onsdag 16 maj 2012

Fint i linneskåpet...

Ja det regnar, regnar och åter regnar o då får man roa sig lite inomhus.. Har ju nyligen satt in nya garderober och igår började jag fylla på i linneskåpet.. ja det mesta var där men dukar och annat krafs låg i ett skåp i vardagsrummet.. Har haft väldigt dålig med plats för linnet förut så det är rena lyxen nu..

När jag rotat runt i skåpet och lyft fram allt, är en del väldigt gammalt och fult och jag kommer aldrig att använda det, sopsäcken direkt!  En del saker är förknippad med minnen och en del är väldans mycket arbete med så de får ligga kvar. Något jag har är hemvävda löpare, jag har själv vävt, mamma väver osv så det har blivit lite med åren. Mamma rullade/rullar alltid löpare på pappersrullar, de flesta utan någon dekoration och en del med papper på och detta är något jag fortsatt med.

När farmors skåp tömdes för några år sedan efter att hon gått bort tog jag vara på ett par fina rullar hon hade i sitt skåp.. små färgkarameller!



Visst piggar de upp där i skåpet eller hur? Undrar om det är farmor som gjort dem eller om de är köpta? En har virkad topp och den andra ett guldband klistrat i toppen som ni ser..

Det måste ju vara hur lätt som helst att göra små rullar.. de bästa rullarna är de som ligger i plastfolie- eller vanlig folieförpackning de är mycket hårdare än vanliga hushållsrullar, jag vet för jag har såna i skåpet men utan fint förpackade.. *ler*

Men om man sätter på något fint papper.. limmar på något band i toppen så blir det ju superfint!
Så det blir mitt lilla tips här.. om man har lite tid över och man vill förströ sig på något helt meningslöst egentligen förutom att det är ÖGON-godis varje gång man öppnar sitt linneskåp..
Kanske kan jag göra en för nu är jag LEDIG i fyra dagar.. visst är det härligt med lite långledigt!

Nu hoppas jag vädergudarna slutar hälla vatten på min trädgård.. den behöver torka upp lite! och jag behöver få lite jord på fingrarna.. 

Kram på er.. 

ps.. är det mer än jag som nästan aldrig har några dukar längre.. förr skulle det vara en "trasa" på varje yta, nu är ligger det några få i hela huset.. 






8 kommentarer:

  1. de där fina silkesrullarna har jag några, från mammans linneskåp. så fina. Och broderade, vävda dukar, löpare, virkade dukar mm mm finns i massor! Kan inte göra mig av dem! Så ett stor-röj behöver jag också göra här. Finns två skåp att göra i ordning, så plats finns....saknar bara inspirationen!
    Ha en go helg!
    Lena

    SvaraRadera
  2. Egentligen vill jag inte att det regnar, men torrt har vi så det skulle behövas, så du kan skicka hit litegrann...
    Nej du dukar det har man inte för många av nuförtiden, inte på borden i alla fall, har rensat i linneskåpet men vissa vill man behålla ändå.
    Grattis till kitche aiden, det var ingen dålig present det =)
    Hoppas du får en fin helg!

    SvaraRadera
  3. Åh, de där känner jag igen! Den med virkad topp, såna har jag med, hoppas jag så jag inte slängde dem när jag rensade sist för då rensade jag verkligen. Förr hade jag också dukar lite överallt, men nu är de sällsynta. Tog fram några till påsk som fortfarande är kvar. Ja, det är inte direkt påskkärringar på dem utan lite diskretare än så ;)

    Trevlig helg, kram
    Jenny

    SvaraRadera
  4. Perfekt projekt för regniga dagar, att städa och röja inomhus, jag fick gjort lite förra helgen och det kändes skönt.
    Dukrullar, japp, mamma rullade dukar på samma sätt men mest på enkla pappersrullar, och med din inspiration, tror jag att jag skall tapetsera några rullar och ha på landet, där vi använder dukar. Hemma är det inte mycket dukar framme, endast i matsalen, där passar det bra tycker jag.
    Fina bilder från Varberg, visst är det vackert där! och vilka fina presenter ni fick - grattis! Kanske blir det bakat hos dig i helgen?
    Själv blir det stugan i två dagar och sedan hem igen, gäster på lördag och säkert trädgård på söndag, då det skall bli varmt och skönt :)
    Ha en skön helg, kramen ♥

    SvaraRadera
  5. Vilka fina rullar! Dukar använder man ju inte alls på samma sätt längre. Jag har en sopsäck full av fina virkade dukar, en del från farmor men de flesta har mamma gjort - synd att kassera när de är både vackra och av bra garn. Däremot anv. jag alltid duk på köksbordet även om det spills på den så fort man lagt på den rentvättad =) också en löpare på soffbordet, mer än så blir det inte.
    Nu ser det faktiskt ut att kunna ljusna, kankse solen tittar fram trots allt. Ha en fin helg / Kram gittan

    SvaraRadera
  6. Men å vad läckert. Så gör man ju inte längre. Som du sa, det finns lixom knappt dukar kvar i helaste huset. Möjligen när man dukar upp vid en fin middag. /Knatten

    SvaraRadera
  7. Ja, oj vad dukar man hade förr. Jag har några ytterst få kvar jag också.
    Bra tips där....att göra dukrullar när regnet vräker ner.
    Kram ulla

    SvaraRadera
  8. Jag sparar de som är i glad packen. De är jättebra men inte så fina som de du visar, men man kan klä in dem i folie och göra lite fint av dem till vintern som innepyssel. Ha en fin vecka.

    SvaraRadera