torsdag 3 december 2009

Blomkalendern - Lucka 3

Dagens blomma är en favorit det också.. märker att jag har väldans många favoriter där ute.


Det är en vacker lilja som heter "Stargazer" ingen ovanlig sort men så fin. Köpte ett storpack första året vi bodde i huset och de har verkligen visat sig från sin mest fantastiska sida.. kommer varje år i slutet juli.. blommar med ett överdåd med stora fantastiska blommor.. ser nästa lite overkliga ut, men oj så vackra och doftar ljuvligt dessutom.

Sol, värme och doften av liljor.. kan det bli bättre.. *smile*..

Dagens recept är en risotto, när jag växte upp så var det en konservburk krabba i. Jag minns att jag fick sitta och rensa den för det var små skiljeväggar som var hårda som man måste ta bort.. =).
De senaste åren har vi modifierat den lite men den finns alltid med på julbordet.

***********************************************
Johanssons Risotto

2 dl ris
1 burk kräftstjärtar eller räkor i lake
1 pkt fryst crabsticks
1 burk champinjoner
2 dl grädde
2 msk majonäs
2 tsk curry
salt
Riven god ost

Koka riset som vanligt, lägg det kokta riset i en ugnsfast och smörad form.Strö över crabstick, kräftstjärtar och champinjoner. Hacka det lite grovt först.Blanda grädde, majonäs, curry och salt, häll blandningen över formen. Massa riven ost över allt och så in i ugnen 5-10 min i 275 graders ugn, så att allt får fin färg.


Denna rätt kan man göra i förväg och frysa in.. smakar lika gott =)

Lycka till..



***********************************************

11 kommentarer:

  1. Intressant, blir att kika in hit varje dag,
    ska bli roligt att se vad du lägger som julaftons blomma,jag skulle lägge helt klart en enkelblommig pion eller ros,
    du har så fina bilder.
    Ha en trevlig dag!

    SvaraRadera
  2. Stargazer, stjärnskådaren, det stämmer bra på denna lilja. Den hänger minsann inte med huvudet, utan tittar uppåt. Själv är jag dock mest förtjust i de turbanliknande liljeblommorna och de är trevliga - trots att de hänger med huvudet! Kanske kommer det någon sådan litet längre fram i favoritlistan? Ha det gott! /Ruben

    SvaraRadera
  3. Stargazer betyder dagdrömmare, stjärnkikare och astronom(humoristiskt) enligt mitt engelska lexicon. Hrmmm - jag var ute och cyklade alltså när jag översatte ordet tidigare. Bra vara efterklok, men det allra bästa vore ju att vara - klok! Beg your pardon! /Ruben

    SvaraRadera
  4. Liljor är så vackra! Vilken underbar idé med en blomsterkalender, man behöver bli påmind om alla fina blommor som snart dyker upp ur jorden igen.

    SvaraRadera
  5. Så vacker blomkalender du bjuder på! Hittills bara favoriter! ;)
    Må så gott!

    SvaraRadera
  6. Hej Moa. Ja visst är liljorna så ljuvliga de har de mest fanstastiska färger att bjuda på med. Sen är det roligt med dem eftersom de finns till tidig blomning o sommarblom och östblom de tär ju härligt.

    SvaraRadera
  7. Kul att titta in hos dig idag (det är det alltid förstås!) med kalendern :) Visst är liljan jättefin!! Och ännu ett recept som jag blir nyfiken på och vill testa :)

    Tack för tips, kram :)

    SvaraRadera
  8. Vilken kul idé att ha en julkalender med en ny "lucka" varje dag! Och goda recept. Den här risotton kommer jag att testa på fredag.
    Får nu läsa mig bakåt till lucka 1 och se vad du har frestat med.
    kramar från Poppins

    PS Kul att du gillade änglarna. Visst är de söta!
    DS

    SvaraRadera
  9. Undrar just om det är Stargazer som jag fick isf de vita madonnaliljorna jag köpte via odla förra året ;-) Likt är det iallafall......
    O doftar gott gör de! Har flyttat dem till en rabatt där färgen stämmer o doften kommer sprida sig med vinden.... in i trädgården, inte ur den som de stog förut.
    Din risotto tror jag mig ha ätit.... fast inte hos dig ;-)
    Ha´t himla gôrgôtt
    Nina

    SvaraRadera
  10. Kjempefin lilje, og takk for oppskrift til julebordet , kjekt å komme med noko nytt der, det blir som regel tradisjons retter.

    Ha ein fin torsdagskveld.

    SvaraRadera
  11. Vad kul med en kalender! Den fina liljan har jag sett på flera bloggar och blir mer och mer sugen...
    Ha det gott!

    SvaraRadera