tisdag 17 maj 2011

Projekt murade pallkragar..

Äntligen är projekt pallkragar helt klara och tänkte att det kanske är någon som är nyfiken på hur jag gjort dem. Det är kul med bloggar och att få inspiration, min inspiration fick jag från Lotta när hon gjorde en pallkrage utanför sitt vinkast.. så är det, man "snor" lite här o där och mixar ihop till sin egen stil.. så sno på nu om ni vill.. *smile*


Men kan kan inte skylla på att jag är snabb alltid.. sensommaren 2009 började jag här.. med att mura upp lecablock i formen runt en rektangulärt hål.. ville ha det i olika nivåer och olika storlekar så det var lite mätande och tänkande.


Den självklara bofasta var en magnolia som jag flyttat till platsen något år tidigare, tror jag.. tiden går fort, jag ville inte flytta den igen för den har surat länge nog av första flytten. Som marktäckare har jag kryptimjan och fetblad sedan dyker det upp lite 'Murreva' här o var som extra grädde på moset.. *smile*

Ett 'Silverpäron' var min stora önskan och den fick sin självklara upphöjda plats i största o högsta kragen.. Den kommer den att stå majestätiskt med sina kommande stora svepande silvergrenar hängande ut över kanterna.. så var det tänkt. En gul sockblomma köptes förra våren, och en gulsippa, en gulbladig oregano  fick ta sällskap av silverpäronet i andra ändan. Närbilder på de två första finns i Moas Flora..


Förra sommaren började jag putsa sidorna, sen tog cementen slut.. o något annat kom emellan.. tror bestämt det var sommar o sol, villavagnen "Ville" eller nåt sånt.. *smile* Men nu i vår har jag pustat klart.. bäst effekt fick jag när jag kladdat på cement med handskar.. tyckte jag fick bättre kontakt med materialet när man arbetade utan murslev. I den minsta pallkragen finns det 'Silversalvia' som såddes förra året från bloggkompis Gunilla, hoppas den blommar i år, lavendel flera stycken så det blir en lavendelblå fond och så mörkt, nästan svarta violer som är perenna hoppas de klarar sig där för de är nyinköpta för i år. Några vita liljor är nedstoppade i bakkanten som redan har börjat komma upp och förra året doftade de ljuvligt.

Krukodlat är kul tycker jag, det är så roligt att flytta runt dem under säsongen, ibland står de väl kvar hela tiden men oftast är de fina lite olika tider och då är det lätt att flytta fram dem som är finast och arrangera på nytt sätt. I mina krukor framför är det två tynande olivträd som är en historia för sig, hmm.. i en så är det min nyinköpta Azalea, rosa och fin. I den andra är det ett lilafärgade gräs, rosa stäppsalvia och Batat en rolig växt med stora lila blad breder ut sig i sidled så jag misstänker att det är helt fel att ha den i kruka så det kanske blir lite omplantering senare. Mellan alla stenar på 'golvet' har det börjat växa lite kryptimjan och någon mossa.. o det är jag väldigt rädd om.

Ja detta är min lilla tolkning av en medelhavsträdgård.. inte klar än riktigt, saknas lite krukor med exotiska växter som citronträd eller nåt, o jag tror han Peter Englander i Trädgårdstoppen sa att man måste ha starkt röda pelargoner också.. ?? Kanske jag får testa..

Kramar från ett regnigt Trollhättan..



18 kommentarer:

  1. Vacker medelhavsatmosfär. Snyggt, snyggt!
    Ha det gott
    Birgitta

    SvaraRadera
  2. Snyggt jobbat!!! Och, det är rätt - man skall inte förhasta sig! Det är i alla fall min devis. ;-) Italien var det första jag tänkte på när jag såg dina upphöjda odlingar (visst låter det väl bättre än pallkragar?!!!).

