fredag 11 december 2009

Blomkalendern - Lucka 11 - Blooming friday

Sanguinaria canadense 'Multiplex' eller Blodört på svenska.. finns i lucka 11. Säger bara en sak .. "I just love it"

Blooming friday är det idag också och här hittar ni fler bidrag.

Denna bild tog jag hemma hos min arbetskompis Stefan i somras.. helt enkelt underbar. Detta resulterade i att jag bara var tvungen att ha en egen, köpte en liten rotbit med ett blad.. jättelycklig var jag och den stod länge o väl i en kruka.

Sen vissnade bladet.. ska det göra det? Tror kanske att det är så, det är ju en vår/försommarblomma. Men tidigt i höstas satte jag ner jorden med jordbiten i min lundrabatt som förresten såg fin ut.

Nu vet ju de flesta att jag har en hund som heter Albin, en underbart snäll och trogen vovve på 4 år.. som ALDRIG gräver i mattes rabatter så jag är inte orolig när han är själv därute..

Nu kan ni ju förstå min förtvivlan när jag ser en stor grop i mitt land LUNDEN.. !!!! stor o stor.. men den var stor för att han skulle hunnit förstöra massor.. PRECIS där som Blodörten stod.. förtvivlan och hysteri, jag drog mitt hår o skrek.. skojar lite.. men jag var inte glad ska jag säga.

Hur stor var chansen att jag skulle hitta denna lilla rotbit som legat i regnet hela hösten?
Svar: ingen alls, fingrade på varenda liten jordbit och lade försiktigt tillbaka all jorden och kände på ytan runtomkring.. men nej hittade den inte, bara att hoppas att biten ligger tryggt i jorden någonstans.. Ja det var den lilla historien om Blödörtens lilla rot.... som kanske är borta för alltid.. återstår att se till våren, annars finns väl nya rotbitar att köpa *smile*

Dagens Recept är ett nytt jag ska prova idag.. Känner mig lite piggare men är fortfarande hemma från jobbet, börjar bli långtråkigt och dessa julnötter verkar vara en lagom sysselsättning, enkelt och fort går det att göra och det är alltid lite kul med godis som är nyttigt också.. om man då bortser från florsockret som är på.. *smile*.. Hittade receptet i tidningen Allt om mat

*************************************************************
Söta vita Julnötter

Scannad bild..
Enklare och vackrare godis finns knappt, som om det har snöat på nötterna.. står det i receptet. Till ca 1/2 liter nötter 200 g skållade sötmandlar* 80 g macadamianötter eller osaltade cashewnötter 1 dl florsocker Gör så här: Blanda nötter och mandlar med florsocker så de får ett tunt vitt sockerlager. * Koka upp vatten i en kastrull. Lägg i mandlarna och låt koka en minut, inte längre för då blir de sega. Häll av vattnet och låt dem torka på hushållspapper. Ta bort skalet.

*************************************************************

Lycka till och ha en skön o mysig fredagkväll..

6 kommentarer:

  1. Sådana där fina blommor har inte jag råd med. Men, jag var iallafall på väg att köpa en. Som tur var fanns den inte på plantskolan. /Ruben

    SvaraRadera
  2. Såå typiskt!
    Nisse har varit uppe på min nya mur och grävt!!!!!
    Det trodde jag aldrig!!!
    DUMMA DUMMA....
    Linda

    SvaraRadera
  3. Kul att du gillar min favoriturna :D
    Det är ett tag sedan jag köpte den! Det var på Agdas Countryshop, Gislövs strandväg, Trelleborg.
    http://www.agdas.se/ De har en hel del av Miljögårdens saker(outlet)så kanske är urnan en sådan. Den kostade bara 70 eller 80 kr...

    Blodörten är underbar! Typiskt att lille Albin skulle få ett "ryck" och gräva..
    Hoppas den finns där någonstanns och överraskar till våren!

    Julnötterna låter jättesmarriga, måste provas :D

    Ha en skön och mysig tredje advent
    Kram Lily

    SvaraRadera
  4. Vilket recept... vi som älskar nötter.
    Blodörten skall vi inte tala om man nästan får hjärtslag när man ser den.
    Var hos en tjej som hade stora pättar av den precis som vilken sippa som helst. Jag tyckte hon var stenrik. Jag har inte en ända men tillvåren skall jag nog tigga lite av henne eller rättare sagt fråga lite försynt...

    Ha en skön helg och hoppas du kan gå till jobbet på måndag.
    kram
    Annika

    SvaraRadera
  5. Så himla trist!!!!
    Men ganska typiskt ändå, är det inte?

    Om du vill, så kan jag hålla ögonen öppna när STA har växtmarknad i maj. Den brukar inte vara riktigt så dyr där.

    Måste säga att många av dina favoriter, är favoriter här oxå :)

    Ha en skön tredje advent.
    Kramar Mari

    SvaraRadera
  6. Gulle dej Mari.. självklart blir jag överlycklig om du vill leta efter en ny rot till mig.. för jag tror inte så mycket på att min finns kvar.. eller kanske.. ja vi får se till våren.. =)

    SvaraRadera