söndag 22 januari 2012

Frö- och lökdrömmar en snöig söndag..

En kall och snöig söndag har tillbringats med att drömma lite om sommar o sol.. eller vår i alla fall med kommande planteringar av nya rötter- fröersådder eller nya lökinköp. Väldigt trivsam sysselsättning när det blåser och är kallt därute.. kan nästan inte tro att det var en vecka sedan som vi var ute på en solig eftermiddagspromenad på stranden, vädret kan växla fort.

Lite bedrägligt har det varit med vårt milda väder denna tid, ja det dyker upp små alldeles för tidiga vårtecken och även jag lockades att tro att våren är nära.. nästan så jag kände för att vårstäda i trädgården i veckan som var. Med de senaste dagarna snöoväder i större delar av landet så var det väl tur att jag besinnade mig och bara kom till tanken..

Har tittat lite runt på nätet och bläddrat lite i kataloger som dröst ner i brevlådan sen julhelgen. För min del tittar jag lite och drömmer än så länge, så lätt att det blir långt o gängligt om jag sår för tidigt men drömma kan man ju o planera för inköpen..

I Botanicus lilla vårkatalog har jag fastnat får några små raringar tror jag.. 

  Dahlia 'Bishop of York' Botanicus bild..


Bild Botanicus  Lilium 'Claude Shride'


 Bild Botanicus Lilium ciliatum

Denna tyckte jag var lite ruff o läcker.. men den fanns inte med i vårlistan får väl kolla på höstlistan om jag känner för det då.

En annan läckerbit med sirliga blomblad med orangegul färg var Lilium 'Martagon Orange Marmalade' fanns inte med i deras bildregister men jag hittade en vacker bild på nätet. Det var en bildportal med massa regler så jag vågar inte låna den bilden men ni kan kika här..
Man ska vara noga med bilder o källa, vet att det inte är kul att hitta sina egna bilder hos andra! Hoppas bara att Botanicus tycker det är ok att jag lånar deras bilder det blir ju lite reklam och det måste väl vara ett plus i kanten i alla fall.. och jag har mailat dem.

Till blommorna igen, vad ser jag ?! Jo att jag har fastnat för ett gäng med blommor i lite brända gula färger! Mycket olikt mig som har mycket vitt, rosa och blått i trädgården.. men det är så kul med lite nytt och dessa skulle nog vara fina i närheten av min lilla röda blodlönn.. eller hur?

Foto: Botanicus Arisaema candidissimum vit Kobrakalla.

Så tillbaka till min vanliga färgskala.. visst är den ljuvlig men attans så dyr! Smaken och lusten att köpa av de fina sorterna blir större ju längre man håller på med trädgården har jag märkt. Undrar förresten om mitt Treblad blommar i år och min Blodört..!? ljuvliga små varelser som jag ömt vårdar när jag nu tänker på dessa små dyringar.. men visst är det riktigt kul med lite udda sorter eller sånt som i alla fall inte finns i varje trädgård.



En annan ljuvlighet som Botanicus har i år som en liten planta.. vill man spara in kan man köpa fröer från Impecta som oxå hade denna vackra bild på sin sida.. Man vill ju bara ha en sådan, vem kan motstå denna skönhet?
Försökt få fram lite skötselanvisningar, min trädgårdsvän på jobbet som har en sådan här sa skuggigt/lund men fuktigt och väldränerat! Japp hur får man det undrar jag.. men i lilla lunden hos mig skulle den passa perfekt.. tror inte jag orkar vänta på att frön ska gro, såg att det var lite omständligt med dessa. Någon som vet?..

Ja det var mina små söndagsdrömmar och funderingar.. undrar vad ni har funderat på?

8 kommentarer:

  1. Så många fina bilder! Jag har den sistnämnda, Porslinsanemonen. Den är underbar! Jag har den numera skyddat, ganska skuggigt och vare sig fuktigt eller torrt. De är känsliga för för torr plats vet jag för min trivs bättre nu än förut, där det var torrare och blåsigare.

    Idag sådde jag en perenn som ska hinna stå i kylen (eller annat kallt ställe) men i övrigt väntar jag lite till. Har gjort misstaget att så förtidigt förut.

    Kram!

    SvaraRadera
  2. Så vackra bilder du bjuder på! Får mig att längta till våren ännu mer, vilket lär dröja när man tittar ut. Första snön kom idag med kyla och mörker, usch.
    Ska försöka ta mig i kragen och sätta några jätteverbena frö i morgon. Dom brukar ta en evig tid innan dom gror. Jag bara älskar denna blomma.

    Kramis till Dig från mig//Gunilla

    SvaraRadera
  3. Vilka behagliga funderingar du haft under söndagen! Porslinsanemonen är ju bara så bedårande, när inte hela mitt liv är fyllt av arbete ska jag ägna mig mer åt trädgården och då SKA jag ha en porslingsanemon!
    Ha en fin vecka!
    Kram Eva

    SvaraRadera
  4. Hejsan Moa, vilka underbara bilder. Vill ha dem allihop. men jag är inte någon hejare på fröer.....
    Känns lite märkligt att vintern nu har kommit och jag som var ute och rensade rabatter förra veckan.....
    Måste ta tag i vinkastet, har mögel på gång.....Fy, det har inte hänt tidigare.
    Ha det gott, Kram KIA

    SvaraRadera
  5. Hejsan!
    Jag hoppar snabbt förbi alla udda sorter, för jag måste få se vad som kommer upp i mina rabatter och rundlar i år. Alltså så är det bara ätbara fröer som beställs, men visst blir det någon lite udda växt inköpt under säsongen också för "visst får det plats en till ". Ha det gott, Karina.

    SvaraRadera
  6. Så mycket fint det finns och porslinsanemonen vill jag också köpa nu när det finns planta! Har försökt så men det bidde ingenting, så det är lika bra att slå till direkt, de blir nog inte billigare heller för den delen.
    Hoppas allt är bra med dig, kram ♥

    SvaraRadera
  7. Hej Moa- Men åhhh alltså porslinsanemonen gör en ju vild...så underbar hon är med sin allra finaste tyllklänning på sig , Tänk att ett litet oansenöligt frö kan bära på sådana vackra hemligheter. Skall genast rota runt i katalogerna för jag bara måste ha henne kosta vad det kosta vill alltså,Jag äter hellre blodpudding och isterband bara jag kan skaffa denna sköna dam..

    SvaraRadera