måndag 23 november 2009

Nu blir det lite "Jeanne d'Arc Living" här hemma..

Har i flera veckor suktat efter ett antikt gammalt bord, har varit där två gånger och för att titta och känna, en gång med sambon och en gång själv..

Att barbordet skulle bort och att vi skulle ha ett riktigt köksbord var vi överens om, men inte vilket bord som skulle skaffas.

Nu brukar ju sambon lyssna på mina argument och tycka att det blir väldans fint när det är klart, men i detta fallet att köpa ett bord från ca 1880.. tyckte han var liiite för mycket.


Men jag kan vänta.. o bida min tid.. *ler*..

I lördags när vi var i grannstaden och lördagsflanerade var vi i en jättemysig butik med massa roliga saker.. jag köpte fina ljus, en ny brödkorg i trådarbete med en söt liten duk till. Och så fanns tidningen "Jeanne d'Arc living" på disken, så den åkte med ner i påsen.. Även sambon gillade affären och vi tittade ut några fina ljusstakar som vi kanske köper.


Fantastiskt vacker tidning.. kanske inte överförbart helt o hållet MEN vilken inspirationskälla..




















Även sambon bläddrade i den och se där.. det gjorde att han såg potentialen i "vårt" gamla bord..
Han insåg hur fint det kunde bli med rätt "kringgrejor"..
Då gällde det agera fort.. sagt o gjort söndag morgon åker vi med släpkärra till Johan Engbergs Antik för att köpa "vårt" gamla bord, skavt och lite småhål.. maskar?.. men hem skulle det.


Här är en bild jag tog med mobilkameran förra helgen.. då jag körde förbi på vägen till keramikkursen.. *ler*.. Det är perfekt stort/litet för vårt lilla kök, och ska målas vitt, säkert ojar sig flera över det men vitt ska det bli med skavda kanter.. Visar kort sedan när det är klart och står på plats, vilket det gör visserligen men jag menar när det är målat och skavt.. *ler*.

Blev så inspirerad när jag surfade runt och hamnade på Fridas Gård.. där hon säljer mycket fint och i år små trådarbeten, däribland en liten gran.. Sådant kan jag ju gå i gång på och i fredags o lördags kväll blev denna lilla gran till, riktigt söt på det gamla bordet.. och inte alls så svår att göra.


Inser att inlägget denna kväll blir lite i julens färger och tecken, men det är mysigt att pynta lite och äta lite pepparkakor..

Något annat jag hittade i antikaffären var fyra stycken av mina röda remmare som jag samlat på ett tag nu.. fyra stycken på samma gång till ett kanonpris, och ni som varit med här ett tag att jag är lite galet förtjust i gammalt glas och porslin..

Visst passar de perfekt nu till julens alla helger.. tillsammans med gamla röda gustafsbergstallrikarna "Fasan" kommer julbordet bli hur fint som helst.

Inser att det blivit mycket "nytt" denna helgen.. har nog handlat tillräckligt för ett tag, men visst är det kul när man hittar saker som bara är SÅ perfekta att man inte kan motstå..

Ha en skön måndagskväll..
Moa

16 kommentarer:

  1. Hallå Mia! Vilka fynd! Ser verkligen fram emot att se hur bordet blir :D

    Marit

    SvaraRadera
  2. och så kan jag ju låta bli och kalla dig för MIA! när du heter MOA. Sorry :D

    SvaraRadera
  3. Vilket fynd du har gjort - kommer bli jätteläckert i vitt o avskavt! Vilken tur att ni hittade tidningen så sambon förstod "sitt eget bästa.." =)
    Skall bli roligt att få se det klart...till advent? Ha det gott!