    Ha det gott!
    /Ruben

    SvaraRadera
  3. Haha.. du har så rätt Ruben.. ska komma ihåg detta.. *upphöjda odlingar*.. snyggt låter det =)

    SvaraRadera
  4. Jättefint Moa! Dessa upphöjda odlingsbäddar (som då jag kallar dem, fniss) ger en sådan atmosfär bara i sig själva av Medelhav. Sedan med alla växter MUMS! Testa några röda pellisar i terrakottakrukor vet ja enligt Englanders råd. Ger verkligen den där sista medelhavstouchen...

    Kram Anna Vattenkanna

    SvaraRadera
  5. Så flott så flott och det är det goa med trädgården att det får gå i den takt man själv vill...Bloggen är verkligen en stor inspirationskälla och ibland när lusten tryter så hjälper det att kika in på alla fina sidor och kika runt...Det sjuder av inspiration och skaparlusta...helt fantastiskt!
    Klart du ska prova med röda Pelargoner...själv är jag förevigt svag för de rosa men har av någon märklig anledning fått flera rödblommande i år...misstänker att det är skott som jag nupit lite här o var o sedan "glömt" av...De ser så rejäla ut dessa röda!
    Ha de nu så Gott och de verkar som om det ska klarna upp fram på dan...

    Kram från Malin
    PS: Familj och barn har varit fantastiska under min sjukperiod...nu är jag dock trött på att vara "klen" och vill va som "vanligt" igen...suck...DS

    SvaraRadera
  6. Jag gillar verkligen din trädgård och dina putsade rabatter, hoppas jag nån dag får tid till nåt liknande projekt skulle vara sååå roligt. Men måste nog först se till att få puts på grunden men sen kanske... Ha en fin fin dag/Gela

    SvaraRadera
  7. Vilken super ide, den kommer jag helt klart att låna....mycket snyggt.
    Allt måste få ta sin tid...hihihi

    Kram Anna

    SvaraRadera
  8. Åh, va snyggt det blev. Vad duktig du är!!!! T.o.m lejonet var fint (gillar inte lejonstatyer i vanliga fall), men här passade den ordentligt in! Mvh Helén

    SvaraRadera
  9. Snyggt! Blev förra året otroligt inspirerad när jag besökte "En liten bit av Medelhavet" som ligger i Hammenhög. Hela trädgården är uppbyggd på samma sätt som du gjort fast man har målat allt vitt. När jag var på "återbesök" i påskas hade även en fantastisk uteplats växt fram. Har funderat på om det funkar med vita bäddar i cement/betong till en röd liten kolonilott. Men jo, jag har nog bestämt att det gör det...

    SvaraRadera
  10. Det ser väldigt fint ut.:-)
    Stina

    SvaraRadera
  11. Hejsan!
    Hittade till din underbara blogg och nätbutik genom en annan blogg.
    Blev förälskade i dina vackra väskor, gjorde genast en beställning. Vad duktig du är och vilken vacker blogg du har!
    Lägger dig till mina favoriter så jag inte missar dina inlägg.
    Kram Raina

    SvaraRadera
  12. Wow det där var riktigt snyggt. Tack för att du delar detta.

    SvaraRadera
  13. VaD FINT DET BLEV MED MURADE PALLKRAGAR, DEN IDEN SKUE JAG VILJA TA EFTER
    HA EN BRA DAG

    SvaraRadera
  14. Vad fint det blev. Kul med lite tips!
    Tycker mig känna igen detta från hotell områden i Spanien.//Ha det gott!

    SvaraRadera
  15. Jag gillar dina "plattor" i singlet, på framsidan (?) av huset. Var har du hittat dem?/Heléne

    SvaraRadera
  16. Gorgeous and very creative project in garden, I lake it dear Moa!
    Kisses and greetings.

    SvaraRadera
  17. Till Anonym.. =).. plattorna hittade jag för ett par år sedan i en antik&loppis här istan.. köpte på mig massa roliga rostiga krumelurer däribland de runda plattorna som förmodligen varit cafebordsplattor..

    SvaraRadera
  18. Hej Moa!
    Viken fin trädgård du har! Tittade på ditt förra inlägg. Pallkragarna blev ju fina. Det var bra jobbat!
    Ha det så bra.
    Kram Ingrid

    SvaraRadera