tisdag 15 december 2009

Blomkalendern - Lucka 15

 
I dagens lucka är en av mina älskade pingstliljor.. borde veta namnet men den liknade inte någon beskrivning i Botanicus vad jag kunde se när den blommade i somras. En mutant eller så en bortglömd sort, vad vet jag men en ljuvlig sak som ser ut som en härlig vit narciss med vingar.. "fly fly with me.." 
Vanliga gula påskliljor är inte min grej men pingstliljor.. i alla de sorter är helt enkelt underbart.. 


I jakten på olika Julrecept har jag anlitat mina arbetskamrater.. är ju kul att få lite nya influenser och detta är ju ett perfekt sätt att få nya recept samt att få dela med sig.. *smile*..


Cathrine bidrog med två recept varav dessa karameller..  
som så passande heter:


*************************************************************
Moas Karameller

100 gr smör
4 dl socker
2 dl grädde


 Blanda dessa tre saker och koka i 5 min.


200 gr valfri blockchoklad
100 gr hackad mandel



Rör i choklad och hackade mandeln. Bred ut på smörad plåt och skär i bitar.



   Lycka till! önskar Cathrine.. =)..
Så står det på hennes lapp.. och det önskar jag också.. =)



*************************************************************

Bättre sent än aldrig säger man ju och nu har jag äntligen fått klart lite änglar på ståltråd igen.. lite avbrott i produktionen när feber och förkylning hälsade på. Men nu finns det några i butiken igen..

Önskar er alla lite julefrid..
Moa

9 kommentarer:

  1. En blomkalender det var en fin idé, skall nog göra en till en blomtokig vän nästa år.

    Ja tänk delar av Moa klanen och undra varför det är vi vuxna som har samma leende alltid - vi kanske skulle släppa loss lite mer... idag ligger här ett par mm snö så det blir pulka åkning om jag nu kan klättar upp på vinden...

    Änglar på tråd - härlig idé kul när det är lite annorlunda och GOTT, fast jag vågar nog inte göra det för det är nog FÖRSVINNade gott (ner i min mage).

    /MB

    SvaraRadera
  2. Skulle kunna vara en akleja :) säger jag som inte är världens vanaste trädgårdstok. Godiset verkar gott. Kanske skulle testas. Kram

    SvaraRadera
  3. Alle de blomstene du har vist har jeg også i min hage,vi er noen heldige damer som har så mye vakkert å se på om sommeren.

    Takk for oppsskrifter, må inn å se hver dag

    SvaraRadera
  4. Vilken fin blomkalender du presenterar och det ligger inte så lite jobb bakom, för att få till alla luckorna och recepten är perfekt som små tillbehör i julhelgen ;)
    Kram /Bea

    SvaraRadera
  5. Kära hjärtanes vilken vacker pingstlilja. jag vill ha den. Så vacker så jag finner inga ord.

    SvaraRadera
  6. Dina änglar är ljuvliga och jag tänker köpa en av dig. Hur lång är leveranstiden om jag beställer på torsdag? Hinner jag få den till jul?

    SvaraRadera
  7. Vilken underbar pingstlilja.
    Det är nästan så att man längtar till den tiden.
    Fast idag har det varit mysig med snö och lite julkänsla, äntligen :)

    Vilken rolig fotogrej!
    roligt att se er tillsammans oxå.

    Moas karameller lät gott men livsfarligt, hihi.

    Kramar Mari

    SvaraRadera
  8. Det var en annorlunda pingstlilja men sååå vacker.
    Så fina änglar på ståltråd.

    Karamellerna.Gott!!!!

    Snöiga Kramar!

    SvaraRadera
  9. Snart är det dags för pingstliljorna igen! (Även om snön väl täcker hela landet nu.) Enkelt recept- det får jag nog prova. :-)

    SvaraRadera