söndag 18 september 2011

Lottas trädgård = trädgårdstips..

På försommaren var jag på ett trädgårdsbesök hos Lotta.. vi var bjudna några stycken för att träffas, se på Lottas fina trädgård o bara umgås. Vi fick några fina timmar där i solen och sen bjöd hon på god mat, så  mysigt på alla sätt.



Det är så roligt att besöka andra trädgårdsvänner för man vet precis vad som händer.. alla har något att prata om för vi har ju alla ett gemensamt intresse o det är ju trädgården. Att se hur andra tänker och lägger upp sin trädgård är så inspirerande. Lottas trädgård är en mysig liten oas där man genast ser att Lotta är en person som gillar att pyssla och testa olika saker. Hon har ett litet växthus eller som det heter lite finare "Vinkast" eftersom det står byggt mot hennes hus. Runt det har hon murade "pallkragar" eller kanske säger man odlingsbäddar. Detta är något som jag blivit inspirerat av och förra året började jag med mina murade pallkragar som jag är så nöjd med.



Vinkastet ligger på baksidan och framsidan som ni ser nedan har en mysig liten sittplats som Kia här har satt sig vid för att njuta av Lottas fina planteringar längs trädgårdsgången.


 Att Lotta har anknytning till havet ser man lite här o där, både att hon bor i Göteborg och att familjen har sitt sommarställe sedan många år i Fjällbacka har satt sina spår så att säga.. 


Inte kommer jag ihåg vad det var för blommor i planteringen men det ser ut som lavendel, det var mest den fina stenkanten och alla fina blåmusslor runtomkring som fångade mitt öga för jag tycker det är såå läckert. Kan tänka mig förresten att när, om det är lavendel, att det är riktigt fint med de lavendelblå blommorna ihop med musselskalen och stenarna... "Gilla" 


De fina murade kragarna i närbild och man ser både egengjord keramik, trådknåp och rostiga saker i en härlig mix..


 Vackra stilleben i gruset och där tror jag bestämt jag har bidragit med något en gång.. *smile*..


De här trågen bara ÄLSKAR jag.. varför har jag inte gjort mer såna? Så läckra står de där på rad, lite skeva och vinna.. men det är ju just det som är det fina i kråksången så att säga..
Jisses vad jag GILLAR detta.. mycket lyckad kombo Lotta!!



Att dotter Johanna flyger o far fram o tillbaka till Italien syns tydligt också.. o det berättar ju Lotta om lite då o då. Om det är det vackra klimatet eller vackra/vacker pojke som drar det är ju en annan historia, det ska vi inte oroa mamma Lotta med.. 


 Här kommer kustkänslan in igen, strandtrift, gräs och sten är en lyckad ögonfägring.. så fint!


 Tänk det var i ljuvliga aklejornas tid som vi var på besök, så fort en sommar går helt otroligt.

En gåva som Lotta fick som jag blev så avis på o till nästa sommar ska jag försöka komma ihåg o leta efter såna här, Cornus canadensis  'Amerikanska hönsbär'.. ska tydligen vara bra marktäckare o det behöver jag, för jag har ordentligt med ogräs som behöver konkurreras ut!

Ha en trevlig söndag.. 

Moa

10 kommentarer:

  1. Ja Lotta har det verkligen fint och god mat fick vi. Kul att se dina bilder från träffen.

    Fortsatt trevlig söndag
    Birgitta

    SvaraRadera
  2. Beautiful photos and garden dear Moa, I enjoyed!
    Pleasant Sunday:)

    SvaraRadera
  3. Vad härligt att få besöka Lottas trädgård genom din kameralins. :) Tyvärr kunde jag ju inte komma och träffa era alla den gången. Men nu fick jag lite inspiration! Ha en skön söndag! Kram Karin

    SvaraRadera
  4. Kul att se Lottas trädgård genom någon annans kameralins.

    Kram!

    SvaraRadera
  5. Hihi.... så roligt att se sin trädgård med "andras ögon", tack för dina vänliga ord :) Ja, så ser den liksom inte ut idag, just nu hällregnar det! och det är blött att vara ute, jag borde klippa gräset...... Men vi klippte gräset i fjällbacka i helgen istället, och tog upp bryggan så nu kan det storma om det vill ;)
    Nästa helg skall vi dit igen, vi skall fixa till vår torpagrund med profs hjälp, den är fuktig och mår inte bra så det behövs saneras och torkas upp med en stadigvarande avfuktare, vi skall på fredag träffa de som skall uföra arbetet.På lördag hjälper vi yngsta dottern Sofia, som med sin kärlek Petter och hans Samuel 3 år, som byter lägenhet. Ja du vet, tiden går fort :) så bloggandet är det sämre med. Så fina torgvantar du stickar! Här stickas det med, lite blandat och det är avkopplande och skönt :) Ha en skön vecka, kramen ♥

    SvaraRadera
  6. Hejsan Moa!
    Så trevligt att återuppleva Lottas trädgård och vår träff där. Så mycket fint att se på, trevligt sällskap och god mat att äta.
    Det var ju i början av sommaren och det känns som om det varit igår....!/Anja

    SvaraRadera
  7. Gode billeder.
    Smuk have.
    Tak for rundvisningen.

    SvaraRadera
  8. Vad kul att se dina bilder, det var verkligen en trevlig dag!

    Kram

    SvaraRadera
  9. Jag har ju aldrig haft möjligheten att besöka Lottas härliga trädgård, men jag är så glad att hon delar med sig av den på sin blogg!

    SvaraRadera