onsdag 9 december 2009

Blomkalendern - Lucka 9 / Fröutlottning

Aklejor är min första förälskelse när jag blev med trädgård.. ville ha många många.. och jag bytte till mig frön, köpte på plantskolor, vann Traderafröer och köpte från Rara växter bl a..
På 'Moas Flora' hittar du alla mina aklejor..

Som ni vet är ju aklejor inte så noga med vem de blir kära i.. tar väl som oftast första bästa som kommer nära och det resulterar ju ibland i fantastiska kombinationer. För några år sedan köpte jag fröer från, tror det var Rara växter, av 'Pinky winky' och 'Nora Barlow' Så här blev blomman som kom upp precis mitt emellan dessa två rena raser.. *smile*, 'Moas Lovely' har jag döpt den lilla raringen till för den är ju född här på Moas.

I somras samlade jag massa fröer från denna skönhet.. nu är det som det är med fröer från aklejor.. inga garantier *smile*.. MEN jag tänkte så att är någon intresserad så kan vi ha lite utlottning på 10 påsar fröer. Har så mycker frön så det vore väl kul. Skriv en kommentar om du vill vara med i utlottningen.. för alla kanske inte vill ha blomsterfrön.. =)

*

Dagens recept är ett glutenfritt bröd, sambon har blivit Glutenintolerans på "gamla" dar och helt plötligt är det inte så kul att baka eftersom han inte kan äta det jag brukar baka.

När man gör pajer och pannkakor måste man ju även tänka på sambon så vi har testat många olika sorters mjöl, dyra är de också och många är riktigt dåliga tycker vi. Men en har vi hittat som passar till både bröd, pajer och pannkakor som smakar helt okej, som gör att vi andra kan äta samma paj så man slipper göra två av allt. Naturligtvis är det dyrast men godast..
Det heter 'Finax Naturligt glutenfri mjölmix'.. och så finns 'Sempers havre' som också är naturligt fri från gluten.

Min mamma är en fena på att baka och har testbakat fram ett recept som är gott även fast man måste ha glutenfritt mjöl i.

**********************************************

Larsbröd

6 dl av Finax naturligt glutenfri mjölmix
4 1/2 dl vatten
1/2 dl matolja
50 gr jäst
1 msk socker eller sirap
1 1/2 tsk salt
3 dl Sempers havregryn (glutenfri)
1/2 dl rostade solrosfrön
3 st soltorkade tomater

Blanda ihop allt och låt jäsa i 30 minuter. Degen är ganska lös inte alls som vanlig deg.

Rör degen och lägg upp två strängar med deg på plåt med bakplåtspapper.
Låt jäsa i 30 minuter

225 grader i 20-25 minuter.. Pensla med vatten eller olja efter.
**********************************

Tur att jag bakade så mycket i helgen, för jag är ganska utslagen av en kraftig förkylning eller influensa.. är inne på min tredje dag nu, tycker allt lite synd om mig själv, men har det ganska gott här i soffan idag, kanske är jag på väg att bli lite bättre...

Kram på er/Moa

17 kommentarer:

  1. Vilken liten skönhet! När aklejor korsar sig, får de då även drag av den som sått fröna? Verkar misstänkt! ;-) /Ruben

    SvaraRadera
  2. Sååå söt. Vill gärna vara med. Men ska vi länka på vår blogg??? Krya på dig.....jag är också dålig. Hostar som attan så de blir inte mycket sömn. Kram Lena/isis

    SvaraRadera
  3. Jeg er en Hagegal,så jeg vil svært gjerne være med.
    Har mange Akeleier selv, du kan få frø av mine sorter om du ønsker,kan samle frø til deg

    Ha en god dag

    SvaraRadera
  4. Det kan väl aldrig vara fel att ha aklejor i rabatterna! Är man inte nöjd med resultatet (vilket jag inte är om de får drag av mig - typ - RUBEN!)kan man ju alltid slänga dem ned från Ättestupan på Ramberget...;))!/Anja

    SvaraRadera
  5. Haha.. ni är väl för roliga/söta Ruben och Anja.. =).. Lena du får länka om du vill inget krav.. =).. Josimo.. härligt med mer hagalna personer vad gäller aklejor.. *fniss*..

    Moa

    SvaraRadera
  6. Jag älskar dessa blommor..Det startade men nån planta och nu sprider dom sig hej vilt men jag bryr mig inte snarare tvärtom,,jag blir glad vart dom än kommer ..njuter av dom..Kram Susanne

    SvaraRadera
  7. Hej!

    Läste dina kommentarer om glutenfri bakning. Frstår att det kan vara knepigt att få till det i början, för som du skrev degen blir ju inte som vanliga degar.
    Vill i alla fall göra dig uppmärksam på att det finns en naturligt glutenfri Pajskalmix från MixWell. Den är lätt att arbeta med och smakar som vanlig paj. Kan användas till såväl matpaj som dessertpaj.


    Viveca

    SvaraRadera
  8. Klart jag skulle vilja vinna frön, så jag är med!!!
    Har inte en enda Akleja :O(

    Larsbröd nått för Min Man (Lars)

    Krya på Dig!
    Kram!

    SvaraRadera
  9. Självklart vill jag försöka vinna dessa frön som blir en så vacker blomma. Tack för bra glutenfria recept, dotterns pojkvän, är glutenallergiker, så dessa recept ska jag testa.

    Krya på dig.

    Kram Inger i Segeltorp

    SvaraRadera
  10. Har missat att öppna kalendern några dagar nu så jag hade en massa skönheter att titta på. Håller med om att Kungsängsliljan är en av dom allra vackraste. Som vore den handmålade med finaste penseln. I år kom jag dessutom ihåg att peta ner några extra. Den Aklejan skulle man ju inte tacka nej till några fröer av, är gärna med i utlottningen. Men om man ska lyssna till tidigare kommentarer så lär det väl bli en lite lönnfet gråsprängd blomma. Vackert?? Nej jag hoppas dom ser ut som dina. Krya på dig. // Kram Peter

    SvaraRadera
  11. Åhh vilken söt akleja! Ljuvlig är helt klart dess efternamn. ;) Tyvärr vet jag inte om jag kommer ha någon möjlighet att så i vår så det är bättre om någon annan får ta del av den fina vinsten. Det där med glutenintolerans är himla jobbigt, men brödet verkar gott! Krya på dig Monica - inte kul med influensa/förkylning! Kram från Karin

    SvaraRadera
  12. åååå jag vill jätte gärna ha dessa fröer de var ju helt bedårande!!!
    En julkalender gör du, det tänkte jag också i år men inte hunnit alls så jag får allt ta en titt på din, MB

    SvaraRadera
  13. Lovely of course since it is yours Moa! I hope you are feeling better. Kram, Carol

    SvaraRadera
  14. Fortfarande skraltig.... hoppas du snart ska känna dig bättre. Aklej-frön kan man aldrig få för många av.... så jag är gärna med i lottningen. Tar risken att de blir korta o knubbiga ;-)
    Ha´t himla gôrgôtt
    Nina

    SvaraRadera
  15. WOW den var snygg!!! Hoppas den växer på sig och blir delbar ;o)!
    Linda

    SvaraRadera
  16. Grått väder och förkylning är jo bra för då har man en ursäkt för att stanna under täcket.
    Kramar från Hedvig

    SvaraRadera
  17. Jag anmäler mig till utlottningen, om det inte är för sent. För din akleja är helt underbar!!!!!
    Kram Mari

    SvaraRadera