torsdag 30 juni 2011

Cosmos atrosanguineus - min alldeles egen 'Chokladblomma'

Äntligen har jag fått min alldeles egen 'Chokladblomma' efter ett par misslyckade försök har jag då äntligen hittat ett fint exemplar på Granngården.. norpade den direkt och nu står den där i en fin kruka och jag njuter..


Det finns tydligen flera synonyma namn, ja kärt barn har ju flera namn och man säger även Chokladskära, Mexikansk aster och Svartskära och den ska dofta choklad, ja jag får gå ut o lukta sedan..


Knopparna är mörkt mörkt brunsvarta.. glänslande och hårda och sprängfyllda av sina fina kronblad.
Det enda negativa är att de måste stå frostfritt på vintern men det får jag lösa.. de förökas med frön så sådana ska jag samla på är det tänkt.. kan vara bra o ha.


Ja den här är en läckerbit som jag är nöjd med.. så nöjd så den fick bli min headerbild ett tag.. Nu ska jag strax gå ut o rensa lite i mina land.. ogräset växer sig högt liksom mina blommor.. Har sett att mina frösådda svarta vallmo är utslagna och de ska bli nästa inlägg för de är sååå läckra..

Idag tycker jag det är lite problem med blogger.. eller det har varit det ett tag, har problem med att kommentera jag är liksom inte inloggad så det kan bli anonym fast jag är inloggad., fattar inget alls. Och idag var det problem att gå in på en del av era bloggar.. 'Surt sa räven'..

Men nu struntar jag i det.. jag mår bra efter lite krasslighet och ska njuta av det fina vädret idag.. 
Visst är det härligt att det är sommartider.. så härliga tider.. *smile* 

15 kommentarer:

  1. Chokldnblomman är verkligen en raring! jag kyckades ta kål på den stickling jag köpte i våras så jag får vara utan tills nästa sommar =) Blogger strular gansak ofta numera, än dteena och än det andra. Ditt problem har jaghaft och då var rutan "fortsätt vaar inloggad" markerad hos mig. Kolla när du loggar in och avmarkera om så är fallet. Just nu har jag mest problem med radavstånden som blir läängre och läääängre oavsett vad jaggör!
    Ha det gott och njut av det vackra vädret vi har / Kram gittan

    SvaraRadera
  2. Sådär, nu fick den ju ännu ett namn ckokldnblomman "hahaha" och jisses vad tryckfelnisse vart i farten här nu då. Hoppas du förstår vad jag menar / Kraaaaam!

    SvaraRadera
  3. Absolut Gittan, mina fingrar slinker hit o dit oxå.. så man lär sig att tyda o jag bryr mig inte om sånt.. *fniss*..

    SvaraRadera
  4. Amazing colors and flower, I love it dear Moa!
    Have a nice weekend, kisses:)

    SvaraRadera
  5. Den är så härlig men jag har inte lyckats med dem och i år har jag inte köpt en ny,,fast jag blir sugen när jag ser ditt fina exemplar.
    Jo blogger strular håller med jag har med problem med radavstånd och att bilderna inte vill vara där jag tycker de ska vara,,men men..ilandsproblem.
    ha ett gott kram!

    SvaraRadera
  6. Jag märkte inte ens tryckfelnissen förrän du sa det! Hjärnan är så fiffig ordmaskin att den fyller i det som fattas eller tar bort det som är för mycket utan att man ens tänker på det!

    SvaraRadera
  7. Har också tittat lite extra på den i plantskolorna men ännu inte kommit till skott.
    Vacker är den!
    Hoppas du får ett långt och soligt sommarlov.
    Boken du lyssnar på lockar den också ;)
    Ha det gott
    Birgitta

    SvaraRadera
  8. Jag har haft min chokladblomma några år, men nu ser den deppig ut...

    SvaraRadera
  9. Åh så vacker...Passar bra som header...Kram

    SvaraRadera
  10. Min chokladblomma blommar också nu och den är så fin. Lite svårflirtad men fin.

    Har läst om fler som har samma problem med att kommentera.

    Kram!

    SvaraRadera
  11. Chokladblomman är läcker, fint exemplar! Kanske skulle köpa frön till våren... Mycket man vill ha! :) Svarta vallmo hade jag förra året och de är verkligen läckra! Tror de frösådde sig, får se om några av de som kommer är svarta - har satt andra färger också.

    Skönt att du är frisk igen, nu när det är sommarlov och allt!

    Kan ju passa på att göra lite reklam för wordpress, den funkar väldigt bra, tror aldrig det har strulat för mig faktiskt... om du tröttnar på blogger menar jag. :)

    Kramar

    SvaraRadera
  12. Choklad blomma = ljuvlig.
    Har försökt att övervintra våra men inte funkat.
    Köpt en ny som vi njutar av och har börjat plocka frö...
    Skall prova så nästa år :)
    kramiz//kullervilla

    SvaraRadera
  13. Hittade också min på Granngården för 49 kr. Har sett den i andra plantskolor för upp till 130 kr!! Tänker att det är väl bara att sätta krukan i garaget i vinter, det ska jag prova i alla fall!

    kram louise

    SvaraRadera
  14. Visst är den underbart fin....Chokladblomman. Hade en för ett par år sedan, men den frös bort för jag orkade inte ta in den under vintern. Och den doftar svagt Choklad, har för mig att den doftade mest tidig morgon. Testa o se om det är annorlunda hos dig:)//helen

    SvaraRadera
  15. Vilken ljuvlig blomma! Har en likadan hemma, och jag passar på att gå förbi och dofta på den så ofta jag kan. :)
    Men på plantskolan hävdade de att den var ettårig. Menar ni att man kan övervintra den? Det hade ju varit fantastiskt. :)

    SvaraRadera