    SvaraRadera
  4. Vilka kalas-fynd! Förstår att du shoppade loss ;-)
    Nu har du en award o hämta hos mig ;-)
    Precis när jag skulle skicka så såg jag i ögonvrån.... Kära ni.... kära nån!
    Du får räkna tanken ;-))
    Hoppas du har´t riktigt gôrgôtt
    Nina

    SvaraRadera
  5. Wow! Vilket fint bord! Kommer att bli ännu finare i vitt...*ler* Visst är Magasinet en stor inspirationskälla! Härligt att det även kommer ut 8 st nästa år! Då har man något att se fram emot *ler*
    Ha de´ gôtt
    Kram Lily

    SvaraRadera
  6. Fniss - så det bidde bordet till slut - grattis! Tur att man kan ändra sin uppfattning ;) och jag tror jag vet hur bordet kommer att se ut och det blir säkert alldeles förtjusande!

    Fina ting du hittade på loppisen och jag bara älskar dina glas!!

    Visst smyger sig julpyntet in nu och idag gjorde jag klart min krans på dörren, ett jäääääättttteeee stort granrishjärta och faktiskt så hänger en keramikskylt på hjärtat, tror vi har samma text - förstår inte varför? ;)

    Hmmm - får klura på det här med söndag... tror det blir lite svårt för jag skall nämligen ut och svira med grannfrun på lördag och jag tror jag är trött på söndagen....... men tack för erbjudandet :) I dag klurade jag på ett julkort med foton av oss på, lite mix, trix och photoshop - kan kanske bli ett fint julkort :)

    Tidningen ser mycket intressant ut, vet en alldeles förtjusande butik!!! (den hade du gillat) inte långt från Liseberg, där vet jag att de har tidningen, tror det får bli ett stopp där i morgon ;)

    Ha det så gott, kram :)

    SvaraRadera
  7. Åh vilka fina saker du handlat. Här har du en som också gillar gammla glas. Själv är jag förtjust i Elme glasbruks glas. Speciellt i Edvin Ollers designade glas. Hittade en snygg ostkupa i Zickzack från dem. Den använder vi varje dag och den förgyller vår frukost. Gamla bord är så vackert. Hoppas du får det bord du önskar dig. Den tidningen är hur bra som helst.

    SvaraRadera
  8. Fint bord, fin gran, fint med det röda, fint fint fint....
    Kom att tänka på det där "vi måste omge oss med vackra saker för att kunna tänka vackra tankar".

    Kram!

    SvaraRadera
  9. Så fint bord. Det kommer att bli underbart i vitt och nött =) Hålen efter or tycker jag är otroligt charmiga. Min gamla skänk har gott om sådana och det är ett tecken från svunna tider. Var inte riktigt lika mysigt när mamma hämtade hem skåpet från sin mormor förståss, då fick det lämnas in och bli rökt för att ta död på de små liven. Jag ha en svag minesbild av hur vackert dukat du hade förra julen med dina fina glas oc tallrikar. Skoj att du hittade fler glas. Ha det gott / kram gittan

    SvaraRadera
  10. Kvinnans list övergår allt annat ;) vilken lycka att bordet blev ditt!
    Ja, nu smyger det in det ena julpysslet efter det andra och det ger ju visserligen inspiration för andra :)
    Ha en bra dag! /Bea

    SvaraRadera
  11. Åååj så fint, vi får vel fortsettelsen når alt er på plass.
    Ha ei god natt.

    SvaraRadera
  12. Snyggt bord -blir nog perfekt med lite nött patina..Ha en fortsatt fin vecka!//Eva

    SvaraRadera
  13. Oj, oj, oj, oj, måste jag ju oja mig. :) Det blir säkert urläckert i vitt men själv hade jag inte kunnat måla det utan behållt det i träfärg. Roligt att sambon kan övertalas till lite shabby chic! Han kommer säkert att bli nöjd när matplatsen är klar.
    kramar från Poppins

    SvaraRadera
  14. Hej,,nu kikar jag in för att önska dig en riktigt skön och mysig advent..Då snön lyser med sin tillvaro så får vi istället tända massa ljus och mysa ändå..Titta in hos mig o va med i min lilla utlottning..Kram

    SvaraRadera
  15. å vad mycket fina fynd du har hittat,ja man kan inte motstå saker när det känns så rätt när man hittar ,
    vill önska dig en skön advent
    kram

    SvaraRadera