måndag 12 maj 2008

En seglats till Kärringön..

Som jag berättade i förra inlägget skulle jag och sambon ut på en segeltur i helgen. Ja jag är ju inte någon van seglare och detta var andra gången i mitt liv. Vi skulle mönstra på tidigt lördag morgon i Fiskebäckskil på Bohusläns kust. Målet var Käringön ca 1,5-2 timmar därifrån, våra vänner har en fantastisk fin båt, alldeles ny för i år och det blänkte och gnistrade riktigt om den..

Båten är en Malö 40 och heter "Belåten" och den är döpt efter "Öbarnas" sångtexter.. som ägarna älskar. Öbarna är en liten sång och visgrupp som funnits på västkusten och trubadurat runt i kustsämhällena i många år.

Det finns många vackra detaljer på en båt.. och det blänkte och gnistrade ihop med det vackra, perfekta vädret vi fick.. och en kall öl smakade alldeles utmärkt i värmen. Satt i linne men lite under kapellet på vår tur utåt..

Det var underbart vacketr och inga vågor.. och ingen vind att tala om så vi gick för motor som man säger .. tror jag det var... Men som ni ser så var de de som satte sina segel.. men de körde i motsatt riktning.

Väl framme så åt vi färska räkor, bröd, ost och lite vin. Vi fick ganska snabbt väldigt skräniga lunchkompisar.. men visst är de stiliga.

Vackra blommor växte det i varenda liten bergsspricka..

Lite läskande dryck i kvällssolen, så här är livet väldigt gott att leva...

Tänk vilka vyer.. skulle väldigt gärna bo så här på sommaren i alla fall..men tänk när vinterkylan viner och det är isande kallt i vinden.. Är säkert mycket vackert på sitt sätt men usch så kallt.. tacka vet jag att promenra runt en sådan här helg och titta på allt vackert som ön bjuder på. Finns så mycket fina gamla hus och små miniatyrträdgårdar, kanske visar jag lite mer från själva ön en annan dag.

I går, söndag, gick färden hemåt mitt på dagen. Det var lite vind så seglen togs upp, och det var första gången som jag var med om detta och en helt fantastisk känsla kom över mig när motorn slogs av och det bara susade i seglen och porlade runt båten, oj vad härligt det var..

Kan bara tillägga att T-shirten skepparen har på sig är köpt i Västindien när de var där och seglade i vintras.. vilken upplevelse.

Ja här sitter min kära sambo och njuter i solen.. vilken helg vi haft..

Denna bild på Gullholmen som vi seglade förbi får avsluta detta inlägg.

Ha en riktigt skön Måndag..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar