onsdag 23 september 2009

Virka Pippi med Moa: Del 3

Då har vi kommit till de sista bitarna på vår Pippi.. armar är kvar och så kjolen. Jag visar hur man virkar båda två idag och så en slags sammanfattning i morgon.

Börja med vitt garn eller om man valt hudfärgat till ansikte som man naturligtvis kan ha också.


Arm

Varv 1: 2 lm, 5 fm i första lm (5)


Varv 2: (2i1) x 5 (10)

Nästa varv är tumvarvet.. i boken som jag plockat stora delar av mönstret ifrån står det pop4 maska.. vilket innebär att man virkar en muschmaska, med tre halva stolpar och så tar man till sist och drar ihop maskan så det blir en liten bulle (musch).



Varv 3: 9 fm, pop4 (10)

Vet inte om det behövs mer förklaring, men jag kör en till. Virka 9 m, och på sista maskan som är kvar, ett omslag på virknålen hämta upp och gör en halv stolpe = 2 maskor på virknålen, hämta upp nytt omslag och gör ytterligare en halvstolpe, och så till sist ett omslag till och gör en halv stolpe, nu tar du garnet (omslag) och drar igenom alla fyra maskorna som finns på nålen. Som bilden visar ovanför


Varv 4: 1 fm, byt färg i nästa maska, 7 fm, 2->1. (9)

Nu ser lilla handen ut så här.. en perfekt liten tumme på sidan =).

Varv 5-7: 3 varv med fm (9)
Varv 8: 7 fm, 2->1 (8)
Varv 9-11: 3 varv med fm (8)

Klart!!


Kjolen

st= stolpe
hst= halvstolpe




Varv 1: Virka 20 fm i luftmaskbågarna som syns runt om magen.



Varv 2: (2i1) x 20 (40)



Varv 3: 2 fm, 1 hst , 2 st, 1hst, 2fm x 6 (40)
Varv 4: 2fm, 1 hst, (2i1 x 2 st i föregående varvs 2 st), 1hst, 2 fm x 6 (52)

Byt färg.

Varv 5: 52 fm, 1 sm, tag av garnet och fäst tråden.


Tada.. nu är Pippis kjol klar.

Nu är alla delar klara och imorgon syr jag ihop den, det behövs kanske inte visas för alla är säkert jättedutiga och kan det ändå, men jag gör det för mig själv så blir det ett avslut på denna lilla idé..


Ha en skön dag.. själv är jag hemma o försöker kurera mig även idag..

Moa

1 kommentar: