onsdag 7 september 2011

Pärontider, härliga tider!!

Fast det är klart, regnet öser ner och det har det gjort i snart ett dygn.. tur!? då får jag användning för regnkläderna, finns ju risk att de torkar och spricker annars.. haha.. Och jag kan säga att det inte är något vanligt strilande regn.. det forsar ner stundtals.. men nu struntar vi i det.

Någon som har tips på vad man kan göra med päron? 
För det är ett riktigt 
Päronår 


Jag har massor av päron o det är två sorter, den ovan som är mogen nu och är jättegod att äta men på det trädet är det inte så många men på det andra...


Jisses säger jag! Vad ska jag göra med alla päron? Det dignar och en gren har gått av från det gamla förvridna trädet.


Behöver tips på goda recept där päron ingår: 
Så nu är ni viktiga ni alla som sitter där med något gott recept *smile*



Den andra sorten, lite grönare o mer grågrön men oxå väldigt god.

Här är min trogne följeslagare, Albin som ligger nedanför de två träden med päron vi gillar trädgården så här års också, den är mer mättad, blöt och nöjd liksom. Den har växt färdigt för denna säsong och nu är det dags att göra ett avslut. 
Mycket är fortfarande fint och jag njuter, hoppas bara det kommer lite mer varma dagar innan kylan kommer o nyper alla mina växter.. 
Ha en bra onsdagskväll och en härlig morgondag.. 
Moa

7 kommentarer:

  1. Moa you have a wonderful garden with lots of fruit! I believe that one of them fine things.
    Beautiful dog, I love Golden retriever.

    Have a nice evening, kisses:)

    SvaraRadera
  2. Wow, så mycket! Lycka är en egen trädgård.

    SvaraRadera
  3. Oj vad mycket päron! Har inga bra tips och har inget päronträd heller. Jag gillar inlagda päron som man sedan gör en toscasmet till, kanske kan man lägga in ett gäng? Vilken fin bild du har längst ner! Ser supermysigt ut!

    kram louise

    SvaraRadera
  4. Så mycket päron har inte vi, men en del har vi. Har inga bra tips på vad man kan göra med dem. Paj smakade inte så mycket. När barnen var små gjorde jag mos till deras gröt men nu vet jag inte vad vi ska ha dem till.

    Fina Albin! Ronja gillar helt klart hösten mer än sommaren. Hon tycker det är för varmt på sommaren och då ligger hon hellre inne på svala trägolvet.

    Kram!

    SvaraRadera
  5. Vilken enorm mängd päron. Synd att man inte bor granne med dig! ;-) Och synd att du har en hund som vaktar!! :,-)

    Ha det gott!
    /Ruben

    SvaraRadera
  6. Vad härligt med massa päron! Jag såg ett recept på päronmarmelad med valnötter, har inte testat själv men det verkar gott. Inlagda päron till jul är gott och vackert men lite pyssligt tror jag - men du är ju rätt pysslig! :-)

    Kram

    SvaraRadera
  7. Tack för orden hos mig...Så härligt med egna päron,,kanske du kan göra ingefärspäron...Ang ditt förra inlägg jätte vackra men tyvärr så har jag inte facebook...Kram

    SvaraRadera