lördag 24 april 2010

Våryra..

En härlig dag.. solen skiner och det är faktiskt väldigt gott.. till skillnad från veckans iskyla.. och hagel i går.

Min sista krokus började blomma idag.. 

Morgonen börjar med en tur till Blomsterhallen.. och PUFF.. så försvann 1300 kr.. från kontot. Men med mig hem kom en hel del fina saker.. som nya verktyg, jord och gödsel.


Nu är jag laddad för säsongen.. kan klippa hej vild i alla buskar och snår. Rensa färdigt i mina rabatter och sätta lök i mina pallkragar.

Albin övervakar allt arbete.. gräver gärna till mattes förtrytelse, stackarn vill förmodligen hjälpa till ser ju hur andra gräver och vill göra samma.. 

Attans hund som börjat med det NU.. efter fem år.. suck säger jag bara.

Lite nya växter blev det.. en lönn, blev helt förälskad. Syns lite dåligt på bilden men den är läckert gulröd i kanterna på bladen.

Acer palmatum 'Orange Dream'

Fler växter som fick följa med mig hem var en uppstammad minisyren.. så fin tänkte ha den i en stor kruka någon som vet om det går bra? 
Jättetåtel och Japanskt Blodgräs har lite ideér var jag ska sätta dessa och det är i mina grusgångar *ler*.
Jisses tänkte jag själv.. först lägger man ner stor möda med att förbereda för att ha grusgångar sen börjar jag sätta ner gräs i dem.. men jag har sett bilder och det ser sååå läckert ur. 

Nu är det grillat som gäller och klyftpotatis med färska örter.. och diverse tillbehör. 
Imorgon är en ny trädgårdsdag.. har sååå mycket jag tänkt o göra denna helg.. men jag ska njuta också jag lovar.. *smile*
Hoppas ni gör detsamma.. kramiz.


14 kommentarer:

  1. Så långt du redan har kommit på våren. Det är det här som är så härligt med bloggandet, man kan följa våren betydligt längre. Den börjar tidigt hos dig och längre upp så har den knappast börjat än.
    Allt gott i vårligt solsken önskas

    SvaraRadera
  2. Så fint du har gjort..här har vi oxå varit ute och grejat..känns i kroppen,,men nöjd:D kram

    SvaraRadera
  3. Härlig dag du haft låter det som!

    Jag är också jättenöjd med min dag även om det inte blev så många inköp.
    I morgon hinner jag nog itne så jättemycket ute. De tär dansuppvinsning och sen kalas på schemat. Men kanske lite på förmiddagen.

    Kram!

    SvaraRadera
  4. Härligt med en hel utedag- det har vi också haft. Det verkar ju dessutom vara finfina inköp du har gjort. Hos oss lyser lönnarna med sin frånvaro...

    SvaraRadera
  5. Ursnygg lönn! Det ser varmt och skönt ut hos dig! Det har det faktiskt varit här också i dag.

    Verkar som vi har/kommer ha ätit snarlik middag. Grillat med klyfpotatis blev det här också :-)

    Trevlig kväll!
    /Charlotte

    SvaraRadera
  6. Håller med dig, inte svårt att göra av med pengar i plantskolan.
    Fröna har anlänt men jag har ej sått.
    Vilka fina knappar!
    Känner mig rätt mör har grävt och flyttat buskar
    HK brottas med en jätte stubbe

    SvaraRadera
  7. Vilken vacker lönn! Aj årets sista krokus, och jag som inte ens sett min trädgård ännu i år. Grävande hundar är verkligen inte så¨värst roligt. Vi hade en som alltid grävde sovgrop mitt i rabatten. Hälsn mimi

    SvaraRadera
  8. Det låter som en riktigt härlig dag Monica och som om du har laddat med både det ena och det andra för trädgårdslivet. :) Mums gott med grillat också! Hoppas på fint väder även imorgon! Kram från Karin

    SvaraRadera
  9. Ja det är då ingen match att göra av med pengar i såna affärer *ler*. Själv blev jag av med nästan en tusenlapp på lite olika gödsel, snigelgift och jordsäckar! Inte roligt att lägga pengar på när man helst vill ha blommor, men grunden är i alla fall viktigast *ler*.

    Det ser så fint ut hos dig!

    Ha en fortsatt härlig trädgårdshelg!

    Kramar
    Karin

    SvaraRadera
  10. Vilken bild Moa!!
    lovely...
    Tänk vad trädgård är kul och härlig och alldeles underbart..
    Ha en skön söndag
    Annika

    SvaraRadera
  11. Åh, vilka härliga inköp du gjort -och mycket (hårt) roligt trädgårdsarbete framför dig! Ha en skön söndag!Kram//Eva

    SvaraRadera
  12. Vad mycket härligt nytt du har skaffat dig Moa!
    Och helgen har bjudit på bra njutväder - särskilt idag!/Anja

    SvaraRadera
  13. Låter som kloka köp o visst behöver man fylla på med nya saker så är dags...jag ska ner till Blomsterhallen nu när löningen kommer o se vad jag kan fynda...eller så blir det till helgen (mera troligt).
    Väder har vi haft o det växer fort nu...

    Kram från Malin

    SvaraRadera