torsdag 5 januari 2012

Hopp om vår o vackra blommor igen..

Tack vare den milda vinterna, hittills i alla fall, får man nästan känslan av att våren är på ingång.. Irisarna visar sina tjocka toppar och snödroppar dyker upp och när jag går där i regndiset så ser jag några vackra glimtar av något som gömmer sig emellan sina blanka blad.. liksom lite för att skyla sig!


  Ser man på! Är det inte lilla 'Lucy Black' jag köpte förra våren som blommar så fint, flera rejäla knoppar är på gång o ett par vackra blommor har slagit ut.
Ja det är ren o skär lycka för en uttorkad blomstersjäl som mig!


Att min helleborus niger blommar har jag sett från mitt uterum och den lyser så vackert o fint där i det stora mörka o blöta som det är just nu.. nu väntar jag på två stycken till plantor av orientalis ska blomma.. hoppas hoppas.


Även om jag vet helleborus niger brukar blomma så här års blir jag glad i själen när jag ser dem, men brukar orientalis också blomma nu?  Mindre glad blir jag när jag tänker hur många jag köpt, både dubbla och lite ovanliga.. Men min tunga oftast väldigt blöta lerjord har tagit död på dem, jag tror det är det i alla fall. Men nu har jag i alla fall hittat några platser som det ser ut som de trivs o överlever på.

Ja bara synen av dessa små raringar gör att jag får känslan av vår och ett nytt trädgårdsår även om den låter vänta på sig. Vem vet!?  kanske snön kommer och täcker hela härligheten endera dagen men har det inte snöat än kan det lika gärna låta bli enligt mig..


Får bläddra lite i mina frökataloger och drömma om sommar o sol.. men en sak ska jag inte beställa igen om inte någon har några bra tips, och det är frön till härligt ruffsiga Helleborus.. för det har jag misslyckats med två gånger, att fröså alltså..

Ta hand om er /Moa

8 kommentarer:

  1. Härligt! Det ger mig hopp! Jag har ju också julrosor men vi är lite senare här uppe... Det spelar ingen roll vad andra säjer om vintern.. det är inte min grej helt enkelt. Tack o lov vår snart Kram kram!/ Åsa

    SvaraRadera
  2. Så fina julrosor! Här blommar också några sådana och det är ju den blomsterglädjen man har såhär års.
    Kan inte låta bli att fundera över hur det ska gå med alla växter om/när kylan kommer.

    Kram!

    SvaraRadera
  3. Dessa dfina julrosor, mina har inte slagit ut ännu är bara i knopp,,men jag är med förtjust i dem. Då är det inte bara mina som är litem er avancerade som försvinner.
    HA en go fortsättning kram Monica

    SvaraRadera
  4. Gott nytt år lite i efterhand! Fina julrosor! Har mest de vanliga vita men en lila fin turkisk har jag också. gillar deras vinterblomning i väntan på våren!

    kram louise

    SvaraRadera
  5. Åh vad det är spännande med blommor, såg igår att min Helleborus har knopp utanför entrén. Planterade den förra året så jag är superglad att den överlevt./ Marie-Louise

    SvaraRadera
  6. Så vackra! JAg såg knoppar på min ena julros för ett tag sen, måste ut o kolla om den blommar... Jag har frösått några gånger och det har gått bra, men de måste tydligen var pinfärska - jag har sått från mina egna. Så det är kanske svårt att köpa frön, att de är för gamla då?

    Har varit dålig på att läsa bloggar på sistone men nu har jag köpt en iPhone så nu kanske jag kommer igång igen... :)

    Kram

    SvaraRadera