måndag 5 december 2011

Styling av ett Gökur..

Äntligen är mitt lilla Gökur klart, det har liksom legat till sig sedan förra vintern *smile*. Skrev om det o kanske visade jag en bild också när jag varit på auktion och fyndat massa fina saker. Inga förebilder nu heller tyvärr.. men den var en vanlig brun färg med lite grön o gult på kvistar o fåglar.


Att jag blev med Gökur är min dotters fel, eller jag kanske ska skriva tack vare! Maria köpte ett strax före och när vi var på auktionen och gökuret var där kunde jag inte hålla mig och när det var dax för budgivning och en dotter som hejade på kunde det bara sluta på ett sätt..  Ja o så har den då legat till sig och nu är det klart.. efter några strykningar med benvit färg.


Marias kommer säkert inte o bli vit.. utan i någon färgglad nyans eftersom hon är en färgälskare.

Men min är vit o skavd, passar in bra här hemma bredvid svärmor Stinas gamla skåp. Om någon blir nyfiken på gökur så finns det en hel del på Tradera att buda på.

Måndag kväll och dagen har varit bra, vädret har växlat från frost, milt, regn och snö här fram på kvällen. Är väl ingen större risk att det ligger för det är nog inte kallt nog men det är kanske lika bra det..
Var försiktiga därute om ni ska iväg på kvällskvisten eller till morgonen.. det är halt nu!!

Moa

17 kommentarer:

  1. Så kul att få se det klart å färdigt. Ser jättefint ut mamma. Mitt är omålat än.. hm.. haha som vanligt är det för många projekt som ligger och väntar.

    kramkram

    SvaraRadera
  2. Det blev verkligen snyggt!! Kram johanna

    SvaraRadera
  3. Nu blir jag väldig avis. Har länge önskat mig ett gökur. Så fint ditt är.
    Men det jag skulle köpa saknade för många delar.
    Ko-koko
    Annika

    SvaraRadera
  4. Urfräckt:)
    Funkar det eller är det bara till prydnad?
    Läckert i alla fall.
    Kram Annika

    SvaraRadera
  5. Så fint ett gökur kan bli! Nu blir jag sugen på att skaffa ett!
    Ha det fint!
    Kram Eva

    SvaraRadera
  6. Wow så häftigt gökuret blev! Skall till Erikshjälpen om en timme så jag skall hålla ögonen öppna efter ett (eller två), annars finns ju som du sa Tradera : ) KRAM

    SvaraRadera
  7. Uret är betydligt finare i vitt än i originalfärgen "murrigt mörkbrunt".
    Fint jobbat Moa!

    Hälsar Tamara

    SvaraRadera
  8. Har aldrig gillat gökur! ...förrän nu! jösses, vad fint!
    ha det fint!
    Kram Lena

    SvaraRadera
  9. Wow, jag är barnsligt förtjust i gökur...

    SvaraRadera
  10. Hej Moa. Oj oj då har du ordnat med gökur fnissar jag har lust att strypa min gök ibland han får sitta tyst numera för man blir rätt stirrig med detta koko i tid och otid Fast jag måste säga att det blev väldigt fint ditt som vitmålat. Kanske skulle man göra som du gjort Tackar för tipset och så kan man göra det i sommar när man kan stå ute och stryka det vitt. Ha en bra onsdag,

    SvaraRadera
  11. Hm. För många år sedan önskade sig äldste grabben ett gökur, och fick ett av sin mormor och morfar. Jag tyckte aldrig om det, fult var det enligt mig men han var ju lycklig. Det hängde med i många år men sen var det så trasigt eftersom någon varit alltför ihärdig med att dra i kedjorna, så då ville han inte ha kvar det och jag fick kasta det. Jag ska inte ha något nytt, men ditt piffade ser betydligt bättre ut!

    Kram,
    Jenny

    SvaraRadera
  12. Åh så snyggt Monica! Det är kul med gökur och extra roligt att det när man gjort något eget av det. :) Hoppas du har det bra i blåsten. Idag blir det en inne-dag med pyssel. Ha en skön helg och ta det försiktigt i stormen! Kramar Karin

    SvaraRadera
  13. Tänk att gökur kan bli så fina! :)

    Dottern tjatade till sig ett gammalt av sin farfar, det kanske jag skulle kunna måla i en piffig färg - du gav mig en idé nu.

    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  14. Vad fint du stylat gökuret, jättesnyggt. Jag tycker också om att fixa till loppisfynd och annat.

    Hittade hit via Karin A, kul!

    Ha en fin lördag. // Lissen

    SvaraRadera
  15. Hej Moa!
    Gökuret blev ju jättefint! Snyggt med vitt. Kul att du kom på att måla det vitt.
    Önskar en fortsatt trevlig helg!
    Kram Ingrid

    SvaraRadera
  16. Hejsan!
    Det var nog den första ommålade klockan som verkligen blev snygg som vit, tycker jag. Mycket maffigare och så snyggt med stängerna. Ha det gott, Karina.

    SvaraRadera
  17. Hej Moa, jag har något jag vill ge dig inne hos mig, kika in så får du se. / Marie-Louise

    SvaraRadera