tisdag 1 mars 2011

Auktionsfynd..

Att besöka en auktion är inget jag sysslat med så himla mycket men förra veckan så for Dotter o jag iväg till lilla Mellerud .. några mil härifrån mig. Anledningen var att vi när vi besökte deras hemsida dagen innan auktionen fick se massa porslinsrådjur.. som är högsta mode i inredningsbranschen då enligt dotter *ler*. Men jag ska erkänna att jag tycker de är söta också, och i det blivande barnrummet kommer de att bli ljuvligt söta.

Oj, så roligt vi hade, vi ropade in flera fyndlådor, ja o en hel flock rådjur då och ett Gökur.. ja bättre kunde man inte ha. Fika till billig penning och massa trevliga människor..


Här är mina fynd förutom mitt Gökur då som jag har planer för så det får ni inte se nu, ja dotter min sätter griller i mitt huvud, inte kunde jag tro att jag skulle bli med Gökur.. *hihi*.. ja man är väl inte sämre att man kan ändra sig. Pressglas o kristall är jag extra svag för så jag är himla nöjd både med ljusstaken som var i en fyndlåda med massa småfat och fina skålar för 60 kr.. En härligt stor kristallvas och presskålen på fot blev mina för 100 kr.. Två stycken gamla trälådor för 40 kr var heller inte fy skam, ja en är väl från Indien men den pryder sin plats ändå.



Två små söta tekannor för 20 kr, är ett väldigt bra pris, varav denna på bilden här är en Rörstrand, någon som har sett någon sådan förut, liten o nätt lagom för två tekoppar är den för det har jag testat. Tekannor är något jag inte har haft på många år så det tycker jag är kul.


Ja vad köpte jag mer.. ett fyra stycken broscher för 30 kr.. ett fynd enligt mig, och där funderar jag på om jag kan sy några väskor med en fin brosch som dekoration, vore inte det lite fint så säg ?

Ja nu hoppas jag på fler fina auktioner för det var så himla kul, så tveka inte det är verkligen en upplevelse bara man kommer in i budgivningen. Kom på efter ett tag att man skulle skaka på huvudet om man inte ville fortsätta, ja det kunde slutat illa .. *fniss*.

En liten rolig sak att berätta är att innan vi åkte upp ringde jag upp för att fråga när man kunde komma in o titta på alla saker innan auktionen, ja det var en trevlig kvinna som svarade och jag presenterad mig och sa att dotter o jag ska komma och det ska bli så trevligt så.. *ler*.  Väl där tyckte vi att många tittade lite extra på oss och auktionsgubben berättade att det var lite nytt folk där och han förklarade utförligt hur det gick till och efter att jag vunnit ett par budgivningar och varit o betalat kom två av de som jobbade där o frågade om det var vi som var från Trollhättan.. ja det var riktigt kul men anonym kunde man inte vara.. *fniss* men jag åker gärna tillbaka igen när de har något intressant på någon mer auktion..

12 kommentarer:

  1. Beautiful table decoration dear Moa!
    Greetings.

    SvaraRadera
  2. Ja auktioner är roligt. Konstigt att man alltid hittar saker man behöver.
    Fina fynd ni gjorde!
    Ha det gott
    Birgitta

    SvaraRadera
  3. Ser alldeles härligt ut! Hoppas att denna auktions-och loppistrenden håller i sig i all evighet! Den är sund för ens pprivatekonomi och bra för miljön.
    Dottern är verkligen lik modern!/Anja

    SvaraRadera
  4. Det ska bli spännande att se vad du gör av gökuret! Gissar på en fågelholk. Den lilla thékannan från Rörstrand har en härlig form! Vilka fynd!!
    Ha det gott!
    /Ruben

    SvaraRadera
  5. Wow vilka fynd du har gjort! Kan riktigt känna känslan du du åkte hem med det under armen och kanske förberedde talet till du kom hem ;-)

    Förr var det stående att besöka auktionskammaren på fredagar och vilka fynd man gjorde !

    Numera tänker jag att det är många andra som har vaknat för hur roligt det är och då åker ju priserna samtidigt i höjden! Men du gjorde klippen!

    SvaraRadera
  6. Auktioner brukar vara kul och ha lite av feststämning över sig - förväntan som ligger i luften...Vackra fynd du gjort och ska bli kul att få se vad du klurat ut med Gökuret!

    Kram från Malin

    SvaraRadera
  7. Oh vilka fina saker du har fyndat! Jättefina och billigt, jag har aldrig varit på auktion men nu blev jag sugen... :D Hihi vad kul att alla kände varann så att de direkt fattade att ni var nya... :)

    Ang gardiner, tack så mycket, jättesnällt om du kollar med dottern! Ska kolla in hennes blogg nu oxå... Vad kul att hon oxå är gravid!

    Stor kram från hon med magen... ;)

    SvaraRadera
  8. Låter jättetrevligt, tyvärr tar jag mej alltför sällan tid att gå på auktion, det tar ju några timmar. Men förstår att detta gav mersmak!/ Marie-Louise

    SvaraRadera
  9. Tjohoo :) Auktion har jag aldrig varit på men det verkar vara kul :) Jättefina fynd och jag är oerhört nyfiken på vad du skall göra med gökuret! fniss.... :)

    Det lär finnas en loppis i närheten av fjällbacka och syrran och jag åker dit på fredag-lördag, tänkte vi skulle ta oss till den och se om vi kan fynda något kul :)

    Fina kamelior du har i uterummet! Mina står i källaren men skall i helgen få flytta ut i lilla växthuset, nu blir det inte så många minusgrader (lite tål de ju) och då hoppas jag min vita äntligen slår ut.

    Ha det så gott, kram :)

    SvaraRadera
  10. You got the most beautiful things!! Love your photos!!

    SvaraRadera
  11. Jättefina fynd! Älskar såna där trälådor själv och skrev om den kärleken i min blogg igår. kul sammanträffande. Ha det fint i vårsolen!

    SvaraRadera
  12. Hej igen åh dina auktionsfynd är så fina pressglaset är jättemysigt liksom en del gammal kristall som man ser numera så roligt att ha det tycker jag passar så fint in när man har lite äldre grejor som man tycker om i möbelväg.

    SvaraRadera