onsdag 16 december 2009

Blomkalendern - Lucka 16

Finns det någon härligare tid än försommartiden, skolavslutningar med Idas sommarsång, blombuketter med liljekonvaljer som doftar hänförande gott och bara är så underbara.. det är det jag vill förmedla i lucka 16.

I somras fick jag tag i en varigerad liljekonvalj när vi var på en utflykt till Halmstad och en växtmarknad och en bloggträff. Ett härligt försommarminne.. Hemma hade jag en sort med lite vitt i kanterna också den jättefin, liljekonvaljer sprider sig fort och lätt om de trivs.. och de gör i alla fall den högra.. jag hoppas den andra kommer att trivas lika bra.



Snöklockan är förvillande lik liljekonvalj fast mycket större.. en ny sort för mig sommaren som var.. Tror minsann det var sommarsnöklockan för den blommande väldigt sent. Lika ljuvlig den till utseendet i alla fall..





Att vara utan liljekonvaljer eller snöklockor är svårt.. lika svårt som att vara utan den gravade laxen och mammas gravlaxsås på julbordet, också detta ett måste för oss. 
Hittade ett nytt recept på Citrongravad lax.. låter så gott tycker jag. Får lämna receptet till mamma för det är hon som brukar sköta gravningen och gravlaxsåsen *smile*.. 



 *************************************************************
Gravad lax och Gravlaxsås
Mammas recept.. 


Gravad lax (1 kg)
2 msk socker
4 msk salt
2 tsk vitpeppar
1-2 dl dill


Kryddblandningen + dillen läggs emellan laxen och runtom i en plastpåse. Låt ligga i kylskåp i två dygn, vänd den ganska ofta, var åttonde timme ungefär. 

Gravlaxsås


1 1/2 dl dill (finklippt)
1/2 tsk salt 
2 msk vinäger
1 dl senap
1 kryddmått vitpeppar
2 msk socker
2 dl olja som silas i sist

Häll allt i en matberedare, och sila i oljan.
OBS !! Allt måste ha samma temperatur. 
Busenkel att göra hälsar mamma.. =)

Här är receptet jag hittade i Allt om mat.. låter jättegott det också.. =)





*************************************************************

Japp det var dagens lucka.. igår köpte jag lite fler julblommor och pyntade lite med det i fönstren. Börjar bli mer o mer juligt här hemma.. så himla mysigt. Planen är att jag ska måla två stolar idag och ett litet bord.. borde jag väl hinna.. eller?
Kram på er..  

10 kommentarer:

  1. Liljekonvalj - nästan så att man känner doften. Du får en verkligen att längta till våren!
    Kram

    SvaraRadera
  2. Nej det finns nog inte något försommarhärligare! Möjligtvis syren. Ha det gott! /Ruben

    SvaraRadera
  3. Så ljuvligt med liljekonvaljer. Kul att det finns andra sorter än den ute i naturen. Den söta lilla sommarsnöklockan är allt gudomlig också. Kram

    SvaraRadera
  4. Underbara liljekonvaljer och snöklocka. Några av mina favoriter! Ha det bra.

    SvaraRadera
  5. Liljekonvaljer…så underbart…sitter och försöker förnimma doften.
    Idag har den första snön kommit här, så det känns långt till liljekonvaljernas tid.
    Kramiz//kullervilla

    SvaraRadera
  6. Liljekonvaljer är vackra. Tänk min salig far köpte alltid en liten flaska äkta parfym med liljekonvaljdoft i julklapp till mig. Gissa om jag gillar doften? Ljuvlig

    SvaraRadera
  7. Jo iskonvaljer hör verkligen julen till, lika mycket som liljekonvaljerna hör till morsdag och skolavslutning.
    Det är något visst med den doften.
    Ha det gott
    Birgitta

    SvaraRadera
  8. Snygga bilder. Särskilt den understa.

    /Mats

    SvaraRadera
  9. Åh, liljekonvaljer är helt klart på min toplista!

    Snöiga kramar!

    SvaraRadera