fredag 3 december 2010

Decembermys - Farfars ljusstake har blivit pimpad..

Idag visar jag farfar Alvars ljusstake som han gav sin Fru Margit julen 1956.. det står under och jag vet också att han själv gjort den fina staken. 




Nu kanske Farfar Alvar däruppe tycker jag gjort något dumt.... målat den vit och så skavt i kanterna.. ja ja.. men glad över den är jag och den har en såå fin form. Nu står den i mitt uterum på skåpet och lyser så fint. Undrar om han hittat på formen eller om han sett något han tyckte om innan. Ja inte vet jag men jag vet att han jobbade väldigt många år här på Nohab i Trollhättan som modellsnickare, Nohab är numera borta sedan länge och farfar skulle varit drygt hundra år. Han byggde små modeller av lokdelar i trä innan de gjordes i något mer hållbart material. Vi har haft otaliga ljusstakar, skålar, lampfötter mm när jag växte upp och några guldkorn finns kvar hos mig, det är för mig lycka att ha så fina minnen både några som jag kan titta på och många andra som finns inombords.. 


*
***
*****
*******
*


Och så gissa vad?.. Nu bär det av till Göteborg för ikväll sitter jag på plats o tittar på de tre kvarvarande Idolerna, så himla spännande att se detta live. 
Kram


*
***
*****
*******
*



13 kommentarer:

  1. Vet du vad jag tror Moa? Jag tror att Farfar ligger platt på en av de mjuka molnen, lutar sin haka mot handen på änglars vis, ler och tänker att: "Vad den tösen kan! Ljusstaken blev ju ännu finare så här!/Anja

    SvaraRadera
  2. Kul med gamla ting, njut nu av det vackra juliga Götebirg, men akta dej för spårvagnar...

    SvaraRadera
  3. Cute decoration Moa!

    SvaraRadera
  4. Lysestaken var fin, og tenk på alle de som KASTER sånne gamle fine ting etter sine forfedre! Fint at du tar skikkelig vare på den.
    Og juletreet med perler var morsomt. Og vet du hva; den glass-lysestaken til høyre har jeg maken til! Er den ikke fin?!
    God helg.

    SvaraRadera
  5. Hej Moa, jag skall hålla koll på dig, vi följer idolerna....från soffan.
    Du gjorde rätt som nyanvänder Alvars konst.
    Nu vet jag var pysselgenerna kommer ifrån.
    Trevlig helg, Kia

    SvaraRadera
  6. Jättefin ljusstake!

    Jaha, då sitter du där i publikhade tjag tittar på nu alltså.

    Kram!

    SvaraRadera
  7. Den var lagom pimpad....måste skaffa lite lummer.
    Ha en bra dag
    Annika

    SvaraRadera
  8. Det är härligt att se hur ni tar tillvara "gammalt" Minnen är ngt bra- Fint att han srivit år o "historia" på den. Det gör d värderullare för kommande generationer också
    Njut gott
    Kram Ninne

    SvaraRadera
  9. Vilken fin ljusstake Monica - man måste få göra sakerna till "sina". :) Säkert hade din farfar gillat den. Hoppas ni hade en härlig kväll igår, jag tänkte på dig när jag såg slutet på tv:n.

    Ha en fin lördag!
    Kram Karin

    Ps. Så fint du gjorde med amaryllis och hyacint. :)

    SvaraRadera
  10. Kikar in för att önska en mysig 2 advent..Kram Susanne

    SvaraRadera
  11. Verkligen fin ljusstake din farfar gjort! Ha en mysig advent! /7Kram Karin

    SvaraRadera
  12. Vilken härlig ljusstake!
    Ha det riktigt skönt i advent!
    Christina

    SvaraRadera
  13. Den är jättefin i sin vita prakt! Vi har också en gammal ljusstake från min mans sida, men jag har inte vågat mig på att måla den. Än. :)

    SvaraRadera