fredag 17 augusti 2012

Melamine, Rice o Margretheskålar..

Sedan vi bytte kök har ingen gammal plast kommit in i mitt kök! Ja kanske inte riktigt allt men nästan..

När de gamla köksskåpen åkte ut åkte även missfärgad gammal tuppeware all världens väg o allt annat plastigt också som inte höll måttet för mina kritiska ögon, det var väl nåt durkslag o ett par matlådor som fick stanna annars blev det nästan tomt. Jag hade ju upptäckt Margretheskålarna.. så det första som inköptes var en vit stor som man kan ha till baket.. men mycket snart upptäckte jag allra läckra färger!

Eller upptäckte o upptäckte.. de har ju funnits sedan 1950 då de började tillverkas av vår designprins... Sigvard Bernadotte. Så egentligen har de väl alltid funnits sedan barnsben, men först nu har de blivit önskeskålar av mig.. Vill ha alla storlekar och färger.. de är ju hur läckra som helst!


De här två var mina andra köp.. de är ju lite dyrare än de som står på hyllan i ICA affären men jag köper någon då o då..

Man kan köpa hela set om man vill alla i samma färg.. är väl mest fördelaktigt i pris.. Alla bilder utom den första kommer från Cerveras sida.


Alla skålar o slevar är i plastmaterial melamin.. ett litet hårdare material och färgerna blir så mättade o vackra tycker jag.

Även IKEA har burkar i olika storlekar i samma material, snygga runda i olika storlekar med genomskinliga lock som jag köpt till pålägg och annat. Den större modellen har jag som matlåda och de mindre har jag till ev tillbehör när jag har med mat till jobbet snyggt och fint paketerat!

Nu har man kommit med en ny sort Margretheskålar.. en som har en färgad utsida och helvit inuti, ser snygg ut jag har inte sett dem i verkligheten..

Detta durkslag ser jätteläckert ut, annat än mitt gamla slitna sen ja vete sjutton när, var en av de saker jag var tvungen att behålla så länge.. *ler* men nu kanske det blir en sån här variant. 

Som tillbehör till skålarna kan man köpa lock som passar perfekt.. kostar inte så himla mycket utan mellan 20-35 kr.. beroende på storlek.

Nu när jag börjat upptäcka alla fina melamin prylar som finns så finns ju märket Rice, hur mycket fint som helt i glada färger och mönster. Några muggar har fått följa med mig hem, vem kan motstå kaffe eller saft i dessa vackra muggar.. "me like a lot" ..

Detta blev ju värsta reklaminslaget men jag lovar att jag inte fått betalt.. *ler* eller blivit ombedd utan det är ren o skär glädje över att jag upptäckt något nytt inom plastvärlden.. alla andra har säkert sett o köpt dem redan men inte jag.. *smile*..

Nu är det fredag och mys.. hoppas solen hittar fram hela helgen så vi får det lite gott när vi är lediga vi som jobbat i veckan.. ja ja ni andra också är väl värda lite sol kan jag erkänna.. ♥

Kram - Moa



1 kommentar:

  1. Jag älskar också Margretehskålarna, de är så tunga och sköna att använda! Får nog önska mig några fler i andra färger... :) Du får väl kontakta Cervera o se om du kan få sponsring, hihi...

    Ha en härlig helg! Kram

    SvaraRadera