskar alla en härlig vecka.. och glöm inte att vara med i utlottningen av silverväskan.. här.

19 kommentarer:

  1. Ja tiden går i ett rasande tempo! Vilka fina rutor. Undrar om jag kan lära mig det där? Babyfilten kommer bli jättefin!

    Ha en härlig vecka!
    Kram Karin

    SvaraRadera
  2. Bravoo Moa, beautiful and very creative work!
    Kisses from Croatia.

    SvaraRadera
  3. ett mönster jag gärna vill prova på.
    tack för att du delar med dig!!
    ~marita~

    SvaraRadera
  4. WoW vilka härliga virkade rutor och så fina färger. Lillprinsen kommer bli så glad!

    SvaraRadera
  5. Fina Mormorsrutor o du är såå duktig med dina "konstverk"
    Vet du jag tycker faktiskt det är skönt att höra att även NI UNGA inte har ork att blogga o hålla på med allt på en gång. Då är det inte bara den gamla tanten som floppar av. Kan man skylla på vädret??
    Det ljusnar o snart kan vi sitta UTE-- det !!!
    KRam Ninne

    SvaraRadera
  6. Mysiga virkade blommor...har sparat mönstret.
    Kramiz//kullervilla

    SvaraRadera
  7. Vilka glada, positiva och härliga färger Moa!/Anja

    SvaraRadera
  8. Hej!
    Så läckra dina afrikanska är! Verkar vara en ner omväxlande variant av mormorsrutan. Blir nog jättefint och uppskattat av Arvid.

    Ha nu en trevlig kväll

    SvaraRadera
  9. Nämen, vilken jättebra idé!
    Jag började också virka dom underbara African Flowers, men tyckte att det blev lite struligt när jag skulle sammanfoga dom...och nu förstår jag ju precis hur jag kan fixa det :-)))

    Babytäcket kommer att bli såå fint till Lillprinsen Arvid ~~~

    Kram från Eva (minns inte hur jag nu hittade hit, men roligt var det)

    SvaraRadera
  10. Jo...det har varit paus här också o det har varit gott...Det händer inte så värst mycket just nu o det vardag som har fokus på sig...I takt med att ljuset återvänder kommer även orken o lusten tillbaka...Ha de Gott...

    Kram från Malin

    SvaraRadera
  11. Hejsan!

    Vilken vacker ruta och den beskrivningen ska jag kopiera att användas i framtid. Ha det gott, Karina.

    SvaraRadera
  12. Hej! Vilken trevlig blogg du har, roligt att du virkat dina blommor fyrkantiga. Karin

    SvaraRadera
  13. Hej! Vilken trevlig blogg du har, roligt att du virkat dina blommor fyrkantiga. Karin

    SvaraRadera
  14. Hejsan
    Kul att hitta en trädgårdskompis som också handarbetar lite emellanåt.
    TACK för att du delar med dig av mönstret .
    Karin SKARA //

    SvaraRadera
  15. hej hej! får inte till det sista varvet på den fyrkantiga blomman. Det blir som öglehörn som går utanför rutan, jag fattar inte vad jag gör för fel...tycker ju såklart att jag gör enligt beskrivning!

    SvaraRadera
  16. Hej har försökt trycka på följ, men funkar inte :(
    Så mycket fint du har här. Köpte mönster till afrikanska blommor nyss, och har kollat runt lite på olika forum, så mycket fint man kan göra med dessa ♥

    SvaraRadera
  17. Vad nice med rutorna!!!! Ska virka dem genast!!!!!!

    SvaraRadera
  18. Vad nice med rutorna!!!! Ska genast göra dem!!!!!

    SvaraRadera
  19. Vad nice med rutorna!!!! Ska virka dem genast!!!!!!

    SvaraRadera