måndag 27 december 2010

Tomtebloss och Nyårsmeny..

 Julens helgdagar har passerat.. Julafton, Juldagen och Annandag Jul.. 


Mys med familj i dagarna tre blir det när man är många och man har en sån där "Modern Familj", egna barn, sambons barn.. nästan alla med respektive och så alla våra barnbarn på det..
Här är Nowa och Oliwer.. två av våra små som förgyllde vår julaftonskväll. 
Tomtebloss är ett måste på jul eftersom mina föräldrar alltid tände tomtebloss när jag var barn.. den speciella doften är jul för mig, det tillsammans med hyacintdoft o granens doft är lycka och julmys..


Ja nu är det snart dags för Nyår.. och jag håller på o förbereder mig för nyårsmenyn. Det är vår tur att "ha" nyår för våra vänner.. 9 personer blir vi och förberedelserna är i gång.

Just idag tror jag att jag har bestämt oss.. 

Förätt
Laxbakelse med avokado och äpple
Bild från Ica Buffé och här är receptet..


Varmrätt
Asiatisk oxfilé med potatisgratäng

Bild från Recepten.se o här är receptet.
På bilden är det med ris men jag tror jag ska ha med potatisgratäng.. ?

Efterätt
Dajmtårta/Glassmarängtårta
 Bild från Recepten.se o här är receptet.

 Vad tror ni? Låter det gott eller har ni några andra tips för idag är jag öppen för förslag men sedan måste jag handla.. på tal om handla måste jag ju bestämma vin också.. får söka på nätet och har någon förslag där är jag tacksam för det också.. för Nyår ska firas. 

Tycker inte nödvändigtvis att det måste vara en stor fest med meny. En mysig nyårskväll med de närmast och god mat är precis lika fint och det har jag gjort många gånger.. hur firar Ni nyår i år.. ?


 ps.. kör försiktigt ute för det är väldans halt.. var ute o halkade runt med bilen igår och det var farligt halt. ds..

21 kommentarer:

  1. Ja där fick jag lite tips ang. nyårsmat. Jag har bara för en liten stund sen skrivit ett inlägg att jag " efterlyser " tips om nyårsmat. Fin julhelg ni har haft. Kram

    SvaraRadera
  2. P.S.
    Trerätters med "barn" vid lunchtid, vuxen knytkalas på kvällen, jag får oftast stå för efterrätten.

    SvaraRadera
  3. Såg veldig godt ut, NYT MATEN.
    Eg må innrømme at vi i vår familie er veldig glad i mat. Vi driver bakeri og har to barn som er konditorer.
    http://www.facebook.com/#!/album.php?aid=30838&id=131466933573257

    Godt Nytt År til deg :o))

    SvaraRadera
  4. Ser väldigt gott och smaskigt ut...
    Fina bilder du bjuder på idag.
    Kram ullamaria

    SvaraRadera
  5. Ja, nog lyser barn och barnbarn upp julen precis som tomteblossen. God fortsättning!

    SvaraRadera
  6. Vilken meny ! låter gott....du kan servera champange genomgående, börja med det finaste till förrätten....vid 12 slaget mosserande i plastglas....då ni är ute och kollar in fyrverkerierna.
    Vi är bortbjudna i år, skall bli skönt att slippa fixa !
    Gott Nytt Trädgårdsår kram från Kia

    SvaraRadera
  7. I år har min gubbe jour hemma så vi firar i lugn och ro hemma, med mej som chaufför till de stora barnen de ska lämnas och hämtas på sina respektive fester. men ngt gott ska jag och lillkillen ha så din dajmtårta den blir det nog för jag satt precis och letade efter vad vi skulle äta.
    En riktigt Go fortsättning kram Monica
    ps tomtebloss håller med lukten de är jul det..ds.

