onsdag 29 december 2010

Härliga vinterpromenader..

Och varning för många bilder med snö.. *smile*
Lediga dagar innebär att man har tid att vara ute i det fina vädret när det är dagsljus o även om det ligger på mellan -7 o -14 så är det underbart när solen lyser. Energin flödar om man tar sig ut och vi har så fina promenadvägar nära oss, vi bor precis i utkanten av Trollhättan och vi har bara ca 7 min gångväg tills vi ser det här..

Rena rama landet.. med snövita vidder nästan så långt ögat ser.. ja i alla fall till Hunneberg som är svårt att se igenom, ja ni vet där Kungen brukar jaga.


Och i år har jag sett skoterspår för första gången här nere hos oss.. någon har nog åkt skidor i samma spår ser det ut som men Larsa såg en skoter som korsade vägen när han körde hem häromdagen.. ja säger då det Norrland har flyttat ner till oss verkar det som


En underbart vacker gård som ligger där vid vägen.. Gårdshunden brukar komma o hälsa när hon orkar.. Albin gillar hon men korta stunder.. 


Den består av många gamla o vackra byggnader, flera boningshus samt den stora huvudbyggnaden.. (de är inte med på kort).
 

 Träden som står därborta på rad utmed en åkerkant bildar en vacker vy..




 Rastplatsen som väntar på fikagäster.. ser ut som det var ett tag sedan någon fikade.


På väg hem igen.. i klungan av husen vid kanten bor jag..  ca 10 hus in. Något som dessa två sista vintrar bidragit till är att man varit tvungen att skaffa sig nödvändig utrustning.. som kängor med utfällbara broddar, termobyxor o en bra jacka till, en nystickad mössa och dubbla vantar *skratt*.. med en hund i huset är det nödvändiga ting numera. Då kanske ni som bor lite längre upp förstår vilka vintrar som vi brukar ha o kanske förstår hysterin som all denna snö o kyla skapar.. *skratt*.. för så klart att ni från Dalarna o uppåt är vana med sånt här..


Gamla skolan som är så fin, tittar längtande o drömmer om att jag en dag ska kunna bo så där, precis vid stadens slut och på andra sidan är åkrarna.. 


Men det gör jag inte utan här bor jag.. det är ofantligt mycket mer snö inne bland husen och i hela staden.. drivor överallt, vi kan inte mötas två bilar på gatan längre utan man för planera och vänta på sin tur, tur vi bor på en återvändsgata så att det inte är någon genomfart.

Även om man längtar efter mer sol o värme så gillar jag snön, hellre det än regn o rusk och nu är det nyårsplanerande eller kanske iordningsställande mer för planerat har jag ju redan gjort.. 

Hej svejs.. *smile*..

11 kommentarer:

  1. visst är det helt underbart vackert ute nu..jag njuter av det för hur ofta har vi haft sån här vacker vinter...kram

    SvaraRadera
  2. Mmm, härliga vinterbilder! Vi har oxå galet mycket snö, ska ut imorgon och fota lite tänkte jag.

    Kram

    SvaraRadera
  3. Härligt vackert men så kallt!!! Brrrr!!
    I går kväll hade vi 19 minus!

    SvaraRadera
  4. Hm...så vackert o vi bor allt suveränt - nära till allt...
    Jag ser "bergen" från sovrumsfönstret...vi måste bo åt "samma håll", jag drömmer också om att bo utanför stan men ändå nära...
    Det är vackert ute just nu o får man väl på sig varma kläder är det så gott att vara ute...o jag föredrar detta väder mot grårusk o blött...
    Ha det nu så himla gott o hoppas på att ni får en Hej dundrande bra nyår med God Mat!

    Kram från Malin

    SvaraRadera
  5. Beautiful pictures!
    Happy New Year!
    Kisses, Zondra Art

    SvaraRadera
  6. Det går verkligen att få till oroligt vackra bilder nu. Jag skyulle ju haft kameran med mig när jag åkte vilse i skidskogen här om dagen.

    Jag gillar, precis som du snön. Hellere det än regn och ruggigt gråväder.

    Rätt väder på rätt årstid!

    Gott Nytt År! Kram!

    SvaraRadera
  7. Har ni sol!!! Här har det varit mulet ända sedan den första snön föll förutom igår då solen tittade fram en stund. Soliga vinterdagar kan t.o.m jag lockas ut på promenad för då är det mycket skönare luft men i vinter har det varit för kallt och som sagt ingen sol. Visst har man fått införskaffa andra vinterkläder, mössan är (som tur är) ännu inget måste men så befinner jag ju mig lite längre söderöver. Söderöver lät varmt och lockande, kanske skulle man boka sig en resa, eller bara drömma sig bort för en stund "ler"
    Gott slut och Gott Nytt Moa / Kram gittan

    SvaraRadera
  8. Hejsan, så trevligt att få följa med dig på en vintervandring. Lite avis är jag på er snö, för här är det inte så mycket, men det är riktigt kallt...frostvakt i vinkastet och eldstäderna brinner hela tiden, det är endast kattungarna som har det varmt och gott 24 grader, de har fått ett extra eliment....
    vill du ha en röd kattunge ?
    Gott Nytt Trädgårdsår önskar jag dig
    Kram Kia

    SvaraRadera
  9. Önskar dig ett fint slut på detta året och ett riktigt Gott Nytt år..Kram Susanne

    SvaraRadera
  10. Tack Moa, för en underbar vinterpromis med er och Albin. Ser så mysigt ut! Vilken vacker miljö ni har och dessutom på nära avstånd.
    Önskar dig en riktigt god fortsättning på nya året.
    Kram Randi

    SvaraRadera
  11. Åssoo... var ju gårdshunden EN BERNER!!!!
    Såg jag först nu!!

    SvaraRadera