onsdag 2 december 2009

Blomkalendern - Lucka 2

I dagens Lucka är Stormhatten, en blomma som bli gigantiskt stor, cirka 1,5 - 2 m beroende på var den står. Att jag vet det beror på att den fanns i min trädgård när jag flyttade hit och jag har delat den, gett bort och den blir lite olika stor som sagt. Giftig som bara attan, jag har satt den långt in i ett land så i alla fall inga barnafingrar kommer åt den.
Men somrigt och ljuvligt blir den på bild i alla fall..


Dagens recept har jag fått av en arbetskompis det är hennes mosters recept. Ett kraftigt, mörkt och kompakt bröd som passar bra till vintern och julens bord.

************************************

Birgittas Julbröd

1/2 kg vetemjöl
1/2 kg rågmjöl grovt eller fint
5 tsk bikarbonat
3 tsk bakpulver
2 kkp mörk sirap
1 liter filmjölk

2 formar (ev 3 formar), grädda i 150 grader i ca 1 1/2 timma

*****************************************

Lycka till / Moa

15 kommentarer:

  1. Rolig ide´med blomma och recept varje dag fram till julafton. Kul att följa. Va´fint bordet blev och mysig advent du har. ram Lena/isis

    SvaraRadera
  2. Trevligt initiativ - både vackra bilder och recept - perfekt kalender :)

    Hua mig vad kallt det är idag!! Fick ila ut i vinkastet med ett blockljus i går kväll för att få det frostfritt och jag borde väl burit in lilla citrusträdet.... i dag är jag hemma lite tidigare och hinner nog bära in det i källaren.

    Slutar 12 idag, skall först hämta johanna på landvetter då hon kommer hem från Rom-semestern, hon hade lite paket i resväskan så det är bäst jag är snäll ;) Mindre roligt blir det sedan för då skall jag till tandläkaren och få min krona och betala för den - suck.... men hellre fattig och kan tugga än tvärtom ;)

    Tänkte ta en tur till hemtex för att leta efter en ny gardin till köket, tänkte mig en rullgardin i tyg, gärna ljus, hittar jag ingen där blir det Ikea. Ja, det finns att göra hela tiden ;)

    Ha det så skönt, kramar :)

    SvaraRadera
  3. Oj, en hel blom- och receptkalender! Det var inte dåligt. Nätet bokstavligen svämmar över av mer eller mindre ointressanta julkalendrar numera, men den här verkar ju förtjänstfull. :-)

    SvaraRadera
  4. Så kul med en vacker blomma och ett bra recept varje dag det tackar jag för.
    Receptet i dag ska absolut testas.

    Ha det gott!
    Kram!

    SvaraRadera
  5. Låter mumsigt o lättgjort utan jäsning....
    Stormhattar kan man inte få för många av ;-)
    Ha´t himla gôrgôtt
    Nina

    SvaraRadera
  6. När jag var barn åt jag "duvorna". De var söta och goda!! Och så vitt jag vet, lever jag än! Eller ... är jag ett spöke??? Oj! /Ruben

    SvaraRadera
  7. Stormhatten är ju en (utav alla) mina favoriter. Så ståtlig och fin men att den är giftig hade jag faktiskt missat, bra att få reda på. Det där brödet lät ju riktigt smarrigt, kanske ska försöka mig på det. Ha en skön dag. // Peter

    SvaraRadera
  8. Stormhatten är en växt som finns även i vår trädgård men den lever tyvärr lite i skymundan...den har hamnat bakom ett snår med Gullris som jag egentligen inte alls gillar. Gullriset är rena rama ogräset och kväver allt i sin framfart...Klart att Stormhatten ska röjas fram och pryda sin plats i rabatten...
    Kul idé med Blomluckor/kalender...och sen ett recept ovanpå - Jättertrevligt!
    Ha det fortsatt gott och nu kan vi njuta lite av ett "vinterlandskap" utanför fönstren.

    Kramar från Malin

    SvaraRadera
  9. Hej Moa. Ja stormhatten ja den blir en orm jag har den mot en stor sten det är berget som går i dagen där och den är säkert så där 1.80 mint men vacker och giftig är den med d så den får vara ifred man bara rensar lite lätt runt. Brödet ser ju mums ut kanske skall man ta sig i kragen och prova sirap gör ju brödet så där gott med.

    SvaraRadera
  10. Mums för julbröd, jag vill ha lite russin i, så jag vet att det är jul :) Ha en solig dag.

    SvaraRadera
  11. Härlig bild och mumsigt recept kan det bli så mycket bättre..Kram

    SvaraRadera
  12. Vilken kul idé med en julkalender! Jag gillar stormhatten. Har en blå och en blå/vit "Bicolor".
    Ha det bra nu! / Irene

    SvaraRadera
  13. Hejsan!
    Vackert ditt bord blev och här i blå rabatten blir det inte mer än max ½ meter höga. Ha det gott, Karina.

    SvaraRadera
  14. Vilken fin kalender du har hittat på, läckerheter både för ögat och för magen :)
    Det blir många sparade favoriter.

    Så fin ditt målade bord blev. Måste verkligen försöka få tid till att fixa mitt köksbord oxå.

    Kram Mari

    SvaraRadera
  15. Vad roligt, tycker jag med, med en blombild och ett recept varje dag! jag visste inte att den blomman är så giftig! Bör man inte plocka av den då? Jag har märkt att andra blommor dör när man sätter dem i vas med stormhatten. De är väldigt vackra, dock.

    SvaraRadera