söndag 6 december 2009

Blomkalendern - Lucka 6

Dagens lucka är en av mina älskade tulpaner.. "Queen of Night" full av sol och frömjöl från alla blommor runtomkring.

En rättelse av namnet efter att Nina fick mig att komma ihåg att det nog var en Queen of Night... det var.. tackar *smile* ingen ordning här alls..

Ett härligt soligt minne, kommer ihåg att allt jag fotade den dagen var fulla av frömjöl.. *smile*.. å vad jag längtar tills mitt "Tulpanland" börjar blommar igen..


*

*

Har alltid tyckt att bakade Julstjärnor är vackra och passande just till julen. Det har aldrig blivit av att jag bakat några men nu så, tack vare Kalendern och all fin respons jag får här så blir jag sugen på att baka.. och i år ska mina gäster få smaka på Julstjärnor.

*********************************************************

Julstjärnor


30 stjärnor, 12 timmar i kylen och 10 min i ugn

4 1/4 dl vetemjöl
125 gr smör
1/2 tsk bakpulver
1 1/2 dl vispgrädde

Fyllning
3/4 dl plommonmarmelad (jag använde björnbärsmarmelad)
Garnering
Florsocker

Gör så här:
  1. Blanda mjöl, smör och bakpulver. Vispa grädden. Blanda ner grädden i mjölblandningen. Låt degen vila i kylen ca 12 timmar.
  2. Sätt ugnen på 200 grader. Kavla ut degen. Sporra degen till 8x8 cm bitar. Sporra ett jacki varje hörn ca 3 cm in mot mitten.
  3. Lägg en klick marmelad mitt på. Vik upp vartannat hörn mot mitten och tryck ihop försiktigt. Lägg kakorna på plåt med bakplåtspapper. Grädda i mitten av ugnen ca 10 min. Pudra över med florsocker före servering.


Alldeles nytagna kort här nu på morgonen..


***************************************************************

Lycka till.. jag har precis tagit ut mina ur ugnen och nu ska jag dricka en kopp kaffe och smaka... mums..

Kom på en sak till.. önskar er alla en skön andra advent.. *smile*..




13 kommentarer:

  1. Nu när jag läser din sida så dricker jag precis kaffe....skulle inte ha varit dumt med en av Dina stjärnor till de ser underbart goda ut både för öga och gom.

    Såå vacker Tulpan Du visar ja nu ligger de i jorden och vilar men vi har så varmt så jag börjar undra om de kommer att bli lurade.

    Ha en underbar andra Advent!
    Kram!

    SvaraRadera
  2. Jag bakade sådana kakor för många år sen. rRktigt kul att bjuda på under julen. Tror inte det var grädde i de jag gjorde så dina är säkert mycket godare. Nu blev jag sugen på att baka såna. :) Kram Lena/isis

    SvaraRadera
  3. Black Beauty ska jag komma ihåg till nästa år.... Queen of night tror jag en annan mörk skönhet heter...
    Julstjärnorna ser väldigt läckra ut.... kanske skulle prova dom på jobbet.
    Ha´t himla gôrgôtt
    Nina

    SvaraRadera
  4. Nu Nina blev jag lite konfunderad.. kan jag ha namnat denna fel.. för undrar om jag inte känner igen detta namnet.. får kolla upp detta.. Clumsy me.. =)

    SvaraRadera
  5. Oboy, vilken finfin tulpan. Och kakorna verkar vara riktiga mormorskakor. :-)

    SvaraRadera
  6. Dessa har jag aldrig bakat..Ja inte bara en fröjd för smaklökarna utan även för ögat..Jätte vackra,,Får jag kanske testa ..Kram till dig..Ha en bra början på den nya veckan..Susanne

    SvaraRadera
  7. Näst vår skall jag njuta av tulpaner jag med! Har planterat i krukor som står skyddat ute och sedan skall då får gro färdigt i vinkastet, undanhållas från rådjuren :) Tror det var en röd Rococo och en vit papegoja ;)

    Det där kakorna...... mums...... det får nog bli en bakhelg nästa helg!!!

    Ha nu en bra vecka :)

    SvaraRadera
  8. Läser din kalender varje dag men hinner kanske itne alltid kommentera. Kul kombination av blommor och juliga recept. Kram!

    SvaraRadera
  9. Dom där kakorna såg verkligen goda ut! Vad duktig du är på att fixa och dona! Ha en fin 2-a adventskväll! / Irene

    SvaraRadera
  10. Hej där!
    Så du är också Trollhättebo! :)
    Vilka vackra ting du skapar! Vinter-Tilda var ju helt underbar!
    Så vackra foton på alla blommande skönheter också!

    Ha det gott!
    Kram, Carina

    SvaraRadera
  11. Everything looks so lovely and festive Moa! Happy Holidays! Carol

    SvaraRadera
  12. Känner en sådan längtan efter våren när jag ser din tulpanbild.
    Receptet är sparat, kanske man kan baka i röran i vårt kök:=) om inte så kommer det nog en jul till.
    Dina ljusstakar är ljuvliga, såg något liknade… men femarmade…med kottar i ett skyltfönster. Känner bara vill ha :=))
    Ha en go vecka.
    Kramiz//kullervilla

    SvaraRadera
  13. Åhh Moa de skulle jag vilja göra men det är för svårt för mig verkar det som.
    Så kul med din blomkaldender skall lista ut något sådant till nästa år tror jag.
    Tack för din fina hälsning till mig och Dessier det värmer gott.
    Kram
    Annika

    SvaraRadera