fredag 29 april 2011

Just idag mår jag bra.... tra la la la la la..

Är helt tokglad över att äntligen.. äntligen har min 'Blodört' tittat upp.. gick min runda efter jobbet med kameran. Att Blodörten skulle komma var något jag gett upp hoppet om, två år i rad har jag köpt rotbitar och den senaste gången var från Botanicus då i höstas och jag hade ärligt talat gett upp hoppet om att de skulle dyka upp hos mig.


Och nu var jag osäker på var jag satt den, satte jag den i samma land som den förra gången där hunden grävde stora gropar förr förra hösten, vågade jag verkligen det? Har i alla fall letat flera gånger i Nya Lunden som jag kallar det men inte sett en skymt.. då plötsligt får jag se något kritvitt sticka upp bland ett stånd med härligt blå pärlhyacinter.. VAD ???!!




Jo där står tre små raringar.. tre!! hur har jag kunnat missa dessa eller kommer de som skjutna ur kanoner.. ser ju lite ut så med skyddsrockar på o allt.. *flin*.. ja det måste i alla fall varit bra rotbit jag fick från Botanicus eftersom de är tre stycken blommor, så härligt.


Fotade en lång stund.. de är ju så läckra.


Ser ut som små blyga flickor.. eller för all del pojkar kan också vara blyga *smile*.


Sanguinaria canadensis 'Multiplex', fylld blodört ja så heter det lilla underverket.. nu får vi ha lite fredagsmys men först ska jag ut och grejsa lite i mina land en stund till och njuta av dagen. Varit i Skara förresten på studiebesök i Museét och i Skara Domkyrka med en liten grupp elever.. en helt fantastiskt lyckad dag.. de är så härliga "ongarna" även om en del har myror i brallan även om de går på gymnasiet..
Ha det bra.. kramiz.

9 kommentarer:

  1. Åh, så härligt att de kom upp! Söta är de och det ser evrkligen kul ut med sjyddsrocken =) Hoppas du får en härlig helg / Kram gittan

    SvaraRadera
  2. J:et satt visst lite nära k:et "fniss" + lite annat... verkligen och skyddsrock ska det ju stå såklart / Kraaam

    SvaraRadera
  3. Kikar in för att önska en riktigt härlig Valborg..Kramar Susanne

    SvaraRadera
  4. Så söta de var då!!! Jag har aldrig hört talas om blodört innan...(ska man skämmas då eller?) Varför heter vita blommor BLODört??? Men dom där gula små "tulpanerna" är det tulipa tarda eller? Tulipa tarda har jag utanför dörren och de är så söta när dom vänder sina blad mot solen så här års...

    SvaraRadera
  5. Underbart söt! Vill oxå ha!!! Skall köpa en jag med för tidigare inköp har inte velat komma upp.... men Botanicus verkar vara bra.
    Åh så skönt med fredag!!!! Njuter.... ha det bäst, kram ♥

    SvaraRadera
  6. Va söt!
    Det händer inte jätte ofta att jag ser perenner jag inte har men skulle vilja ha. Denna vill jag ha!

    Kram!

    SvaraRadera
  7. Vad gullig den efterlängtade blodört är. Visst jag håller med den ser lite blyg ut då den växer upp men sedan då den är vuxen och utslagen så vacker och verkar så medveten om det. Det är ju det som vi önskar ska hända med våra ungdomar också.

    Ha en go dag

    SvaraRadera
  8. Så fint det spirar i din haven och du verkar vara på banan igen....
    Nu njuter vi trädgårds tokar.
    Ha en sköööön helg, kram Kia
    Ps: Liseberg ?

    SvaraRadera
  9. Härligt när nåt man trodde var borta dyker upp! Jättesöta blommor oxå.

    Kram

    SvaraRadera