onsdag 13 januari 2010

Trädgårdsvandring i Januari 2010

Tänkte börja med månadens rundvandring, Lotta gjorde det de första dagarna i januari och fler har hakat på. Jag tycker det är rolig och intressant att följa hur det växlar i trädgården under året, lättillgängligt att se på och slippa bläddra i mappar om jag själv vill gå till baka också. Det blir ju många närbilder så ibland förstår man inte alls hur det ser ut hos någon man ofta besöker här på bloggarna. Tror nog jag gjort sådan här rundvandring hos mig förut i somras men nu ska jag försöka göra det en gång per månad så man ser årstidernas växlingar också. 

Hemma hos mig på trappen är det rejält snöigt och trångt just nu, husets framsida ligger väldigt nära kanten och det är inte mycket plats kvar för någon gräsmatta och andra ytor. Så gräsmattan tog vi bort första året och det har blivit lite land och grus, men just nu får ni föreställa er det.. =)

 Tänkte vi skulle gå åt vänster och för att komma in på tomten på vänster sida denna årstiden så får vi gå på trottoaren.



Svårt att få bort all snö så mycket har skottats in på tomten, helt fullt kan man säga.. =)


Här har vi gått förbi garage och carportsinfarten, och här är Stora landet på vänster sida och så har jag grusgångar även här..


Nu fortsätter vi längre in på gången.. bakom thujorna där är uteplatsen. och busken till vänster är min NewDawn.



Här är uteplatsen, med de murade pallkragarna vi gjorde i höstas.. syns inte alls just nu, men de ska vara till vänster bakom vinbärsbusken. Roshörnan finns där också någonstans i kanten.. tänk så mycket som göms i snön.


Nu fortsätter vi till höger bakom huset.. Mitt gamla plommonträd som numera är stöd till en klätterhortensia som står längst ut i Stensoffelandet..Min böjda ligusterhäck som ramar in uteplatsen och gör det mysigt syns till vänster.

Så tittar vi längre bort.. Tulpanlandet är å vänster sida och längst bort mina pallkragar..

Nu går vi lite till och vänder oss om.. och där ser vi trappen, ja den finns där under snöhögen, och uterummet och längst bort uteplatsen.. Till höger närmast häcken som nu är ganska låg efter klippningen är stensoffan med massa snö ovanpå..


Har ganska många prydnader kvar i trädgården tycker det är lite fint om det är sådant som klarar vintern..



Här är staketet vi gjorde i somras som går in till Nya lunden.. hmm.. tur att snön är ett skyddande täcke.. man kan lätt få för sig att det är tvärsom..


Denna bilden är tagen framför huset på höger sida in mot Nya lunden.. den stora thujan som är ett tak över delar av landet.. och så är mitt staket i bortre kanten.. vänder vi oss om här så tittar vi på trappen vid ingången igen.. Så var denna rundtur över, inte mycket blommor och växtlighet att titta på men förhoppningsvis så ser man mer nästa månad.

Ha det gott o kram på er..
Moa

17 kommentarer:

  1. Jag hade lite svårt att hänga med. Såg liksom inte riktigt alla växter du berättade om =) Din lilla Ligusterhäck tror jag du ska skaka av snön ifrån. Efter vad jag har läst så har Liguster väldigt dåligt rotsystem och välter lätt. Det vore synd om snötäcket förstör den. Jag ser fram emot fler trädgårdsvandringar - kul idé / kram

    SvaraRadera
  2. Takk for hagevandring i vinterdrakt, det er godt å vete att snøen beskytter plantene mot kulden. Vi har diverre litt lite snø.
    Ha ein fin dag.

    SvaraRadera
  3. Hej Moa Ja du trädgården har ännu ett tjockt vintertäcke över sig verkar som det kommer att ligga länge i år och det är ju för all del rätt bra för växet men för oss? Hmm nja det räcker nu tycker jag förstås vill ha lite mindre alla fall Fick 10 cm nysnö igår igen suck, måste skotta idag .Ingen lust alls lat är jag. Ha det så bra i dina fina vinterträdgård,

    SvaraRadera
  4. Vad roligt att få vara med på en rundvandring. Skall se om jag får till en också så småningom under januari. Skulle det ej vara roligt om vi skulle vara en hel hög som lade ut rundvandringar i trädgården varje månad. Är så inspirerande att se och höra hur andra tänker.
    Ha en fin dag./Gela

    SvaraRadera
  5. Vilken fin idé Monica! :) Det är verkligen vinter hos dig...ser ut att vara ganska mycket snö. Även om jag pausar från ute och inne kommer jag att fortsätta följa dig och din trädgård. Kram Karin

    SvaraRadera
  6. Visst är det mysigt även denna årstid, man blir lite barnslig av allt snö ;) Kram.

    SvaraRadera
  7. Ja...Det var mycket snö!!! Tror det är trevligare att sitta där till sommaren=). Ska bli kul att se förändringarna. /Knatten

    SvaraRadera
  8. Hihi.. ja inte är det mycket trädgård nu mest vitt och oformligt.. men det kan bara bli bättre.. så ge inte upp.. =)

    SvaraRadera
  9. Hejsan!

    Jag saknar mina rundtursinlägg som försvann när jag la ner TB, men jag kan ju göra nya. Det är ju ett nytt år så i morgon ska jag fara runt i snön som finns kvar, fastän det börjar visa + grader på termometern. Ha det gott, Karina.

    SvaraRadera
  10. Vad kul, följer gärna med på rundtur! Det är kul att se helheten hos andra, och inte bara närbilder även fast det är fint det med! Skall bli kul att se förändringarna, ser fram emot dem..=)

    SvaraRadera
  11. Tänk ni har ungefär lika mycket snö som vi.. =)Kul o få gå med på upptäcksfärd även vintertid! På måndag börjar våran keramikkurs så nu smids det planer! / kram åsa

    SvaraRadera
  12. Va kul att se din trädgård, i allafall formerna av den. Bra ide att visa den vintertid så slipper man ha dåligt samvete för de taffliga rabatterna eller annat man inte vill visa upp. Snön döljer ju allt *fniss*. Eller ja nästan, i vår trädgård står två jättestora fula, men uppskattade, studsmattor. Bara att acceptera.
    Ha det gott i snön o kylan!

    SvaraRadera
  13. När LOtta gjorde en rundtur skrev jag att jag skulle också göra en sådan. Har itne blivit av! Får väl se nu om jag får tummarna loss......

    Tack för turen!

    SvaraRadera
  14. Hejsan Moa! Tänk vilken tur för oss att snön skapr ett lock som stänger under sig jordvärmen..../Anja

    SvaraRadera
  15. Det var en vacker bildsvit du visar. Underbart vackert till och med.

    SvaraRadera
  16. Tack för den rundvandringen i vacker vinterträdgård!
    Tror att hela norden har fått sin beskärda del av snötäcket i vinter :) och nu är vi på den ljusare delen av året och snart sätter vårkänslorna in, solen och värmen smälter varje fruset trädgårdshjärta :)
    Ha en riktigt skön helg! /Bea

    SvaraRadera
  17. Vilken härlig rundvandring.. och vilken vinter vi har. Fast här är allt smutsigt just nu.
    Förstår att det är många som gillar dina vantar och jag är så jäkla mallif för att jag vet att jag kommer att ha ett par...tur att jag beställde direkgt för vinner gör jag aldrig.
    Ha en skön helg
    Annika

    SvaraRadera