fredag 31 juli 2009

Blooming Friday - 31 juli....

Blooming friday igen och regnet bara forsar ner.. och har gjort i några dagar från o till nu, till det ska läggas stormvindar så krukor far och kyliga grader därtill. Inte någon drömtillvaro precis, ur trädgårdssynvinkel.. Skulle ha rensat ett land hela veckan som är i stort behov av lite omvårdnad, men när jag kan vill inte vädret.. så det står som det gjort, blött, orensat och överblommat..
Denna bild tog jag för ett tag sedan det är på min fina clematis, det är väl en av dem som fortfarande ser fräsch ut trots regn och storm.. lite mer utslagen bara än på bilden. Den har de mest utsökta små blålila klockor som böljar sig ner över en buske, ja det är inte medvetet utan rent av slarvigt, har glömt att binda upp den ordentligt men effekten är ganska maffig just nu..


Kan man bli mer perfekt i sin form.. så säg..?

Får jag presentera: Clematis "Rouguchi"



Mina anemoner i kruka ser sorgligt ledsna ut efter allt regn.. man får vara snabb om man ska se dess skönhet, hmm.. krukan borde nog placeras på ett ställe där jag ser den från uterummet.. eller i alla fall där jag går oftare.




Dagliljornas tid är just nu, har bara tre stycken, denna och en mer orange och så en som jag inte sett blomman på än, köpte den förra året men ingen blomma i år. Man får inte vara för ivrig om man har trädgård utan allt tar sin tid.. och kommer när det kommer =).

Ja det var min blommiga fredag i ett regnigt Trollhättan.. mer bidrag hittar du hos Katarina här. Nu ska jag packa och åka ut till kusten, det är nog uppehåll där tror jag!!
Hoppet är det sista som överger.. eller hur?

21 kommentarer:

  1. Hej Moa Ja den där clematisen är so å underbar med sin klockhatt som en mallig dam med nya hatten på en dag i maj.Ja blommorna har fart illa i detta regniga blåsiga väder verkligen, sönderrivna kronblad brutna stjälkar. Tråkigt. Men du idag blåser det vid kusterna så det stör, Båtarna förliser till och med men man och allt.Otäckt 70 meter var det vid Strömstadtrakten En kön helg till dig.

    SvaraRadera
  2. Trist att det regnar så mycket, det gör det inte här. Jag är i röjartagen idag!
    Underbar klematis!

    Kram!

    SvaraRadera
  3. Vilken söt klemtis...Dagliljans färger tycker jag om också. Lena/isis

    http://isklockan.tradgardsblogg.se/

    SvaraRadera
  4. Hi Moa, beautiful blooms this Friday. Love that purple! And the daylily is gorgeous!!

    SvaraRadera
  5. Anemoner ? så vackert!! Clematisen och liljan är ju vackra de också, men kanske jag skulle sätta anemoner i en kruka nästa år,...

    SvaraRadera
  6. Hejsan i regnet! Här är det uppehåll just nu, men kallt o blåsigt, 12 grader varmt, det är inte klokt. Jag och mina växter vill ha sol och värme nu. I förrgår var vi i Trollhättan. Mysigt hade vi. Hoppas på bättre väder och att du får ditt land rensat....ha det gott/Eva

    SvaraRadera
  7. Min favorit är din anemon trots att den ser hängig ut. Jag älskar anemoner.

    SvaraRadera
  8. Vilken söt klematis, här är gräset oklippt och annat, men ogräset rymmer ju inte, så det ordnar sej. Ha en trevlig fredag, kram.

    SvaraRadera
  9. Lovely pictures. The Anemone is particularly attractive.

    SvaraRadera
  10. Ja du idag är det regn så det räcker..men imorgon kommer solen igen..då får vi njuta..mmm vackra blommor du har Moa..så vackra så..

    SvaraRadera
  11. Ajdå, vi haft srålande sol ända till för 5 minuter sedan, då kommer väl busvädret nu. De har ju varnat för storm på västkusten. Burr, då får man hålla sig inne och mysa. Söta små klematis!
    Ha det gott/ kram Tyra

    SvaraRadera
  12. Åhhhh....den klematisen var ursöt! Som du säger, perfekt form på blomman. Ja, inte har denna sommar uppfyllt mina krav på hur en fin sommar ska vara....nu börjar jag jobba på måndag så då kommer nog finvädret :)
    Tjingeling
    Monica

    SvaraRadera
  13. Nej!!! Nu är det tredje bloggen i rad som jag läser om detta eviga regn. Ture att du har så fin Klematis att glädjas åt mellan alla skurar! /Ruben

    SvaraRadera
  14. I love that Clematis! It's beautiful!

    SvaraRadera
  15. Jag hoppas innerligt att ni har bättre väder än det har varit här idag...ren rama hösten ju och som det blåst...Sägs att det ska bli bättre och då måste kusten vara perfekt att vara på för att ta emot solen och värmen...
    Inte lätt att få något gjort ute men skulle verkligen ha behövts ett röj hos oss...kanske i morgon vilket jag hoppas...
    Önskar dig en riktigt go Helg nu!

    Kram från Malin

    SvaraRadera
  16. Så fint du har det - trots regn och den klematisen har jag också. Den är sanslös!

    SvaraRadera
  17. Jag skrattar åt Hanneles kommentar...
    ogräset rymmer inte..Nej det har hon alldeles rätt i. Synd för det vore ju fantasiskt bra om det gjorde det. Men då vore det väl inget ogräs. Man har inte värsta lusten att gå ut i det kalla blöta och lägga sig på knä. Men det är precis vad jag måste nu, så på med regnkläderna.
    Kram Carina

    SvaraRadera
  18. Klockformade klematis får hjärtat att slå fortare - så vacker din är!
    Katarina

    SvaraRadera
  19. Bilderna är inte precis "sorgliga";)medan vädret har faktiskt varit det!
    Din klematis är väldigt fin!
    Tänk , att idag har vädret trots allt varit hyfsat med tidvis sol./Anja

    SvaraRadera
  20. fafner.se har den väggfasta stolen. Lycka till me din lilla hall.

    SvaraRadera
  21. Vilken underbar klematis!
    Och dagliljor måste du ju skaffa fler, eller hur :)
    Hoppas att ni har haft bättre väder. Här har det varit underbart i dag, om det inte hade varit för alla trips som sätter sig på en hela tiden. Det bara kryllar av dem :(
    Jag måste få säga att er villavagn ser verkligen fin ut. Båtarna måste ju vara perfekta i fönstren, hihihi.

    Kramar Mari

    SvaraRadera