lördag 9 februari 2008

Aklejor och frösådder..

Mina små fröer med olika aklejor har börjat växa till sig, det roliga är att alla aklejfröer jag fått från olika bloggvänner och de jag plockat själv har grott tusen gånger bättre än den jag köpte för ett tag sedan.
Se vilken skillnad det är, den nedre bilden är köpta fröer, jättefina på bilden en ny sorts från Weibulls, bild finns på collaget nedan. Men vad svårt den har att komma upp, flera har säckat ihop. Den övre bilden är ett par av egenhändigt plockade fröer, där är det inget fel på grobarheten. Har blivit alldeles för många fröer i samma låda.. Förra året dök det upp en rufsig mörkrödlila sak med vita kanter, en gatukorsning som jag visade i ett inlägg med mina Aklejor i somras.. och alla frön från denna har tagit sig fantastiskt bra nu återstår o se om avkomman blir lika fin, det blir nog svårt för aklejor är inte så nogräknade med vem dom slår ihop sina fröpåsar med..
Jag har fick en sån där käck Popup frölåda av sambon igår, så nu ska jag så lite mer fröer, får se vilka som får äran att födas i denna fina låda.. en del får nog nöja sig med godislådor i år..
Men visst är den fin...
Här är mina fröer jag beställt från Rara växter, förutom den högst upp till vänster som är den aklejan jag skrev om i början..
Ska bli så spännande att se om de tar sig, den vita aklejan blev jag ju förälskad i när jag var hos Hannu Sarenström i somras.., del 1 och del 2, långa vackra sporrar. Rudbeckian, Green Wizzard är häftig.. den som är på bilden är ju lite överblommad de svarta kolvarna är hela sommaren och i slutet kommer fröerna fram så där som på bilden. Jag har haft en men den försvann en vinter för två år sedan. Pelargonen "Black Velvet Appleblossom" är ju hur läcker som helst tycker jag. Två sorters Rosenskära "Sensation Pocotee" och "Pied Piper Red" två läckerbitar. Spikklubbegräs har jag också haft men den försvann också samma vinter, då ni vet där det var sån hiskelig vinter för oss här nere i mellansverige.. två år sedan tror jag det var. Och så ska jag testa vit Änglatrumpet för första gången.. för se hur det går.
Detta är mina köpefröer.. har ett otal andra som jag bytt till mig av en del av er, de ska jag visa en annan gång..
Så till sist ett stort fång vårblommor till er alla som skriver så uppmuntrande kommentarer.. tack för att ni finns..
Ikväll ska jag titta på Melodifestivalen, mysa, koppla av och bara tänka positiva saker..
Kramiz på er alla..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar