torsdag 10 december 2009

Blomkalendern - Lucka 10

Vit sockblomma är det här i dagens lucka.. En kär o ganska ny i min trädgård. Såg den första gången live i skåne på trädgårdsresan och blev störtkär.. *ler*. Fick en planta av Lotta som inte klarade sig, fick en ny i somras av sötaste vännen Lotta igen och nu håller jag tummarna för att den klarar denna vintern.

I somras hittade jag på plantskolan både gul och röd sockblomma så de köpte jag direkt, just denna vita har jag inte sett men som sagt tummar o tår hålls stenhårt. Och plantan blommade ju i somras så det lovar väl gott.. eller hur?

Dagens recept är något vi alltid ätit på vårt julbord.. även om vi varit hos olika släktingar när jag växte upp så var Sillsalladen där. Och det har alltid varit pappa som suttin och skurit allt i små små bitar.. så länge jag minns.
Skulle inte kunna vara utan denna rätt, och skulle aldrig ha köpesillsallad.. nepp där går gränsen. Och så ska den vara garnerad med ägg o persilja ovanpå, gulan och vitan för sig, jättefint tycker jag det är.
De senaste 15 åren har vi firat julen här hemma och mor o far kommer hit.. tillsammans med sillsalladen fint garnerad i sötaste skålen..
***********************************************************
Pappas Sillsallad

3 st sillfileér
3-4 kokta potatisar
1-2 äpplen

5-6 inlagda rödbetor
100 kokt eller stekt kött
1 finhackad
gul lök
3 hårdkokta ägg (1 till garnering)
1 1/2 dl tjock grädde
rödbetslag

finskuren persilja
vitpeppar

Allt skärs i små små bitar, blandas v
äl.
Häll i rödbestlagen och rör om, blanda ner den vispade grädden.. den ska inte vara för hårt vispad bara så den blir tjock o krämig. Smaka av med vitpeppar.

Lägg allt i en fin skål/karott, platta till ovanpå. Garnera ett fint mönster med gulan, vitan från ägget och man kan även hacka persilja så det blir fler fina fär
ger.
Klart, smakar godast om den får "safta" till sig något dygn före julafton.

Lycka till.. världens godaste sillsallad tycker jag.. =)


***********************************************************

7 kommentarer:

  1. En sådan har jag med, ha ha!! Fått av L8. Jättefin! /Ruben

    SvaraRadera
  2. Tack för receptet, perfekt med ett nytt sillrecept och sillsalladen är viktig.

    SvaraRadera
  3. Sillsallad gjorde min mor en underbart god....
    Hon hade vad jag minns inte kött i sin.
    När vi ungar var små så hårmar mina äldre syskon hur hon försökte locka in oss på kvällen genom att ropa.... Monica, Sune, Kristiiiina... kom in får ni siiilllsallad....
    Till saken hör att som barn var vi inte så förtjusta i sillsalladen ;-)
    Ha´t himla gôrgôtt
    Nina

    SvaraRadera
  4. Sillsallad gjorde alltid mamma.... *minns* men vart är receptet? Får prova din istället :) Ser att du hade äpple i och då är den snarlik :)

    Ja, vit sockblomma - så söt den är :) Jag har mer att dela med mig av, ifall den inte klarar vintern hos dig. Skall se om jag inte kan komma i håg att kruka den tidigt så tillväxten blir i krukan, kanske ett bättre sätt att få dem att klara sig. Rubens ser ju ut att ha klarat sig.... fniss.... :)

    Kramar :)

    SvaraRadera
  5. Åh vilken vacker blomma. och så passande med en vit blomma i juletid. Jag tillhör dem som vill ha vitt och silver istället för rött vid jul. Kan bero på att rött är en av favvofärgerna året som övrigt.

    SvaraRadera
  6. Hej Moa åhh Sockblomman som är så där ljuv och söt och vit har du hittat en sån ja hoppas den förökar sig och blir kvar i din trädgård.Sillsallad riktigt finhackad nedpackad i aladåbform med mönster vänd upp o ner till serveringen hackat ägg i snett rutmönster över den och majonnäsklickar runt som marängtoppar åhh det är en liten bit jul själva doften av den med och smaken mums,längtar den nu det är ditt fel skratt..Godnatt straxt

    SvaraRadera
  7. Sockblommor är så söta och man måste nästa ner på knä för att se dem riktigt. Vilken längtan du väcker! Kram!

    SvaraRadera