måndag 7 december 2009

Blomkalendern - Lucka 7

I lucka 7 är en ny favorit.. eller sen förra året då jag upptäckte denna läckerbit på nytt. Har kommit på att jag har för många favoriter.. hur ska jag få plats med dem i luckorna.. suck, ett tufft urval har jag framför mig.

Denna Iris bytte jag till mig på växtbytardag hos Linda, tror den kommer från Krister. Underbart vacker tycker jag den är, denna iris resulterade i flera nya sorter förra året och även detta året och det ska bli så spännande att se hur de ser ute nästa sommar, för då visar väl sig de vackra blommorna för mig eller hur?


Idag bjuder jag på julbröd, eller rättare sagt "Monas brödkakor". Mona är en gammal arbetskamrat till mig som numera är pensionerad. Hon jobbade i köket/cafét vi hade på vårt program, eleverna fick köpa frukost för en billig peng och gissa om hennes smörgåsar var populära..
Numera bakar jag dem själv men tycker inte riktigt det smakar som när jag fikade hos Mona.. men goda är de.
Finns ju många olika recept på brödkakor o de flesta liknar ju varandra.. tänkte ha i brödkryddor nu till julen men blev nedröstad av sonen, sambon har blivit glutenallergiker så han får jag baka annat bröd till. Tänkte visa det receptet i veckan, svårt att få tag på bra matbröd utan gluten, och att köpa är dyrt.. väldigt dyrt.

************************************************

MONAS BRÖDKAKOR

125 gr margarin
1 liter mjölk
1/2 pkt creme fraiche
2 pkt jäst
1 1/2 msk socker
1 msk salt
1 1/2 kkp rågmjöl
1 1/2 kg vetemjöl

Man bakar som vanligt, blandar degspadet först sen creme fraiche och sist mjölblandningen.
Låt jäsa i 30 min. Baka ut till 10 brödkakor.. låt jäsa 30 under bakduk.
Grädda i 6-7 min i 275 grader.


Här är mina goda brödkakor.. det doftar ännu lite bak efter gårdagens bakdag..

**********************************

Önskar alla en skön måndag.. själv ligger jag kvar i sängen, har fått feber och en dunderförkylning så det är bara att bädda ner sig igen..

Kram / Moa

7 kommentarer:

  1. Vacker iris! Men en iris gör ingen sommar, det ska vara en grupp. Men den sprider sig nog omsider!!! Krya på sig!! /Ruben

    SvaraRadera
  2. Kul idé med blom och recept kalender till jul :)
    Iris är en riktigt vacker blomma och i bloggvärlden får man stifta bekantskap med en del av dem. Härligt tycker jag.
    Tjingling
    Monica

    SvaraRadera
  3. Visst är det konstigt att bröd smakar olika beroende på vem som bakar.... men så är det!
    Kan det bero på knådningen? Den görs ju för hand o kanske kommer det då en liten tillsats av personlighet ;-)
    Krya på dig Moa så du får´t himla gôrgôtt
    Nina

    SvaraRadera
  4. Tusen takk for spennende oppskrift , denne må jeg prøve

    Kos deg i dagen

    SvaraRadera
  5. Hej Moa Oh så goda brödkakorna ser ut Verkar som det är bakdag i dag på bloggen lussebullarna leder förstås.

    SvaraRadera
  6. Å vad jag gillar Dina inlägg!!!!

    Det brödet ska jag baka,,,,absolut!!!!!

    Kram!

    SvaraRadera