onsdag 23 december 2009

Blomkalendern - Lucka 23


Min lilla, men mycket vackra syren  

'Beauty of Moscow' 

är en given 'Top tre' av mina växter i trädgåren..







Fick se henne på bild första gången hos Karin på "Ute o Inne" bloggen.. blev ögonblickligt förälskad, undrar hur ofta jag inte blir det när det gäller vackra växter?, och ett habegär satte in hårt.. 
Så ni kan ju gissa så glad jag blev att jag hittade henne på en plantskola i Kungälv när jag var där med mina bloggvänner.. Linda och Lotta




Dan före dopparedagen då är det dags för Julskinkan och Jansons att tillagas.. i all fall hos oss.
Lite julgodis till kanske det kan bli också och förhoppningsvis så har jag blivit så klar så jag kan njuta lite av kvällen, åter står att se hur det blir i eftermiddag.. 


 Uppesittarkväll.. är ju mysigt och kan man då ta det lite lugnt så är man rustad och lugnad inför julaftonens alla aktiviteter.. 
 

*************************************************************

Apelsintryffel


*************************************************************
Detta recept har jag gjort några jular nu och det är så gott så det verkligen känns som det smälter, lent och gott o försvinnande god..

Lycka till och ha en skön Dan före Dopparedan..
Kram

20 kommentarer:

  1. Här är så många ljuvliga vår- och sommarbilder i den här bloggen under hela december, att man knappt vågar titta in här. :-) Syrenen ser fantastisk ut, och snart är det dags igen... God jul!

    SvaraRadera
  2. Trots att jag älskar snö :) så är längtan efter sol, sommar och vackra blommor mycket stark. Och ja, din syren är underbart vacker :) Hade jag haft mer plats, hade det blivit en sådan hos mig med :) fast klart - det är ju aldrig försent ;)
    I går var jag i mitt vinkast och jag har en kupevärmare där för att hålla borta kylan, det går bara nattetid och jag vet att det drar ström men snart är ju kylan över.... Jag satt där en stund och njöt och längtade :) Så när julen är över.......

    Godis har det tillverkats här med, olika sorter och det är ju så gott! Så nu får det gärna bli jul! har också jansson kvar och lite paketinslagning ;) Ha en skön dag :)

    SvaraRadera
  3. Den där apelsintryffel ser ju verkligen läcker ut. Jag måste nog printa ut receptet och lägga på ett strategiskt ställe. Man vet ju aldrig, kanske husets tomtenissa fattar vinken! ;-) God Jul önskar Ruben.

    SvaraRadera
  4. Underbart vacker syren - liten som stor.
    I natt hade Ronja en elastisk linda om halsen och sen tratten utanpå. Då skyddade lindan för kanten på tratten. Ja, det är inte lätt detta.
    SKinkan är färdig och avsmakad, blev bra. Janson kommer mamma med i morgon. Idag ska jag kanske koka gröten och svampstuvningen till omeletten ska jag göra det är helt säkert. Revbenen ska jag koka också förresten. Glaseras i morgon så får vi se hur det blir.
    För övrigt så tar vi alla en ordentlig städning här idag.
    Tyvärr så töar det ltie här nu, inte alls kul.

    Kram!

    SvaraRadera
  5. Den där syrenen har jag också varit på jakt efter men inte visst namnet! Men nu blir det storjakt till våren;=D!!

    Hoppas att du får en mysig och avkopplande jul.

    Stor kram och GOD JUL önskar jag dig♥//Gunilla

    SvaraRadera
  6. Åhhh hej Moa. Jag tror jag dånar,,ja det gör jag..klart an blir förälskad i denna skönhet. så vacker så ren så ljuv med sina hårt hopknipna läppar som knoppar,,å sen sår de ut som ett brett leende som andas renhet ja läppglans...detta var en bra påminnelse om våren som man just nu inte tror finns någonstans mer när man ser ut genom fönstret och ser detta vintriga landskap Hur som helst så en God Jul tillönskas med härlig samvaro och god mat samt lite vila.

    SvaraRadera
  7. Den är verkligen underbar ´Beauty of Moscow` har den inte själv ännu men vi har den nog till försäljning vid plantskolan har planerat den som häck åt en kund för något år sedan blev jätte bra som häck.
    Har varit interssant att följa din adventsblogg
    väntar med spänning vilken växt som kommer i morgon.

    GOD JUL!

    SvaraRadera
  8. Förstår helt och hållet din förälskelse...såå vacker!
    En riktigt god jul önskar jag dig!
    Kram Marie

    SvaraRadera
  9. Vilken fantastisk färg på din syrén, sagolik. Jag vill passa på att önska dej en riktigt God Jul!
    Tyra

    SvaraRadera
  10. Vilken underbar syrén! Färgen är förföriskt vacker! Älskar just syréner och den här måååste jag förstås skaffa.
    Jag önskar dig en riktigt skön, mysig och GOD JUL

    SvaraRadera
  11. Ja tänk Syrener.....ser hur gott de doftar...mmm.

    Önskar Dej en Riktigt God Jul!

    Kramar!

    SvaraRadera
  12. God jul ! och vi har också gjort godis ... och ätit .. upp en del också!
    otroligt vacker syren!/ kram åsa

    SvaraRadera
  13. Vilken fantastisk syren.
    Önskar dig en God Jul!!

    SvaraRadera
  14. GOD JUL vill jag önska dig. Och ETT GOTT NYTT ÅR
    Varma JULkramar/Gunilla

    SvaraRadera
  15. Åhhh....Älskar din Syren!!
    Önskar dig en riktigt mysig JUl :)
    Kram Monica

    SvaraRadera
  16. Tack för i år. God Jul och Gott Nytt År önskar jag dig. Den fina ängeln blir en julklapp, och själv kommer jag att beställa en till efter nyår. Syrenen är underbart vacker.

    SvaraRadera
  17. smyger in så här på självaste julaftons"morgonen" för att önska en riktigt rar jul till dig och dina kära!

    Kram

    Flisan

    SvaraRadera
  18. Kärlek vid första ögonkastet..
    Jag förstår vad du menar!

    Önskar dig en god och fröjdefull jul

    Kram Lily

    SvaraRadera