torsdag 13 januari 2011

Afrikanska blommor - Virk mani..

Tillägg augusti 2012: Ser att väldigt många kommer hit för dessa små söta rutor.. De fyrkantiga afrikanska som jag gjort finns beskrivning på i högerfältet under 
"Moas Verkstad".. 
Jättekul att så många hittar hit pga dessa små söta.. ♥ 
Eller klicka på länken här.. 

I min jakt på våren snubblade jag över massa fina virksidor där jag bl a hittade ett nytt roligt mönster,  för mig alltså.. *smile* det har säkert funnits jättelänge men de är såå fina tycker jag.

Tillägg augusti 2012: har sett att många hittar hit för att titta på beskrivningen, den fyrkantiga varianten av afrikanska blommor som jag gjort hittar ni under fliken " verkstad" här i högerspalten. Jättekul att så många hittar hit pga dessa söta små..

AFRIKANSKA BLOMMOR.. 

Mormorsrutor hittar man lite varstans just nu, och det är vackert och roligt att göra också, men detta var lite Nytt o kul. Blommor!! vad kan passa bättre för en trädgårdstok.. tänk en pläd i vackra färger att hänga på sig ljumma sommarkvällar.. mmm.. härligt säger jag. 
Mönstret hittar man lite varstans just nu men jag har virkat efter det här som jag hittade hos Mia.

AFRIKANSK BLOMMA
Varv 1: Virka 5 lm, slut ihop till en ring.
Varv 2:  (1:a st = 2 lm), 2 st + 1 lm x 6 totalt runt lm ringen. smygmaskor till lm, byt garn.
Varv 3: Virka om varje lm, 2 st, 1 lm, 2 st x 6
Varv 4: Virka om varje lm, 7 stolpar x 6, byt färg.
Varv 5: Virka en fm i varje st, samt mellan varje blomblad en st med nertag mellan två grupper om två
st på 3e varvet. Byt färg.
Varv 6: 1 stolpe i varje fm, förutom mitt på varje kronblad där man virkar: 1 st + 1 lm + 1 st, vilket bildar hörnen på den sexkantiga blomman.
 
Denna blomma är ju sexkantig men jag hittade ett mönster på Flickr där man kan bygga på så det blir fyrkantiga rutor om man föredrar det.

Rättelse lite senare: Om man ska bygga på för att få en fyrkantig blomma måste man öka på till 8 blomblad istället för som detta mönster 6 blomblad.. skulle virka efter mönstret på flickr men då blev det en trekantig ruta istället.. *smile*..



Äntligen får jag användning för alla mina bomullsgarner jag köpte i höstas när jag skulle virka ett fodral till dotterns Iphone, tanken var att jag skulle virka sådana o sälja men kom av mig av allt annat jag var tvungen att göra.. 



Jag gick i alla fall o botaniserade i den bästa affären som Trollhättan fått vad gäller garner.." Stickin".. heter affären och är ljus, luftig och vansinnigt farlig att gå in i om man älskar garner och färger.. Köpte nog en 15 olika färger ändå känner jag att jag skulle kunna tänka mig fler färger nu om jag ska virka små plädar kanske.. 


Men jag kanske ska ta det lite varligt.... *haha*.. vill gärna tänka i nästa steg hela tiden.. det får nog räcka med denna färgkombination till en börja med. Men visst vore det fint med lite olika babyfärger till nyaste bebisen som ska komma i maj.. eller en filt i gula, orange och goa bruna färger.. ja man kombinera hur mycket som helst, bara din/min egen fantasi som sätter gränser och den personliga smaken förstås.. 

Hoppas ni blev inspirerade och fick lite pyssellust.. 



19 kommentarer:

  1. Oj så fint!! Vill ha. Jag tänker ett överkast i sovrummet. Rätt mycket jobb. Och jag som inte kan virka! "Stickin" måste vara den affären mamma var i när jag ringde henne. Får nog be henne kika in här hos dig... ;)

    SvaraRadera
  2. Beautiful work dear Moa!
    Kisses.

    SvaraRadera
  3. Mamman beställer gärna en filt till "Malte"!

    SvaraRadera
  4. Fniss tänkte väl mig att "mamamya" skulle vilja ha en tocken däringa filt.. till "lillmya".. hehe.. eller jag kanske får göra en till malte o en till lillmya.. *love*

    SvaraRadera
  5. Åh läcker Monica! Vilka underbara färgkombinationer och garner. Som godis! Hoppas du visar oss här vad det blir av det hela...

    Ha det gott!
    Kram Karin

    SvaraRadera
  6. Vilka Färger!!! Jo du smittar alltid av dig med all din inspiration o det är så kul...
    Trevliga rutor du gjort!

    Kramar från Malin

    SvaraRadera
  7. Jättefina. Ett mönster som jag borde prova på nåtslag.
    Ha en trevlig kväll!
    ~marita~

    SvaraRadera
  8. :o) !!!
    Så du är en riktig mormor nu!!!
    Som virkar mormorsrutor.. fast iblomform!!!
    jättefina!

    SvaraRadera
  9. Snyggt, de måste vara roliga att virka också.

    SvaraRadera
  10. *gillar* Jättefina blommor :) Blir riktigt taggad att ta fram restgarnerna som är många :), börjar tröttna lite på raggsockar och kul att göra något till våren/sommaren, något till min korgstol kanske :)

    Så det är fler bebisar på G, gud vad kul! Du är snart ikapp min syrra som blir mormor och farmor hela tiden, deras familj utökades med en liten Molly strax innan jul :)
    Nu är det ett år sedan Kameliautställningen var, hörde på radion att det blommar vackert på trädgårdsföreningen nu och lika mycket snö nu som då :)
    Ha en skön helg :) Kram :)

    SvaraRadera
  11. Hej Moa!

    Här planeras det också för fullt föer att verka ser jag... visst är det halva nöjet! Dina stjärnor du har hittat tror inte att jag har stött på sådana förut!

    SvaraRadera
  12. Superläckert, härliga färger -nu kliar det i fingrarna!! Ha en fin helg/ Eva

    SvaraRadera
  13. Kul!
    Jag skulle vilja ha en massa garner hemma så man bara kan sätta igång när andan faller på.

    Ha en bra helg! Kram!

    SvaraRadera
  14. Det är verkligen svårt att låta bli Afrikanska blommor...inte bara vackra, utan färgkombinationerna är ju oändliga! Håller själv på med ett gäng just nu...inte säker på vad det ska bli än, men det är bara skoj att få fundera över det under arbetets gång :)

    SvaraRadera
  15. jag blir sugen på att virka, när jag ser dina bilder.
    Trevlig helg, kram.

    SvaraRadera
  16. Visst är dina virkade blommor fina. Tänk att det har blivit å modet igen att virka dessa rutor och rundlar till plädar och överkast och man kan visst göra en söt kofta av dem också!/Anja

    SvaraRadera
  17. så snygg, kan bli till vad som helst, härligt.
    Ha det gott:)

    SvaraRadera
  18. Så söta, jag fick faktiskt lite virklust !
    Ha en skön vecka
    Lisa/Lisas trädgård

    SvaraRadera
  19. Tack ska prova imorgon..)
    Jättefina de Du har gjort
    Mvh Agneta

    SvaraRadera