lördag 15 maj 2010

En jobbig vecka..

Brukar inte vilja gnälla här på bloggen men lite blir det nu, en jobbig vecka;  förkyld, feber och en envis förkylning som återigen dragit sig till min bihålor. Var ju för sjutton inte mer än en månad sedan drygt som jag var helt däckad av liknande.. inte kul vare sig för mig eller mina kära kollegor.
Men nu är det slutgnällt, finns så mycket som är roligare att skriva om.. *ler* och nu är jag ju på bättringsvägen och idag har jag äntligen kunnat vara ute några timmar och njutit, fotograferat och bara varit .. halleluleja.. *skratt*..


Tänk så mycket som händer på några dagar och lite sol o regnet gjorde sitt. Mina kära aurikler blommar för fullt, se så fina de står där på parad. Har läst om många som har sina i växthus, det måste vara olika sorter för dessa har jag haft i två år på friland och som ni ser trivs de bra, någon som vet?
Första året var det bara några blad när jag fick hem den på posten, en vunnen auktion på Tradera och ända från Danmark kom de. 

Ser ni längst ner till vänster på bilden ovanför, den lilla gula blomman den ser ni bättre nedanför här:

 
Ranunculus ficaria 'Collarette', Svalört.

Så liten och näpen och man måste krypa ner på knä för att se dem men så läcker. Lilla 'Collarette' blommar för första gången köpte den hösten -08 från Botanicus och förra sommaren var det små ynka blad, trodde väl aldrig den skulle klara vintern som var med ett snötäcke på nästan en och halv meter just där den och aurikeln är planterade. Men kanske just därför fick de ett extra tjockt täcke.. *smile*



Min lilla aurikel tog jag fröer på förra sommaren och sådde nu i våras och tänk det har kommit upp små blad, grodde lätt och villigt, så i sommar ska jag plantera ut de i landet med 'mamma aurikel'.. så jag får ett hav av dessa små spetsmönstrade och söta blommor.. 

Ha en härlig lördag!!

ps.. Glöm inte att plocka in lite vårblommor och placera vasen så du kan se dem ofta och mycket..

9 kommentarer:

  1. Very Very Lovely Moa! Your photos are beautiful! Have a great weekend. Kram Carol

    SvaraRadera
  2. Härlig aurikel. Vilken fin färg. Har några själv som ursprungligen kommer från norge. Vackra. Ha en fin helg och krya på dig/Gela

    SvaraRadera
  3. Tråkigt, sköt om dej, sköna bilder du visar, kram.

    SvaraRadera
  4. Vilken underbar färg på aurikeln! Krya på dig / kram gittan

    SvaraRadera
  5. Auruklier är riktiga favoriter hos mig.... Jättefina färger du har på dina. Svalörten är väldigt fin den också! Mina auruklier har börjat slå ut längst ner i bladrosetten så smått.

    Usch jobbigt med förkylningar - krya på dig!
    /Charlotte

    SvaraRadera
  6. Hej hej,
    Hoppas du kryar på dig...jag ska skicka lite cyber-healing :)

    SvaraRadera
  7. Tänk, jag hade dom, men tog bort dom för några år sen, smaken ändrar sig hela tiden, gissa att jag ångrar mig! Jättesöta :)

    SvaraRadera
  8. Söta aurikler! Jag köpte två sorters frö i england och en av påsarna var aurikler frö friland - de andra för kruka. jag har blandat ihop de få småplantor som tog sig, och planterat ut alla i rabatten. Hoppas på det bästa.

    Tror det härjar en jobbig förkylning just nu - är inne på min tredje vecka och börjar bli trött på eländet...
    kram!

    SvaraRadera
  9. Jättesöta aurikler du har! MIna har blommat över nu, alla utom två i alla fall. Jag har mina i krukor men de tär bara för att jag vill ha riktig koll på dem. Har haft någon ute men den blev itne långlivad. Nu när de blommat över så står krukorna ute på ett halvundangömt ställe hela sommaren.

    Kram o krya på dig!

    SvaraRadera