lördag 19 december 2009

Blomkalendern - Lucka 19

Redan lucka 19, så fort tiden går men jag är ledig nu och kan planera mina dagar som jag vill, eller familjen vill *ler*. Vi går här o pysslar och jular till oss och det är mysigt och gott. Idag har jag slipat tre stolar så de ser lite gamla ut, har tidigare i veckan målat dem vita. Blir perfekt till min matgrupp och så har vi nu tillräckligt med sittplatser till jul, och det ser enhetligt ut.. skönt att få det gjort har tänkt göra detta i över ett år nu men nu är jag klar.. trög? ja ja, men nu är det ju fint i alla fall.. *smile*

Dagens lucka är ytterligare en liten skönhet som jag upptäckt, först var det för de vackra bladen.. och sedan blomman. Den  är så liten o skir, och man inser inte dess fulla skönhet förrän man ser den genom kameralinsen.


Tiarella cordifolia 'Mint Choklate'


Heter den.. 'Mint Choklate' vilket namn och den har förmodligen fått det pga de vackert mönstrade bladen som har en mörk röd/brun nyans i mitten.





Hur går det med julförberedelserna.. ? Förbereder ni inköpslistor för all julmaten eller har ni kanske redan börjat laga lite mat som man kan frysa in och spara tills juldagarna kommer. Jag är mest på planeringsstadiet ännu, så jag vet vad som ska handlas och vad som jag ska laga och vad min mamma ska laga, =)..

Tänkte att ni ska får vara med och berätta om era "speciella" ingredienser.. i en som jag tror är huvudrollsinnehavarna på julbordet - Köttbullar..


***********************************************
Moas Köttbullar

Mina köttbullar är en vanlig köttfärssmet på blandfärs, tycker det blir lite saftigare då. Det som kanske är lite annorlunda är att jag alltid tar i Thaisås.. eller som det kanske heter sötsur sås.. sån där orangeröd i flaska. Några matskedar är gott i, tycker det lite söta gör att det blir en speciellt smak.



************************************************
Ha en skön lördagkväll.. imorgon är det fjärde advent..


6 kommentarer:

  1. Köttbullar... nä, här är det nötbullar som gäller.... jättegott! O gärna saffransmos till.
    Ha´t himla gôrgôtt
    Nina

    SvaraRadera
  2. Du, jag är lat och köper färdiga frusna småköttbullar....(jag resonerar så att det är så mycket annat som skall göras till jul)
    Jag är också på planeringsstadiet när det gäller handeln, det får bli storhandel på måndag tror jag, då hinner jag lägga in sillen - för det gör jag i alla fall själv..=)

    SvaraRadera
  3. Ytterligare en skönhet....Jag har inte börjat handla nåt än men planerar ju . Köttbullarna ska jag göra på måndag. Jag gör alltid helt vanliga men i år ska jag testa de som svägerskan till Pernilla Wahlgren gjorde i programmet Pernillas jul . Jag provade dem en dag och de var riktigt goda. Hoppas de andra tycker det samma. Thaisås var annars ett bra tips. Kram

    SvaraRadera
  4. Här är det Svärmor som gör sina omtyckta Viltköttbullar..Vad som är i jag det vet jag inte men dom är populära..Kram till en fin advent..

    SvaraRadera
  5. Tenk denne har jeg ikke i hagen....virkelig søt var den

    SvaraRadera
  6. Vilken skönhet. Den gör sig verkligen bra på bild. Här är det inte mycket förberedelser inför julen. Vi tar det lugnt och ska inte vara hemma så mycket, H arbetar alla dagar utom julafton och då åker vi till syrran och bara myser. Något köttbullerecept får du inte av mig, är nämligen hopplöst dålig på det. Men jag är bra på att äta av andras hemlagade ;-). Ha en fortsatt riktigt skön helg. // Kram Peter

    SvaraRadera