måndag 14 december 2009

Blomkalendern - Lucka 14



'Green Envy'


Vad vore livet utan Echinacéor.. ganska trist, min trädgård vore definitivt trist om de inte fanns där.. Har köpt flera sorter under ett par år nu, nästan lite samlare kanske. När blir man samlare?.. och när är man lite manisk.. är det när man bara måste ha en sort om man ser en ny vacker.. ? eller är gränsen mellan manisk och samlare hårfin... skulle tro det och jag är nog både och.. *smile*. 

 


' Harvest Moon'




'Magnus'



Gårdagens kalas, lussefirande och julgransklädning gick alldeles utmärkt.. Kalaset var trevligt med fika och lussefirande. Lilla barnbarnet var lucia en mycket kort stund, "luciakronor gör ont" fick jag lära mig.. *smile* Desto roligare var det att pyssla i fasters kök, hon kommer ju förvisso från en pysslig familj så det är klart det ska börjas i tid med julkortstillverkning. 


 



 Efter kalaset åkte vi hem och hade mysigt.. klädde julgran och spelade spel.. en mycket nöjd farmor sitter nu trött i soffan och bloggar.. och jag tror lilla sockergrynet var nöjd också. 
Måste bara berätta vad hon sa efter maten, hon kröp upp i mitt knä och kramade mig och sa :
"  ja gilla dej fajmor''..
  kan man smälta mer än jag gjorde, älskade lilla vän.. 

På tal om mat.. och smälta - i mun.. *ler*.. 


*************************************************************
Ugns omelett med räkstuvning
 
Idag skriver jag inget recept.. utan berättar bara att ugnsomelett är en viktig rätt hos oss och har varit sedan jag träffade min sambo. Han införde då denna rätt första julen vi firade ihop, han var van med den sedan han var  liten och nu är den lika viktig för oss alla..  Vi använder oss av ett vanligt recept från rutiga kokboken på ugnsomeletten och en god räkstuvning.. klar att avnjutas.. len och gudomligt god.


*************************************************************
Ha det gott.. 


6 kommentarer:

  1. Fina echinaceor! Green Envy var jag förstås tvungen att köpa efter att ha sett den på din blogg. /Ruben

    SvaraRadera
  2. De är ljuvliga!! Green Envy föll jag för, som en fura!

    Älskar alla dina bilder på blommorna du visar... Du är en fena på att ta blombilder. Övning ger färdighet. Det var ju inte så länge sedan du tränade skärpdjup... :)

    Vi gör också ugnsomelett varje jul... med räkstuvning. Såååå gott!!! (Efter mormors recept på koppar och matskedar.)

    önskar dig en underbar dag!
    Kram
    Willewira

    SvaraRadera
  3. Echinaceor har jag några stycken kvar o skaffa ser jag ;-) Har bara White Swan, men den är inte illa heller....
    Lucia-kronor klämmer o glitter kliar så då är det bra med små bestämda damer som vet vad de vill. Chansen är större o klara sig från oönskade smärtor om man vänjer sig vid att inte ta dem i några lägen...
    Ha´t himla gôrgôtt
    Nina

    SvaraRadera
  4. Green Envy är riktigt stilig, men ännu har ingen hittat hem till oss. Gulligt barnbarn. Mina barn är också glada för sin farmor (och mormor förstås), så jag vet hur glada "ni" blir... ;-)

    SvaraRadera
  5. Hej Moa. Ja visst är de ljuvliga både blommorna och barnen . Dessa pyttesmå lucior med kronan på sned och glittret slängandes efter den i linnena. Får man dessutom en sådan ömhetsförklaring av en liten lucia så får man v förvalta den väl, Klart du smälter som en snögubbe i töväder,Precis som det skall vara,

    SvaraRadera
  6. Härligt med spontana ord från ungarna!!!
    Det där med solhattar har jag oxå drabbats av. Jag har alla tre du visade o så har jag massa fler som jag köpte i somras o fler blir det nog. Mani eller samling är skit samma men att man bara VILL ha är ett som är säkert. Och just Solhattar finns det så många fräcka.
    Kika ägrna in på min "nya" gamla reservblogg. /Mia

    SvaraRadera