tisdag 1 maj 2012

Virkad Mormorsblomma..

Mormorsruta (Granny square) med blomma det måste ju bli "MORMORSBLOMMA" 

Att virka är kul och har man väl lärt sig grunderna finns det oanade möjligheter. Virkning är snabba resultat och man ser snabbt om det man gör har rätt eller fel form. Det är lätt o ta upp och göra om när man inte gillar det man ser. Har roat mig lite här på kvällarna att göra min variant av detta gamla mönster det finns ett otal varianter därute och på Pinterest ser man många av dem. Tycker dessutom det är roligt att skriva ner mönster steg för steg så här kommer min variant på:

 Granny flowers - Mormorsblommor..



Så då börjar vi: Lägg upp 4 lm och slut till en ring.

Varv 1:  Runt ringen virkas, 3 lm = 1 st + 1 lm, 1 st, 1 lm x 7. Totalt 8 st med 1 lm mellan varje, förslut med en lm.

 Bild 1

Varv 2: Smygmaska till första lm, 2 lm, 2 st i första lm, 1 lm, hoppa till nästa lm, 3 st, varvet ut. Det blir 8 stolpgrupper med vardera 3 st med en lm mellan varje. Se bild 1.
Att jag börjar med en rundel är ju för att jag vill ha en rund blomma i mitten, en vanlig mormorsruta är ju fyrkantig från början.


Bild 2
Varv 3: Smygmaska till nästa lm där första hörnet virkas. 2 lm + 2 st + lm + 3 st, 1 lm hoppa till nästa öppnning (lm), 3 st, 1 lm, 3 st + 1 lm + 3 st (2:a hörnet) osv så att det totalt blir 4 hörn med en stolpgrupp mellan varje. Bild 2 och 3.


Bild 3

Varv 4: Smygmaska till nästa hörn: 2 lm + 2 st + 1 lm + 3 st (hörn), 1 lm, 3 st, 1 lm, 3 st x 3 så att det blir 4 hörn.  Bild 4


Bild 4


Varv 5: Smygmaska till nästa hörn: 2 lm + 2 st + 1 lm + 3 st (hörn), 1 lm, 3 st, 1 lm, 3 st, 1 lm, 3 st x 3 så att det blir 4 hörn.

Varv 6: 1 varv med fm, 1 fm i varje stolpe och lm varvet ut. Detta för att det ska bli en stabilare och finare kant.

Bild 5

Nu är det dags för blomman: titta på bild 5. Börja med en fm på en stolpe på första varvet. 4 lm, 1 fm i nästa st. totalt ska det bli 8 st luftmaskbågar.

 Bild 6

Runt varje lm båge virkas sedan 8 st blomblad: 1 fm + 4 st + 1 fm, hoppa till nästa lm båge och gör så varvet ut. Bild 5, 6 o 7.


 Bild 6

Nu är det dags för de fyra bakre blombladen. Smyg med en maska till baksidan, kan behövas ytterligare en smygmaska så man kommer mitt bak på ett främre blad, gör en fm maska bland stolparna under och sedan 9 lm, hoppa över ett litet blad och så en fm i bakom nästa blomblad. Totalt ska det bli 4 stora lm bågar. Bild 7.


Bild 7


Bild 8

Nu virkas de stora bladen, 1 fm + 14 st + 1 fm på varje lm båge av 9 lm. Totalt 4 stycken.

Klart!


Ja det var allt sedan kan man virka ihop dem eller sy, man kan göra blandat med vanliga mormorsrutor och mormorsblommor allt efter eget tycke. Vill någon ha beskrivning på hur man virkar ihop och en fin kant så kan jag göra det senare.. ge mig bara en vink om detta så fixar jag det.

Mina mormorsblommor ska bli en kudde och naturligtvis kan jag ju inte göra något utan att det är MYCKET av allt så det blir mormorsblommor på alla.. *smile*..

Lycka till o virka lugnt.. !

ps.. undrar ni över något eller ser något galet så tveka inte o säg till.. ds..

11 kommentarer:

  1. Jag är klart nybörjare, vilket nr på virknålen och garn ska jag ha. Bra om du visar hur jag kan sätta dem samman sen,
    Ces

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ces.. jag har virknål nr 2,5 och ett garn som passar till. Det heter Cotton 8/4, o är köpt på Stoff o stil. Men man kan använda vilket garn som helst och en nål som passar till just det garnet som du vill ha, på banderollen står vilken nål man ska använda.. återkommer om ihopsättningen när jag gjort klart det.

      Radera
    2. Tackar nu virkas det för fullt, jag fattwr precis och jag gör lite provrutor så alla ska så småningom bli lika stora.

      Radera
  2. Vilken fin färg :-) superfina blommor önskar att jag kunde virka så fint, kram

    SvaraRadera
  3. Oj, så söta blommor du gör! Med mycket tålamod skulle jag kanske kunna få ihop en blomma, men det skulle ta väldigt lång tid. Mycket bra beskrivning iaf!

    Gillar din "tårta"! Det kommer bli superfint när det vuxit upp litegrann.

    Jag har förresten mejlat dig om växtbytet! :)

    Kram Tamara

    SvaraRadera
  4. Hej!
    Vilken söt virkad ruta med lilla rosen.
    Duktig och blick för vackra handarbeten :)
    Kram /bea

    SvaraRadera
  5. Men stort tack för att Du delade med dig av denna underbara mormorblomruta.
    Skall prova att virka några såna till ett överkast åt mina döttrar :-)

    SvaraRadera
  6. Sitter & virkar ``dina´´ mormorsrutor & älskar dom men har no clue om hur jag får ihop dom (snyggt) sen. Så jag är mer än nyfiken på att lära mig hur man gör... *vinkvink* ;D

    SvaraRadera
  7. tror minsann jag ska ta och prova......sååååå fina♥

    SvaraRadera
  8. Oj, så fina! Tack för att du delar med dig av hur man gör. Har tänkt försöka mig på att göra dom , och göra en liten babyfilt. Ska bli mormor i april.

    SvaraRadera