söndag 20 mars 2011

Jag är glad över solen som lyst..

 Och att det inte ser ut så här som det gjorde den 20 mars förra året..

Last year, 20 march

Då låg snön fortfarande kvar i massor i trädgården, igår satt jag i solen och fikade och inte en gnutta snö såg jag i denna vinkel, finns ett par snöhögar kvar på baksidan o lite is men de väljer jag att inte titta så mycket på, håller mig till södra delen av trädgården som jag har börjat vårstäda lite... alltså denna sida ni ser ovan.. härliga vår.. lite våryra känner jag faktist av kändes som 15 grader säkert där i solen.. ja det är VÅR.

Snödropparna, vintergäcken har kommit, o  topparna på en del tidiga krokusar.. ja lite tulpanblad börjar dyka upp här o var också men vilket täcke av löv som ligger överallt. I höstas kom snön så tidigt att inte löven fallit av träden och nu låg dom som en tjock matta i alla land och på gräsmattan.. fick lyfta av "mattan" för hand gick inte ens o kratta för det var så kompakt hoppas nu bara att de små topparna som syns inte blir skadade av chocken att bli av med sitt tjocka täcke. 
Men nu är i alla fall det mesta borta, så himla gott att se den nakna jorden och alla smålökar som är på gång.


En gammal bild men så här såg de ut nu också.. glömde o ta fram kameran, idag var vinden kall men det var skönt att få städat lite därute men oj vad lerigt det blir i gräsmattan när man går, det är fortfarande tjäle i marken så det sjunker inte undan.

Nu är det dags för en ny vecka.. nya möjligheter och härliga stunder som t ex:

* Att de tidiga krokusarna ska slå ut för de är nära nu.. *smile* har sett att flera andra visat sina krokusar redan.. men än har inte mina slagit ut.
* Ska iväg o köpa mig lite mer vårblommor o göra fint på trappen för i helgen har jag städat ute så nu vill jag göra vårfint.

Ha det.. *love*

6 kommentarer:

  1. Det låter som om du haft en ganska trevlig vårhelg i din trädgård:-) Jag fick SOPA min gråtimjansmatta idag eftersom enarna hade drällt en massa bruna barr under vintern... städa var det ja...

    Kram Anna Vattenkanna

    SvaraRadera
  2. Det ser så fint ut med ruggar av snödroppar. I min trädgård har jag en rugge under fågelmatningsplatsen (inte jag som placerat den där;))!) och alls inte 'aptitlig'när den kommer fram efter snön.
    Någon annanstans tycks de inte trivas hos mig - har gjort ett par försök.
    Ang. trollhasseln så köpte jag min från Mölnlycke Gardencenter - de har fler...;))!/Anja

    SvaraRadera
  3. Hej på dej Moa

    Visst är det härligt att kunna vara ute så här och du så gott man sover på natten. T.o.m kul att städa ;-) själv kommer jag från dammen som var full av grönt efter vintern. HUU vad kallt vattnet var...

    SvaraRadera
  4. Nej, snö klarar vi oss utan nu. Inte mer, tack! Till nästa advent blir lagom igen tycker jag.

    Det ger så mycket energi att se de små vårblommorna.
    Kram!

    SvaraRadera
  5. Joråsatt... vi skottade bort takras idag vi... Och gräsmattan har ett TJOCKT snötäcke på sig.

    Sverige är långt och jag är lika avundsjuk varje vår. =)

    Må så gott!

    SvaraRadera
  6. Ja det är verkligen underbart! Jag har varit ute hela dagen. Och jag hade nog varit ute än om det inte var för att jag var tvungen att gå in för att göra nåt så banalt som att äta!! haha

    Ha det fint!

    Kram!

    SvaraRadera