tisdag 18 augusti 2009

Speglingar ...

På en rundvandring på Bohus Malmön kunde jag inte låta bli att fundera över tidens gång och vad som en gång varit. Denna ljuvliga lilla ö med färjeförbindelse har så mycket vackert att visa både nytt och gammalt..
Alla bilder är klickbara..
En lång promenad över bergen genom klippor där det fanns dammar med näckrosor.. "Kuststigen" heter den och man kunde gå över hela ön om man orkade bara man följde dessa markeringar. Just Kuststigen finns lite varstans ute runt Kungshamn och kanske på flera ställen på västkusten. För mig är det nytt och runt vårt sommarställe finns flera sådana Kuststigar att gå.. vindlande genom berg och dal, förbi betande kossor och högt upp så man ser ända ut till öppna havet.
Här sitter Albin snällt o väntar medans matte tar kort, hon här ganska jobbig tycker han ibland eftersom hans största nöje är att snusa runt bland alla goda dofter.. Obs.. han har grimma på sig inte någon munkorg.. =).. lite ostyrig är han när han är på nya platser då är en grimma ovärderlig som redskap.. man styr som en häst ungefär.

Just det, det var speglingar av svunna tider jag hade mina funderingar om.. Man gick på denna lilla grusväg som helt plötsligt fanns där när vi kom över bergen, kärror för att transportera saker, gamla gamla fiskehus som nu mest är till för sommargäster, små båthamnar nedanför där de oftast fattiga fiskarna hade sin båt och sitt levebröd.

Hur var det att leva så här, med havets vidder utanför fönstren härligt soliga klippor sommartid och karga, blåsiga och obarmhärtigt kalla vintertid.. ja jag undrar ? Om bilden varit lite mer åt höger så såg man Lysekils kyrka.. tänk så nära men landvägen känns det långt bort..



Jag älskar gamla hus.. och bakom häckar o träd dök det ena efter andra upp, gamla stentrappor slitna och vackra. Blåmålade pardörrar som smycken.. ja det är en ren idyll.



Man ser lämningar lite varstans efter stenhuggerier runt Malmön och även där vi bor, och alla, ja alla har något i sin trädgård som vittnar om detta. Vackra murar, gångar och nästan ingen har källare så här långt ut på kusten eftersom det är så mycket berg.. Borde visa en bild på hus med källare över jord (berg).. oftast har de pelare som stöttar utbyggnader som verandor en våning upp.. och pelarna är alltid gjorda av granit.. snyggt himla snyggt. Vilken rikedom på sten det har varit härute, idag betingar granitsten högt pris men för dem så levde då var det det billigaste alternativet.

Idag sjuder båtliv och sommarlivet är glammigt och tjusigt på många sätt på Bohus Malön, Storebor som är en stor båtbyggare har sin hemmahamn på Malmöns brygga, den ena båten är större än den andra. Glassiga restauranger som är väldigt dyra finns på rad, ja vi var bara där o flanerade och förundrades vilket liv det var.. inte det lugn vi nyss hade upplevt.



Runt bryggorna, båtarna och restaurangerna har det byggs sommarhus som säljs för dyra pengar, där satt de i sina "stugor" och tittade på förbipasserande turister.. tog inga kort på just detta för det vågade jag inte.. =).. men ni kan säkert tänka er.




Men det nya kan allt vara vackert också.. men kanske inte det jag skulle valt.

Ja det var mina små funderingar från Bohus - Malmön.. skulle gärna kikat tillbaka på riktigt om man kunnat..
Hemma lunkar livet på, jobbet har startat och trädgården behöver rensas och vårdas lite grann. Clematisen vid dörren växer över alla gränser, o jag undrar hur hög och bred den kan bli egentligen, har klippt bort massa för jag kunde knappt ställa upp dörren ett tag. Vad det är för clematis vet jag inte, men nån kanske vet... =)


Det är knappt man vill skriva det men "Höstanemonen" blommar så vackert nu, men namnet!? betyder det att hösten är här..? Visserligen är kvällarna mörka och ganska kalla och vädret kunde vara bättre men inte kan det väl vara höst än väl?


Men sensommar är det i alla fall kan vi väl enas om låter mycket bättre eller hur?
Ja det var allt från mig denna tisdag.. och så får ni alla ha det så gott..
Kramiz Moa

7 kommentarer:

  1. Ohh vad somrigt och skönt det ser ut. Skärgård finns minsann inte i våra trakter.
    Ha det gott
    Annika

    SvaraRadera
  2. Jag tror att klematisen är en Clematis viticella, "orginalet" dvs ingen namnsort. Jag har den hemma och jag tycker den är fantastisk på gränsen till ogräs. Den blommar från juli till frosten och på årsskott och fjolårsskott så man kan frissera eller låta bli. Kan det finnas en mer tacksam klättrare?!
    M v h
    Frida

    SvaraRadera
  3. Vilka underbara sommarbilder!

    Höstanemonen tror jag de heter eftersom de blommar långt in på hösten och för att kunna göra det så börjar de redan nu under sommaren =) Det lät väl bra!?

    Ha det gott / kram gittan

    SvaraRadera
  4. Sensommar låter absolut bäst för det måste det ju vara först...
    Underbara bilder du visar från det kär Bohuslän och Bohus-Malmön minns jag som en vacker och lite karg ö...längesedan jag var där dock...Minns min svärfars berättelser som stenhuggarlärling då han var liten...mycket elände och framförallt fattigdom, han jobbade just i de traktern men tog sig som 18-åring till Uddevalla för att så småningom via sjömansyrket hamna i Göteborg...önskar jag hade frågat mer men vi har lite böcker just om stenhuggeriet ute i bouslän...Tänker att den idyll vi ser idag inte riktigt överenstämmer med hur det var en gång...Varje år så tänker jag på en sak då vi är ute på kusten och det är alla torkställningar med Långa som fanns förr och som luktade pyton...de är helt borta förutom på något litet nostalgitrippande ställe...
    Kusligt hur det blivit o samhällen är avfolkade från fast befolkning till förmån för sommargästerna...
    Ja du...nu drar det igång igen och denna veckan är väl uppstartsveckan för de flesta...

    Kram från Malin

    SvaraRadera
  5. Albin vid vattnet - superfint! Vilken stämning i fotot! /Ruben

    SvaraRadera
  6. Mmmm så vackra bilder Moa..höstanemonerna är mina favoriter..jag brukar säga Anemonerna bara..hoppa över höst liksom..:)

    SvaraRadera
  7. Vilken härlig skärgårdstur Monica! Härliga bilder från ett härligt ställe. Jag funderar på en tur till/i Bohuslän på söndag men vi får väl se vad som händer med det. :) Höstanemon - borde den inte heta japansk anemon på svenska (det säger man ju i England). Hade passat mycket bättre tycker jag!!! Vacker som få är den i alla fall!

    Kul att gå på "husesyn"! Det ser mysigt ut och trevligt att föändra pyssla med. :) Ha det gott! Kram karin

    SvaraRadera