onsdag 20 januari 2010

Lite nytt pyssel..



Lite nytt pyssel har det blivit nu i dagarna.. har sett flera canvasdukar och tryck med olika texter på och har varit väldigt sugen på att göra min egen variant av detta.
Tidigare i höstas målade jag en tavla med "En ängel och orden Amor vincit omnia" som betyder Kärleken övervinner allt.
Har haft tankar på att göra något liknande men i lite mindre format, och nu är det gjort efter att jag köpt små fyrkantiga tavlor med djup i..  Lite dåliga bilder.. åhh.. vad jag saknar dagsljus, på vardagar är det ju helt hopplöst..




Har målat canvasen med akrylfärg, decopagelim har jag änvänt för att limma på kanten på tårtpapper i kanterna och sen målat riktigt vitt i mitten där jag stämplat orden. Sen målade jag en liten "swirl" som avslut..
Tänker lägga ut ett par i shopen och har lite tankar på flera varianter, både vad gäller dekorationer och ord. Har letat efter fina meningar på både franska o latin, men tänkte fråga er vad tycker ni?.. något favoritcitat som skulle vara fint till detta. Jag har sett någonstans: "Fleur de maison" tycker det låter fint.. men är det korrekt.. tror det betyder blomhus.. Men jag skulle vilja att det betydde  blommornas hus.. men så är väl inte fallet. Har försökt att googla men får inte rätsida på det, kan någon var snäll o hjälpa mig.. ?

Det var allt för idag.. men oj så jag längtar efter ljus nu.. vill ha vår..
Ha det gott och var rädda om varandra.


15 kommentarer:

  1. Så fint du har gjort Monica! :) Gillar "vitt i vitt" och stämplarna. Jag har bara baskunskaper i franska men jag tror att maison des fleurs kan vara vad du söker...

    Ha det gott!
    Kram Karin

    SvaraRadera
  2. Tavlorna är jättefina! Alldeles lagom med scrapp tycker jag och de är de första jag ser i denna stilen, din stil alltså, du får "co" designen :)

    Franska är inte min avdelning men vill du ha italienska ord, kan dottern hjälpa till, det är vackert språk det med :)

    Ha en skön dag :)

    SvaraRadera
  3. Snygg tavla! Har inte Anna Anka sagt något klokt som du kan använda? ;-) /Ruben

    SvaraRadera
  4. Snyggt!
    Du, vi har ju många fina aforismer t.ex Blott de tama fåglarna har en längtan. De vilda flyger.
    Det finns ju massor men just nu kommer jag inte på någon mer.
    Ha det gott
    Birgitta

    SvaraRadera
  5. Väldigt vackra. Tycker mycket om ett svenskt uttryck " Vårt Hem Vår Lycka ". Kram

    SvaraRadera
  6. Vad duktig du är. Andra (läs Knatten) kan inte ens rita streckgubbar. /Knatten

    SvaraRadera
  7. Snygga... men vad beträffar citat har jag hjärnsläpp ;-)
    Ha´t himla gôrgôtt
    Nina

    SvaraRadera
  8. Hej Moa. Så fint du gjort med de små tavlorna Text är roligt men tyvärr kan jag inte hjälpa dig med franska ord helt nollad på franska språket. Men hör med Anna Filipendula kanske kan hon... hon älskar Frankrike och är hur rar och snäll som helst.

    SvaraRadera
  9. Just nu är jag så där löjligt avundsjuk på alla som hinner pyssla, som hinner göra annat än jobba, äta, sova, handla och köra till träningar.

    Men jättefint blev det i alla fall! Kram!

    SvaraRadera
  10. Det är så roligt att titta in här. Du är så kreativ!

    SvaraRadera
  11. Hej hopp!!
    Å, så fina tavlor!! Underbar blogg du har med sååå mycket fint =) Nu har jag lagt in att jag följer dig. Ska bli så spännande =)
    Önskar dig en fin fortsättning på helgen!
    Kram Tina

    SvaraRadera
  12. Hejsan Moa! Så duktig, kreativ och produktiv du är! Vilka jättefina tavlor du gör! Det kommer att bli supervackert!/Anja

    SvaraRadera
  13. Inte heller jag kan skryta med goda franskakunskaper men jag tror Karin A är rätt ute. Mitt favorituttryck är "Hemma är där hjärtat finns" men på franska blir det lite långt kanske (La maison est ou le coeur est).

    SvaraRadera
  14. CRISP.. simplicity at its best - Lovely framing!

    *word suggestion.. "Volume Of Life" or "Colour Ecstasy" :)
    (a modern approach to a classic staple)

    SvaraRadera