fredag 7 augusti 2009

Samspel o harmoni.. och blooming friday.

Igår slog värmen till igen.. och jag har varit ute i trädgården och kommit ikapp lite efter fjärilsjakten i förrgår.. Har rensat och donat i mina land och förundras över kombinationer som finns.. har jag tänkt alla dessa tankar själv eller är det bara slumpen, ja det är frågan...



En vit echinacea ihop med min kritvita flox.. floxen finns på ett annat ställe men förra året måste jag ha delat på den och satte den ihop med denna vita skönhet.. en stängel av överdådig vit flox.. så himla vacker.




Min vackra clematis, "Rouguchi" har jag visat förut men nu har en flox slagit ut framför, som jag satte förra året intill denna favorit.. var kommer den ifrån, kanske från någon växtbytarträff ?
Hädanefter måste jag nog skriva upp allt jag planterar.. eller det gör jag ju, på Moas Flora försöker jag ju dokumentera allt jag har, sicken tur minnet är inte vad det varit, eller ? Jag kanske börjar få för mycket blommor i trädgården.. ?



Vilken lyckad kombination.. jag stannar, tittar o njuter varje gång jag går o tömmer ogräskorgen som fyllts många gånger idag..




Himlen själv och mina stormhattar i en lyckad kombination och ett samspel som blir njutning för mig.. Ser ut som såna där gammaldags hattar kvinnorna har i gamla westernfilmer..




Varje år förundras jag och njuter av samspelet mellan randgräset och de vita echinaseorna.. så himla vackert.. i förra inlägget var de med också men då med en vit kålfjäril.. som grädde på moset.

En sista bild på totalt samspel och njutning på högsta nivå.


klick..

Moses i gröngräset, avslappnat och njutningsfullt, solen gassar och matte sitter och läser, Albin sover och vi bara är..

Idag bär det av till kusten och ni får ha en skön och lika avslappnad helg som Moses och jag ska ha..

Blooming friday hos Katarina ochså.. =)

Ha det gott
Moa

20 kommentarer:

  1. Minnet är nog alltid det bästa när det kommer till blommor i rabatterna. Jag brukar sätt små skyltar mellan växterna annars kommer jag inte ihåg. Visst skriver jag ned vad som finns men ibland så glöms det med. Minnet är bra men kort.
    Härliga bilder. Visst är det roligt när planteringen blir bra.
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  2. Hittade till din blogg för första gången idag. Blev så glad av alla vackra bilder! Återkommer gärna.
    LisaMatilda

    SvaraRadera
  3. Ooohhhh....vilka fina kombinationer och den vita encinan måste jag skaffa mig. Jag har märkt att jag ofta väljer vita blommor... :)
    Tjingeling
    Monica

    SvaraRadera
  4. Ja, vilka härliga kombinationer du har fått till! Jag önskar att några av dem kunde bo hemma hos mig...

    SvaraRadera
  5. Underbar tolkning med fina kombinationer,
    trevlig helg, kram.

    SvaraRadera
  6. Hej Moa...ja visst är det så där underbart trdgården nu igen man kan inte se sig mätt liksom.Färgerna är så lysande så där skarpa. man ser dem sp tydligt i skymningen nu med.
    Moses ser ut att trivas bra där i gräset de är för härliga katterna.. ha det så skönt nu för kusten är ett härligt ställe i denna värme.Kram på dig

    SvaraRadera
  7. Mmmm Moa du vill verkligen njuta av din trädgård och det blir jag så glad över..när människor förstår vilken kärlek det är att odla..att följa en knopp tills den slår ut..det är för mig glädje..och jag tror att du känner likadant..

    SvaraRadera
  8. Underbara kombinationer. Vitt och vitt är väldigt vackert, särskilt när kontrasten ligger i form. Förstår att du är stolt!

    SvaraRadera
  9. Vackra kombinationer!
    Den vita rudbeckian bestämde jag att jag måste skaffa mig sist jag rensade rabatten. Funderar på att göra om...igen...Och efter dina bilder så blir det ett måste:)
    Gillade även din söta klematis.

    SvaraRadera
  10. Så fint,Jag planterade flox förra året men de har inte överlevt,så tråkigt köpte vita och rosa.
    Kanske det är för mörkt mot skogen?
    Hoppas ni får en trevlig helg vid kusten!
    Kram!

    SvaraRadera
  11. Vilka vackra bilder!!

    Tack för att du röstat på mig hos "Vi i Villa".

    Kram Karin

    SvaraRadera
  12. Vilken underbar kattbild! Det finns ingen som kan njuta så av livet som en katt.
    Det är roligt att trädgården själv planterar om ibland. Det är då de där härliga färg- och växtkombinationerna helt plötsligt bara finns där. Oftast är det något nytt som man kanske inte hade provat på själv. I min trädgård växter något just nu som jag inte kan komma på vad det är - eller hur det har kommit dit. Kanske den har självsått sig. Jag ska fortsätta studera plantan och se om jag kan lista ut vad det är.
    kramar från Poppins

    SvaraRadera
  13. Åh, så mycket vackert! Den vita floxen och den vita echinacean..mums! Blir mer och mer förtjust i vita blomster...
    Kram!

    SvaraRadera
  14. Endast en katt kan ha vett att njuta på det viset...och återigen så påminns jag om hur lika Moses o Sally är.
    Läste ditt förra inlägg och äntligen så har vi fått fjärilar...jag har varit så smått orolig att de inte skulle dyka upp i år...men nu är det fullt av fladder i rabatterna.
    Ja kombinationerna är många men jag har hittat en hel massa som måste ändras till nästa år...undra också hur det kommer sig att vissa växter hamnat där de hamnat...en massa måste delas då brett ut sig något förfärligt under sommaren...rabatterna räcker inte till längre...kanske gräva nytt...
    Ha det riktigt gott nu!

    Kram från Malin

    SvaraRadera
  15. Underbart tror jag går ut och gör som katten!
    Kram
    Annika

    SvaraRadera
  16. Förstår att du njuter. Vilka härliga kombinationer!
    Ha det gott
    Birgitta

    SvaraRadera
  17. Jättefina kombinationer.
    Ska tänka på den vita enchinacean och vita phloxen när jag ska börja flytta runt hos mig.

    Tack för tipset
    Anna

    SvaraRadera
  18. Visst är det vackert med färger, former och vackra par ihop, sen är det bara för "trädgårdsmästarna" att njuta.
    Moses han verkar ta livet i trädgården med en klackspark ;)
    Ha en fin dag! /Bea

    SvaraRadera
  19. Fina kombinationer och en riktig livsnjutare :)

    SvaraRadera