onsdag 9 maj 2012

Gamla vackra dörrar..

Hur får jag tag på en vacker gammal dörr med vacker utstrålning och historia som tål vårt väder? Och tål den dörr jag egentligen vill ha vårt klimat.. ja det är den stora frågan som jag ställer mig själv och er.. 



Får först berätta varför jag vill ha en sådan gammal fin dörr.. Jo vi ska klä om hus och garage med ny panel.. vi har börjat så smått och även baksidan av garaget ska ju då få fin panel i stället för den fula gula 60-talsteglet vi har. När vi gör detta ska vi sätta in nygjorda (i gammal stil) fönster med små rutor (6 på varje) som vi kom över till billig penning. Emellan dessa vill jag ha en gammal dörr o ska det vara så svårt tycker jag?



In genom dörren ska vi ha ett rum, ett sommar rum för trevliga aktiviteter som mys och för att tillverka saker.. kanske sätter jag upp min vävstol, staffliet eller varför inte båda. Garaget ska få släppa till lite yta o även sambon vill ha lite ytor för sina saker.. ja det är vår dröm, med en vacker glasad dörr som står öppen ut till trädgården vackra dagar..



Det verkar i alla fall vara svårt att få tag på dörrar som passar, problemet är att den inte kan vara över 2 m.. inte för bred max 90 cm.. och tåla vårt väder. Har sett fina dörrar men det står att det är innerdörrar.. och jag har fått höra av snickaren på jobbet att då sväller de och kan inte användas samt att de förstörs fort.. Någon som vet mer ?



Jag vill ju inte riktigt att den blir så här även om jag tycker den är svindlande  vacker i sin miljö men det är inte riktigt som det blir hos mig.. *ler*..

Snälla kom med tips..!! o så får ni ha en fortsatt bra vecka.. det är ju liksom mittiveckan idag, skönt tycker jag och ute har det regnat sen i går kväll.. välbehövligt i trädgården i alla fall!

Ha det gott.. 
Moa

7 kommentarer:

  1. Hejsan Moa, det är inte lätt att få tag på gamla dörrar som passar. Det finns många företag som säljer nya i gammal stil. Mitt tips Qvesarum byggvård utanför Lund.
    Hittar du gamla så får du måla med linolja.....
    Ännu ett projekt som jag hoppas få följa.
    kram Kia

    SvaraRadera
  2. Tjusiga bilder på tjusiga dörrar. Glöm inte Blocket. Ibland kan man hitta förvånansvärt fina gamla saker där.

    Det låter som ett stort, men himla kul, projekt ni satt igång. Ska bli spännande att följa.

    Kram Tamara

    SvaraRadera
  3. Å vad fina dörrar, jag ääälskar den turkosa. Tänker genast på Grekland. *mys* Kul med nya projekt, kram

    SvaraRadera
  4. Du får hålla utkik på blocket och snickerier... Fint inlägg! Är väldigt svag för dörrar:)
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  5. Tänkte just tipsa dig om Qvesarum men ser att du redan fått tips om dem. Sen ska det finnas ett ställe till här i närheten men jag kommer inte på vad det heter, återkommer om namnet letar sig fram / Kram gittan

    SvaraRadera
  6. Mitt tips är att hitta ett snickeri som tillverkar dörrar i gammal stil om ni inte hittar det ni vill ha på annons. Vi köpte vår dörr hos ett lokalt snickeri och fick den målad i önskad grön nyans och vi är så himla nöjda, den var med på bloggen häromdagen men jag vet inte hur bra den syns.

    Lycka till, dörren är viktig!

    Kram,
    Jenny

    SvaraRadera
  7. Hejsan!
    De absolut vackraste dörrarna för mig, är de vanliga förrådsdörrarna man spikar ihop själv. Som ett z på baksidan och vackra gamla smidesgångjärn. Har en gammal som håller på att gå isär, men smidesgrejerna ska jag ta reda på och sen ska det bli en ny dörr till mitt kommande fönsterrum. Min ska vara grålaserad och mer åren bli så där vackert slitet, åh vad jag längtar tills det blir dags att vara hantlangare, men en och annan spik ska jag nog vara med och slå ner. Man kan ju göra den lite halmmånad och kanske som en stalldörr också, ja den modellen kan man göra vacker hur som helst. Nej, nu får man inte skena iväg för först ska växthuset på plats, men sen så. Ha det gott, Karina.

    SvaraRadera