lördag 12 december 2009

Blomkalendern - Lucka 12






Finns det något härligare en försommardag än sprängfylld äppleblom.. mot en klarblå himmel?

Det är inte bara härligt utan också väldigt långt ifrån
den 12 december som för övrigt är min mammas födelsedag..

Grattis lilla mamma!!


 Idag skulle jag bakat.. men orken har inte varit med mig denna vecka som sagt, nog om detta nu. 
Så jag visar receptet och en lånad bild, och jag SKA testa dessa Saffransbullar..
De både ser och låter ljuvliga tycker jag.. får gör en glutenfri variant också till kära sambon.. *smile*.. kanske imorgon.

****************************************************************
Saffransbullar
Ingredienser
150
150 g margarin, smält
5 5 dl mjölk
50 50 g jäst
0,5-1 0,5-1 g saffran
1 1 ägg
1 1 tsk salt
1 1 dl strösocker
13-14 13-14 dl vetemjöl
Fyllning:
100 100 g mandelmassa, grovriven
2 2 påsar kakfyllning
1 1 ägg
Ugn: 200°


1. Värm margarin och mjölk fingervarmt.
2. Rör ut jästen, lös saffranet i mjölken och tillsätt ägg, salt och socker.
3. Arbeta in mjöl till en smidig deg. Jäs 30 minuter.
4. Arbeta degen på lätt mjölat underlag. Dela den i två delar och kavla ut en i sänder till en avlång kaka.
5. Fördela fyllningen över kakan, rulla ihop och skär 3 cm breda bitar som ställs med snittsidan upp i bullformar.
6. Jäs 20 minuter. Pensla med ägg och grädda mitt i ugnen 6-8 minuter.


*****************************************************************

Önskar alla en härlig lördag..

3 kommentarer:

  1. Bland det finaste som finns är faktiskt äppelblommor. Längtar dit nu....Tråkigt när man inte känner att man orkar nu när det är juletid. Jag blir aldrig heller riktigt frisk. Hostar och är orkeslös. Ha en bra helg ändå. Kram

    SvaraRadera
  2. Så vackert. I sommar flyttar vi till Dalom, då skall jag också njuta av äppelblom. Kanske lägga mig på en filt under träden med mina små, och blicka upp mot skyn...
    /Lina

    SvaraRadera
  3. Hoppas du haft en trevlig kalasdag :) Har ni fått några flingor? Det mesta försvann men det ligger lite kvar i de kalla hörnerna i trädgården, hoppas kylan gör att det ligger kvar och kommer med... var ute i kväll när det snöade och tände lyktor och ljus i växthuset (för kylan) och det var så mysigt :)

    Ljuskronan var ett fynd och det var tur vi var där precis när de öppnade för de gick åt snabbt, de var alldeles på tok för billiga! endast 150 kr!! Det var en vit kvar när jag kom.... och den blev min. En f.d kollega stöpte sådan för ett par år sedan och tog då 300 kr betalt, så det var ett fynd. Blir fint på bordet till jul, tänkte den skall stå på ett silverfat, på en bädd av mossa och röda rosetter!

    I dag har jag haft en molande huvudvärk och faktiskt tagit lite lungt..... ingen springtur som jag tänkte, gillar inte att anstränga mig när jag är hängig (inbillningsjuk eller arbetsskada :)
    Lite stök och fixat till granen. Nu har jag tänt ljus och smuttar på snäll glögg (huvudvärken är kvar alltså).

    Funderar på att klippa av en gren på granen och flytta på den med hjälp av lim-pistolen? Eller så får jag hänga en glitterlian ned i hålet.. fniss.... ilandsbekymmer :)

    Ha en trevlig lucia. Jag är nog uppe tidigt för att se lucia på tv (tradition till morgonkaffet) för yngsta dottern skall jobba och har lovat köra in henne till stan.

    Kramis =)

    SvaraRadera