lördag 9 januari 2010

Kurbits och stickning..

Hur går nu det ihop, tja säg det.. ska se om jag får till det som jag tänkte.. *smile*

Har på senaste tiden blivit så himla nyinspirerad av formspråket i kurbitsmålning, färger och formerna är underbara. Älskar det lite naiva uttrycket och jag tycker mig se det lite här och där. Det har ju också blivit lite modernt med influenser från gammal folklig konst, och då finns ju både Dalarna och Småland framförallt, enligt mig med sin rika skatter av både textilier och målade bruksföremål..



Denna bild stötte jag på lite varstans men hittade inte varifrån den kommer. Har även hittat en blogg som hter Kurbits - din slöjdkompis i inredningsvärlen, lite kul att läsa tycker jag.

Jag har varit mycket i dalarna under min uppväxt, två av min mammas syskon flyttade till dalarna och bildade familjer där. En i Borlänge och en i ett litet samhälle en bit utanför, Gustavs. Jag var där minst ett par gånger per år, vi firade både jul, påsk och semestrade där bl a. Lärde mig simma i simskolan i sjön Dammsjön utanför Gustavs en sommar, så ni förstår att det är lite som hemma även om jag inte längre åker dit regelbundet.



Dalahästar är ett måste för mig, köpte faktiskt två stycken från Nusnäs till mamma i julklapp, hon tyckte det fattades två storlekar i hennes samling, herregud vad gjorde man innan internet och webbutiker..?
Ja och som ni ser är även kurbitsmålningen där också.. på våra käraste svenska symboler..

Jag ville ju göra något som påminner lite om kurbits, vad gör man då? Mina tankar gick till broderi.. målning och pärlor.. stickning.. osv..


Stickning är förresten något som jag har sysslat med ganska mycket nu sedan julafton, när lugnet lade sig efter allt ståhej har stickorna klirrat friskt här i soffan. Lugnet lade sig även i min lilla webbutik, skönt med lite ledigt och bara göra sådant man vill, tid för skapande och tänkande på nya projekt..


Jag är ju nu en sådan som bara måste skapa och hitta på saker för att det är så himla roligt. Jag skulle nog tyna bort, lite grann i alla fall, om jag inte fick arbeta med mina händer och tillsammans med olika material skapa nya saker..

Så här är nu mina stickade torgvantar med inspiration från Kurbits. Det är applikation, broderi och påsydda pärlor.


Torgvantar är nog det gamla namnet, idag säger man nog mest pulsvärmare eller handledsvärmare, tycker torgvantar är gulligare =). Grundmönstret är från Drops, men jag har ändrat lite här o där både bredd, längd och så lite flätor. Har broderad på naturvit filt klippta i olika former, broderat på mönster på bladen och blomman. Pärlor i olika storlekar och färger syddes på som lite bling bling..



Lite lång och omständig förklaring av min titel.. men jag fick nog ihop det tror jag.. *smile*

Ha en skön lördag.. kram
Moa

21 kommentarer:

  1. Så konstnärliga de ser ut. Riktigt jättefina!
    Visst är det härligt att skapa, konstigt bara att jag inte visste att jag kunde det tills för något år sedan.

    Kram!

    SvaraRadera
  2. Såååå fina dom blev! Jag får nog försöka leta fram mina stickor. Jag önskar bara att jag hade en aning om var jag skulle börja leta...

    SvaraRadera
  3. Jätte fint! Precis i min smak. Visst är det roligt att inspireras av gamla mönster och tekniker. Vår folkkonst är oerhört rik.
    /Lina

    SvaraRadera
  4. Åhhh så fina dom är! Vad duktig du är! Ha en fin helg! / Irene

    SvaraRadera
  5. Your mittens are works of art! I am useless at knitting.
    Enjoy your weekend.

    SvaraRadera
  6. Vad underbara saker du gör.Blir jätte inspirerad. Ha en trevlig kväll./Gela

    SvaraRadera
  7. Vad duktig du är! Superfina, verkligen lyckat!
    Hoppas du får en trevlig kväll!
    Kram Juliane

    SvaraRadera
  8. Kurbitsmålning eller rosenmålning är underbart, inte helt så enkelt att måla som det ser ut som, vänsterhända som tvingats skriva med höger ska visst klara detta bäst har jag hört någon gång.. Dina vantar är underbara, unika! och lika vita och vakra som din amaryllis :)

    SvaraRadera
  9. Hej..men så fina! Verkligen superläckra..Åh vad jag önska jag kunde..Jo kan ju sticka men aldrig testat vantar,,Kanske kanske jag kunde om jag verkligen satte mig ner i lugn o ro..Åter igen verkligen superfina vad duktig du är..Massa kramar Susanne

    SvaraRadera
  10. Det är alltid kul att titta igenom din blogg. Här finns alltid något nytt och trevligt.
    Ha en fortsatt trevlig helg.
    Kram Ingrid

    SvaraRadera
  11. Men Moa, jag visste att du var duktig på det mesta, men nu gapar jag av avund, såååå fint du gjort av din kurbits-stickning!!!
    Kurbitsmålning har jag prövat och tyckte det var svårt att få den rätta svängen på penseln ;)
    Men den klarade du galant med garn, applikation och pärlor - full av beundran!
    Trevlig kväll1 /Bea

    SvaraRadera
  12. Ååååh, så underbara!!!! Såna skulle jag med vilja ha ett par, fast utan tumme då. ;-) Skulle vara skönt att ha vid datorn, blir alltid så kall om händerna... Jag är ju från Dalarna, så kurbits har ju en speciell betydelse för mig med.

    Skulle du kunna tänka dig att ta emot en beställning på såna här??!

    Kram

    SvaraRadera
  13. Urgulliga! Fotovantar ;-)
    Ha´t himla gôrgôtt
    Nina

    SvaraRadera
  14. Very beautiful work Moa! You are so talented. I would love a pair of gloves like those you show here... only for my life style not quite so delicate. Beautiful photos too! Kram Carol

    SvaraRadera
  15. Men... SÅ VACKERT!
    Jag har ockå snöat in lite på Dalarna och dess folkkonst...är ju gift med en dalmas...har tänkt mig göra ett par fina vantar framöver... med krage och broderade dalablommor på!

    SvaraRadera
  16. Gör du vantar på beställning oxå.Jag bara älskade dessa torgvantarna.Sågulliga.Vad duktig du är.ha en skön kväll Goa Kramen Rita ♥

    SvaraRadera
  17. Men gud vad fina dom var....romantiskt söta...

    Lissi<3

    SvaraRadera
  18. Ljuvliga! Du är helduktig på att skapa fina saker :)
    / Nettan

    SvaraRadera
  19. Hej så roligt att hitta din sida och måste säga Otroligt vackra torg vantar.
    Nina

    SvaraRadera