fredag 27 maj 2011

Nu är det Funkiornas tid..

Nu när lökarna blommat färdigt så breder Funkiorna ut sina vackra blad, de kommer som kraftiga spjut och spränger sig upp ur jorden med häftigt stora skott. Rötterna är stora och kraftiga de också har jag märkt när jag försökt flytta eller dela... ja där får man använda sin muskelatur som det är tänkt från begynnelsen.. *smile*

Alla bilder är tagna idag.. och är såklart klickbara.. ‼




Jag har dem både för att jag älskar dess vackra bladform, varierande färger och att de ger ett vilsamt intryck.















Ja det tar ju ett tag innan de fyller sin plats men sen så täcker de allt ogräs.. o det tycker jag är en dubbel bonus.. Vacker, håller ihop mina planteringar så att det blir ett lugn i rabatterna.. 








 Ja det finns fantastiskt många varianter och i år är det ju Funkian/Hostan som är utsedd till "Årets perenn" av Perennagruppen och här kan ni läsa mer om dem.. ett mycket bra val i år tycker jag.


 Ja det var mina både stora och små hostor.. det finns hur många varianter som helst tycker jag.. och alla är vackra på sitt sätt. Gäller bara att tänka på att de kan bli riktigt stora och att man tänker på det när man planterar vilket jag inte alltid gjort.. "smile"


 Nu önskar jag Er alla en skön helg.. o nu är det fredagsmysdags.. ♥

7 kommentarer:

  1. Funkia funkar alltid. Ja du talar med en funkiaälskare. Vackert grönskande i din trädgårdDu har kanske försökt hitta mig men inte lyckats? Isåfall försök på:
    http://hallplats-ahus.blogspot.com/

    Kram Ingela

    SvaraRadera
  2. Ja hosta är en favorit! Vad många sorter du har, jättefina och vad fint d har kombinerat dem med övriga växter. Jag ska ha grönvit hosta i min nya plantering, måste nog ha lite vita blommor bland dem oxå... :-)

    Trevlig helg,
    Kram

    SvaraRadera
  3. Jättefina är de och jag gillar dem som blir stora mest.

    Ha en härlig helg!

    Kram!

    SvaraRadera
  4. jag tillhör ochså hostagillarna - det är trevliga bekantskaper hela högen tycker jag. fast vissa har fula blommor... så dem klipper jag helt radikat bort. ja, hu sån är jag!

    Kramar Anna Vattenkanna

    SvaraRadera
  5. Hostor är underbart fina med sina olika varigerade blad. Som du säger fyller de upp snabbt i rabatterna och gör att det blir lite lugnare i rabatterna. ha det gott!//helen

    SvaraRadera
  6. Jag är en stor fan av hostor och överhuvudtaget bladväxter...tycker det lugnar ner rabatterna så det som blommar syns.
    Ha en underbar dag!!

    SvaraRadera
  7. Samma här, de är en klar favorit :) De är oxå fina i buketter och man kan matcha blommornas färg och bladen på Hostan.

    Hemma i helgen? Det är jag, tar en lugn hemmahelg och gör vad som faller mig in :)
    Ha det bäst, kram :)
    http://www.lottas-tradgard.se/

    SvaraRadera