fredag 17 december 2010

Marisipan- och Glasbakelser..



Bråda tider, juliga tider är det nu.

Många saker man VILL HINNA och många saker man MÅSTE HINNA, ekvationen går inte riktigt ihop men något jag vet är att DET BLIR ALLTID JUL hur det än hinns med.. *ler*. 






Mina nya glasbakelser jag köpte för ett par veckor sedan.. hur söta som helst. Nu har jag förresten bestämt mig, jag ska sluta sy bakelser, var sak har sin tid och nu vill jag satsa på lite annat att skapa. Kommer att ta bort allt utom Aftonväskorna som förresten är fantastiskt roliga att skapa,en del Tildaänglar får vara kvar och lite stickat sen får det räcka.




Under denna vackra Amaryllis råder det ett kreativt papperskaos.. men det visar jag inte, för hela mitt bord är belamrat med vackra papper och dekoration, kortverkstan är i full gång och nu är det verkligen i sista minuten om mina kära vänner ska få sina julhälsningar på denna sidan året.

I helgen som var var det mysstund när barnbarnet Cornelia var här och vi gjorde marsipanfigurer för hela slanten och vad gjorde Farmor.. ?.. jo Marsipanbakelser!!.. jag som inte skulle göra mer bakelser *smile* men det är klart det är skillnad på bakelser o bakelser..o bakelser gillar jag ju verkligen när man kan stoppa in dem i munnen eller titta på vackra i glas. Undrar om jag kommer att hänga upp dem i granen eller om de får fortsätta ligga där på kakfatet och kommer det att finnas marsipanbakelser kvar till julafton? Stora frågor att fundera på i vintermörkret.



Med denna bild vill jag önska er en riktigt skön "Fjärdeadventshelg.." och stressa lagom ska försöka göra detsamma.. och ikväll myser jag i brasans och julgranens sken.. JULMYS





*                       JULKRAMAR                        *

*
***
*****
*******
*********
*

19 kommentarer:

  1. Vilka fina 'kulor'!!! Jättesöta.
    Jag gillar verkligen lite speciella julgranskulor.
    Linda

    SvaraRadera
  2. Beautiful, I lake it dear Moa!
    Have a nice weekend.

    SvaraRadera
  3. vilka läckra bakelser, som tur så kommer julen tillbaka nästa år :)

    SvaraRadera
  4. Men oj så smarriga marsipanbakelser...
    jag håller med om att man får prioritera lite i inspirationsflödet. Man kan inte hålla på med allt...
    Kram på dej, (sugen jag blev på marsipan då!!!)
    kram ullamaria

    SvaraRadera
  5. Vilket härligt julpyssel...
    Jag tänker på dig ganska ofta för jag har ju dina fina handvärmare.
    Ha det så skönt
    Annika

    SvaraRadera
  6. http://www.vindsromantik.blogspot.com/

    Hej Moa
    Jag har varit in och kikat på dina väskor, igen, jag blir alldeles hänförd, vilka smycken!

    Vill önska dej underbara advents- dagar
    Kramar
    /Maggan

    SvaraRadera
  7. Ja marsipan måste jag "hinna" göra Vilken inspiration du ger. Sen är du ju förbaskat duktig med dina fina konstverk. Du kan väl låta ngt vila Du är ju så kunnig så det kan komma igen en annan tid.
    Stor kram Ninne

    SvaraRadera
  8. Underbart söta bakelser!

    Visst är det en hel del man vill hinna nu. Jag har jullov nu så jag ska inte klaga. Bör hinna det jag vill.
    Ska köpa gran i dag bla.

    Kram!

    SvaraRadera
  9. Vilka fina bakelser,och även det ätbara ser väldigt smaskigt ut
    Julen kommer även om man inte är klar, och det är väl tur
    Ha en skön kväll

    SvaraRadera
  10. Vilka söta marsipanbakelser! Dubbelt söta... Och väldigt fina julgranskulor, kul med lite annorlunda!

    Ja det finns mycket man både vill och "måste" göra, man får försöka lägga ambitionsnivån på en lagom nivå... Och jul blir det ju oavsett!

    Kram!

    SvaraRadera
  11. Tjusigt! Både hemmagjorda bakelser och de i glas - inköpta i Göteborg? Riktigt fina!

    Nä, här är det lungt, har lagt allt på hyllan i år. Inga julkort och inget större pyssel - vi tappade farten för ett tag sedan och det tog lite tid att hitta den igen, men helgen har hjälpt till så nu börjar jag komma på G igen :)
    Nu är det bara lite jullov som saknas.... ha det allra bäst, kram :)

    SvaraRadera
  12. Hejsan Moa, pyssel med barnbarnen är den bästa julklappen.
    Du måste hänga upp dina fina marsipan bakelser.

    Ha det gott och sköt om dig
    kram Kia

    SvaraRadera
  13. Verkligen söta bakelser allihopa. Ser gott ut! Visst blir det jul i år med. Här tar vi det med ro. Det blir i allafall en VIT jul...:-)
    God Jul & Gott Nytt år! //Kram

    SvaraRadera
  14. Var har du hittat dessa helt underbara "julbakelser" i glas...å vad jag gillar dom...
    Det är de mest märklig bekymmer man får just i dessa tider...gran eller inte, vita eller röda ljus mm...men det hör liksom till...Mörkret får en att fokusera på det som finns nära och till hands (eller just inte)...kanske för att orka med...Men det är en otroligt trevlig tid nu före jul och jag frossar i allt och trivs!
    Undrar om vi klara oss från mer snö nu under julen...vi har väl fått nog för ett slag - men det är vackert!

    Kramar från Malin

    SvaraRadera
  15. Lite udda julgranspynt gillar jag också. Var har du hittat dessa 'läckerbitar'?
    Önskar dig och de dina en riktigt God Jul!
    Ha det gott
    Birgitta

    SvaraRadera
  16. Tittar in för att säga GOD JUL!!!!!
    Vill önska dig och din familj en fröjdefull sådan!
    Linda

    SvaraRadera
  17. ★ God Jul ★* 。 • ˚ ˚ ˛ ˚ ˛ •
    •。★ .. ★ 。* 。
    ° 。 ° ˚* _Π_____*。*˚
    ...˚ ˛ •˛•*/______/~\。˚ ˚ ˛
    ˚ ˛ •˛• | 田田|門| og alle gode ønsker for det nye året ♥
    Helsing Tutta

    SvaraRadera