tisdag 1 december 2009

Blomkalendern, Lucka 1 och Karins kakor.

Tänkte bjuda er på en blomma om dagen så här i decembertider som en adventskalender med sommarens ljuvaste blommor. Vi trädgårdsälskare behöver se lite fräscha blommor från sommarens överdåd så här i decembermörkret..
Undrar just vilken som blir julaftons blomma, det måste ju bli "Grand Finale".. blommornas blomma, vilken är det???

Pionen "White wings" som jag fick av dottern på Mors dag för ett par år sedan.. så skir och vit passar bra att börja med då jag blev inspirerad av dottern min, Myamia, som startade en kalender med tips.. saker som hon gillar t ex länkar och annat kul.. kika gärna in där för länktips.

Tänker mig också att jag ska dela med mig av mina och min familjs "Julrecept".. alla har vi olika men ibland kan det vara spännande att prova något nytt. Haka gärna på och dela med dig av din familjs julrecept.
Recepten kommer kanske inte varje dag men så ofta jag hinner. Vi börjar med Faster Karins kakor, som alltid finns med inget märkvärdigt men min mamma bakar dem varje jul..

**********************************************************


Karins Kakor

2 kkp havregryn
2 kkp mjöl
1 kkp russin
1 kkp socker
1 tsk bikarbonat
1 1/2 hg smör

Smöret ska vara rumsvarmt och allt blandas ihop till en deg, ta små klickar av degen och rulla dem till lagom stora kakor, lägg på smord och mjölad bakplåt grädda i mitten av ugnen.
200 grader, tiden vet jag inte exakt utan när de ser lagom solbrända ut.. =)

*******************************************************

Ta vara på varandra.. Kram
Moa

7 kommentarer:

  1. Hej!
    Bilder på vackra blommor får man aldrig för mycket av. Vilken blomma är blommornas blomma, det kan nog vara olika för oss alla.
    Trevlig kväll!

    SvaraRadera
  2. Kul idé. Du får nog avsluta med en pion också!! Eller en ros. /Ruben

    SvaraRadera
  3. Kul idé! Och du går ut hårt, jag tänkte direkt på pion när du skrev om vad du skulle ha på julafton, pion är ju trädgårdens drottning enligt mig...=) men det är ju klart smaken är ju olika...kul att få lite nya recept också!

    SvaraRadera
  4. Vilken bra idé!Så vackra bilder som du tar så kommer det att bli en njutning....
    Havrekakor är mums.... får kolla om jag har grejer hemma ;-) Julkakan som jag helst inte vill vara utan gör sôstera mi.... moster Gertruds fruktkaka..... ja inte våran moster utan nån receptmoster ;-)
    Ha´t himla gôrgôtt
    Nina

    SvaraRadera
  5. Vilken mysig idé Monica! :) Jag kommer att följa din adventskalender även om jag tyvärr inte hinner kika in varje dag. Den vita pionen är verkligen och apropå vitt så blev ju bordet kanonsnyggt! Passar ju alldeles utmärkt in där. :) Ha en skön vecka! Kram Karin

    SvaraRadera
  6. Pionen är fantastisk. Den hade nog fått avsluta hela kalendern om jag hade bestämt. Jag ääälskar pioner, speciellt vita.
    Receptet låter perfekt för mig. Gillar russin, heter Karin och är faster. Kan inte bli bättre!
    Ha det bra. Kram...

    SvaraRadera
  7. Vilken superkul idè med en blomsterkalender. Oj oj oj vad jag har funderat på vilken som är blommornas drottning men jag kan inte bestämma mig. Ska bli kul att följa vilka du väljer och vilken som blir årets "tomteblomma". Denna pionen är ju helt sagolikt vacker, en bra början. Ha en skön kväll. // Kram Peter

    SvaraRadera