    SvaraRadera
  8. I år blir det bara maken, jag och sonen. Dottern ska till en kompis och där ska de laga mat tillsammans. Vi kommer att ha mjölkchokladpannacotta till dessert och en laxtoast till förrätt men huvudrätten är inte bestämd. Det du visar låter mycket gott!

    Kram!

    SvaraRadera
  9. Vilka läckra bilder med tomteblossen!

    Jag funderar också på en nyårsmeny just nu, men det lutar åt fisk till varmrätt (här brukar annars nyår vara lika med oxfilé).

    SvaraRadera
  10. Låter jättegott!!! Vilken tid var det vi skulle komma nu igen` ;o))))!!!

    SvaraRadera
  11. Jag köper menyn direkt, vilken tid var det? Kan ju ta med mig Linda på vägen :))

    Det blir kanongott! Jag snor efterrätten direkt, vi skall bort men vi har knytkalas och jag hade ju redan spanat in din meny, så när jag fick frågan i kväll om vilken rätt jag skulle välja, så valde jag efterätten :)

    Ja, det är ruskigt halt ute på vägarna! Jag kör hellre sakta och försiktigt än att inte komma fram, men blev idag trakasserad av en bakomvarande bilist, som tyckte jag skulle köra fortare än 40 i en rondel, i snömodd??!!! När vi var ur rondellen och skulle ut på motorvägen, så trängde han mig...... önskar han hade hört vad jag sa.... och den tysta tanken jag tänkte, hade han nog inte velat veta....

    Ha det så gott i veckan :)

    SvaraRadera
  12. Hyacintdoften är ett måste för mej. Det är "barndomsdoft"!

    I år är vi bortbjudna på nyår så jag behöver inte bekymra mej över nån mat. Hoppas dom har samma meny som det du visar för det ser riktigt gott ut=))).
    Ha det gott. /Knatten

    SvaraRadera
  13. Vilken duktig husmor/värdinna du är!
    Tomtebloss är även jag förtjust i!/Anja

    SvaraRadera
  14. Härliga bilder från julen! Bra tips på nyårsmeny! Jag kom i natt hem från England och skulle just ut på nätet och leta efter recept till vår nyårsbjudning. Jag kanske inte behöver leta!? ;)
    Ha det riktigt bra!
    Christina

    SvaraRadera
  15. Det låter supergott -tack för tipsen! Ha en fortsatt fin helg/Eva

    SvaraRadera
  16. Åh den där laxförrätten åt vi på annandan. Supergott! :) Jag funderar på den till nyår också. Till huvudrätt blir det fetaöverbakad fläsfilé och potatisgratäng och efterrätten är inte riktigt bestämd ännu.

    Så mysigt med tomtebloss. Det var länge sedan sist men dina fina bilder väcker minnen från förr...

    God fortsättning! Kram från Karin

    SvaraRadera
  17. Hejsan!

    Tomtebloss fanns det när barnen var små och får jag bara barnbarnet tillräckligt stor att hålla i ett, så ska det tändas och sprakas. Låter gott och dajmtårtans recept ska sparas. Ha det gott, Karina.

    SvaraRadera
  18. Det där ser ut att bli en toppen nyår. Tomtebloss gillar jag och det var längesedan jag tände ett sådant. Gott Nytt År.

    SvaraRadera
  19. Det låter som en toppen meny - lax och oxfilé går alltid hem...liskom maräng.
    Julen gick fort över tycker jag och nu sitter man här med barr i sockorna och tänder ljus av bara farten...Ska bli ett uppryck här och i morgon ska det bli lite mera nyårsstämning här inne...ute är det kallt så in i hoppsan...
    Ha det nu gott och lycka till med maten!

    Kramar från Malin

    SvaraRadera
  20. Vilka mysiga bilder på barnen med tomtebloss! Det låter jättegott, vi har oxå bestämt nyårsmeny och handlat idag. Det är roligt att fira lite extra på nyår även om det inte behöver vara så stort!

    God fortsättning!

    SvaraRadera